(BT-huset i København).

Dansk presseskandale: Berlingske trekker tilbake 287 artikler med fiktive kilder

Alle skrevet av sportsjournalist Michael Qureshi - som også har skrevet bok om Martin Ødegaard.

Før jul måtte den danske sportsjournalisten Michael Qureshi slutte i Ekstra Bladet, etter at det ble oppdaget oppdiktede kilder i hans journalistikk.

Men flere av hans tidligere arbeidsplasser har gått gjennom arkivet - og fredag varsler Berlinske Tidende at de nå er ferdig med en gjennomgang av hele 6500 artikler Qureshi har skrevet for dem.

Det er Journalisten.dk som melder at BT har tilbakekalt og beklaget hele 287 artikler fra Qureshi, i tillegg til 22 som er trukket tilbake tidligere. Det vil si totalt 309 artikler med regelrett juks - rundt fem prosent av hans produksjon for BT.

Jukset skal bestå av enten oppdiktede og fiktive kilder, eller kilder som avviser at de har uttalt seg til Qureshi. Det dreier seg i all hovedsak om utenlandske kilder. Det skal også være usikkerhet rundt kjøp av artikler fra utenlandske journalister med Qureshi som mellommann - og derfor er også skattemyndighetene koblet inn.

Slik beskriver BTs sjefredaktør Olav Skaaning Andersen svindelen i egen avis fredag:

- Michael Qureshi har systematisk ført både sine kolleger, chefer og mig bag lyset og løjet om antallet af opdigtede kilder. Han kan have bedraget BTs moderselskab, Berlingske Media, for et mindre femcifret beløb, men endnu værre er hans uhørte svigt over for vores etiske regler og over for jer, læserne.

Qureshi har tidligere erkjent deler av feilene, men ønsker nå ikke å kommentere saken.

Journalisten har forøvrig tidligere vært omtalt i Norge i forbindelse med hans bok om Martin Ødegaard. Før jul skrev VG at det også i denne boka var fiktive kilder.

Til toppen