NESTEN HELE MASTIFF på SKUP-konferansen, for å lære enda mer grave-triks. (Bilde: )

Det er denne gjengen som hjelper TV2 med å hjelpe deg. Nå er de på SKUP for å bli enda bedre.

SKUP2015: Da Mastiff gjorde TV2 Hjelper deg mer undersøkende, spratt seertallene i været. Nå skal de grave videre både på forbruker og mat.

De fleste journalister jobber i bedriften som også publiserer innholdet. Det meste av det vi ser på tv av underholdning og drama, er laget av eksterne produksjonsselskap. Men disse selskapene lager ikke så mye nyheter og journalistikk.

Men noen unntak er det. Ett av dem har gått på TV2 i 21 år. Det er TV2 hjelper deg, som produseres av Mastiff.

- Vi er det programmet som har gått lengst på kanalen, bortsett fra nyheter, sier redaksjonssjef Jostein Olseng.

Økte seertallene

Men lang historie betyr ikke stagnasjon. I 2012 bestemte man seg for å satse enda mer på undersøkende journalistikk. Det har sørget for å øke trafikken med 30 prosent fra 2012 til 2014.

Derfor var kanalen invitert til SKUP for å snakke om «undersøkende forbrukerjournalistikk». Og da slo Mastiff like godt på stortromma; 19 av 24 ansatte i redaksjonene til TV2 Hjelper deg og Matkontrollen er med på konferansen.

Dermed «slår» nok Mastiff lokalavisa Hadeland, som Medier24 omtalte lørdag morgen:

- Vi sa til alle som ville dra, at de kunne gjøre det. 19 hadde mulighet og ønsket å bli med hit. Det koster selvsagt litt, men vi ser at vi får igjen i ekstra verdi på sendingen, og flere måter å løse sakene på, sier redaksjonssjef Olseng.

Redaksjonssjef Jostein Olseng fortalte om programmets omprofilering og styrking av den undersøkende journalistikken.
Redaksjonssjef Jostein Olseng fortalte om programmets omprofilering og styrking av den undersøkende journalistikken. Bilde:

Skulle lage noe eget

Til interesserte journalister på SKUP-konferansen lørdag ettermiddag, fortalte han om programmets bevisste satsing på dypere og mer undersøkende journalistikk.

Blant annet definerte de tre kriterier:

  • Finne skjulte fakta.
  • Eksklusive saker.
  • Allmenn interesse.

- Det vil si at vi sa nei til rapporter, uttalelser og saker der man vet svaret. Vi ville gjøre våre egne undersøkelser, finne saker som angår mange - og som hadde en tydelig vinkel, sa Olseng.

Mange forbruker-avsløringer

Det har ført til en rekke avsløringer og gode forbrukersaker - som har fått sitt liv langt utenfor det halvtimes programmet på «lineært tv» torsdag kveld. Sakene blir avisoppslag, nettsaker på TV2 og programmet er også populært for etterseing og «streaming».

Blant sakene er mange flere sikkert husker; hvordan elektrokjedene selger brukte varer sm nye. Om teprodusenter som selger grønn te uten å merke dem med sukkerinnhold. Og om hoteller som ikke vasker rommene sine ordentlig.

Men slike saker krever tid og grundig arbeid.

- Du må ha mot, standhaftighet - og vilje. Vilje til å jobbe systematisk, finne sannheten, til kritisk analyse og til å dokumentere alt, sa Olseng.

Det kreves. For det er ofte noen som er misfornøyde:

- Denne uka har vi fått to advokatbrev, trusler om det som kan tolkes som vold, og en PFU-klage. Ofte fordi folk har lyst til å få journalistikken til å se mindre verdifull ut. Du får ikke venner av å drive med undersøkende journalistikk. Det er ikke derfor du gjør det.

Blant de mest omstridte sakene, er trolig denne ukas historie om et telefonselskap som angivelig samler inn penger til fattige mennesker. Se den på tv2.no/hjelperdeg!

MASTIFF 02
Bilde:

- Gå ut og undersøk

Olseng fortalte at det ikke nødvendigvis var viktig å lete i skjulte registere eller jakte «hemmelig» informasjon. Ofte er det nok å spørre om åpen info - som da de spurte alle de politiske partiene om hvor partiets t-skjorter var produsert.

Og det viste seg at KrF fikk klær produsert av en fabrikk som på sin facebook-side hadde bilder som antydet bruk av barnearbeidere.

I et annet programmet testet redaksjonen effekten av en såkalt «fjernhealer». Den var ikke stor.

- Tipset fra oss: Gå ut og undersøk. Du finner gjerne mer på det, enn å sitte inne og søke i registrene, sa Olseng.

Men alt blir ikke til saker, svarte han til spørsmål fra salen, med følgende eksempel:

- Vi hadde en idé om at barene i Oslo vannet ut spriten, og kjøpte et apparat for å måle dette. Det ble i hvert fall en artig helg på jobb for de det gjaldt, svarte han muntert.

Til toppen