(Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix) (Bilde: Berit Roald, Scanpix)

Derfor må mediehusene kutte: Katastrofal start på reklamehøsten - hver tredje krone borte vekk

MEDIEBAROMETERET: Papiravisene tapt i august hele 33 prosent i byråomsetning fra i fjor. TV sliter også etter sommeren.

Mediebarometeret per august måned, som forteller hvor mediebyråene plasserer kundenes markedsbudsjetter, bærer bud om en bekmørk høst for de tradisjonelle avishusene.

Kategorien dagspresse, som i all hovedsak er de største papiravisene, har mistet hver tredje krone fra august 2015 til august i år.

I august i fjor fikk denne gruppen 64 millioner kroner fra mediebyråene. Samme måned i år var denne omsetningen bare 43 millioner.

Altså et tap på hele 33 prosent for august måned. Det bidrar godt til at dagspressen så langt i år har en svikt på hele 24 prosent.

Og konsekvensen av annonsefallet har vi lest om tidligere i dag - les mer om planlagte kutt i Aftenposten og Polaris Media: 

Ikke uventet er det de tradisjonelle mediene som taper terreng, og budskapene om en tøff augustmåned for TV 2 synes kan hende også i mediebarometeret.

For gruppen TV har mistet over 40 millioner kroner fra august 2015 til samme måned i år - fra 336 millioner kroner til 294 millioner i årets augustmåned.

Det tilsvarer et fall for august måned på hele 12,5 prosent, for en gruppe som så langt i år har omsatt for 2,2 milliarder kroner.

Akkumulert for hele 2016 er nedgangen så langt på bare 0,9 prosent, etter et godt første halvår og ikke minst en god juli for TV-markedet.

Men hvis august måned bærer bud om en mørk høst, kan det bli en tøff høst for TV-husenes salgsavdelinger.

Forøvrig er det nedgang i alle «tradisjonelle kanaler», foruten kino. Også tradisjonell digital annonsering på desktop og mobil taper - mens programmatisk, søk og særlig sosiale medier vokser stort.

 

Se alle tallene per august her:

(TRYKK PÅ BILDET for større versjon).
(TRYKK PÅ BILDET for større versjon).

 

Om Mediebyråforeningens mediebarometer:

  • Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
  • Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. (Etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner).

Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:

  • Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
  • Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)
Til toppen