HANS-CHRISTIAN VADSETH, partner i First House. (Bilde: MICK TULLY)

Eks-redaktør Vadseth ble reklameforfatter med suksess. Historien om «Kongens nei» har fått over en halv million sidevisninger på VG

Ny suksess for VG Partnerstudio: Reklamesak blant årets mest leste på nett.

- Godt innhold fungerer, og VG-leserne vil ha det.

Slik oppsummerer innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio historien til filmen «Kongens nei» - en native annonse for Nordisk Film.

Som er blitt godt lest: Per forrige uke hadde historien Da Hitler ranet tronen fra Kong Haakon fått over 570.000 sidevisninger.

Gjennomsnittlig lesetid har vært 1 minutt og 55 sekunder, 30 prosent har scrollet gjennom over helvparten av artikkelen.

"HISTORIEN
HISTORIEN OM HISTORIEN: VGs reklamesak for «Kongens nei» traff godt - og er blitt lest snart 600.000 ganger. Faksimile: VG.no / VG Partnerstudio

Reklamehistorien er produsert av VG Partnerstudio i samarbeid med Nordisk Film, og denne gang valgt de en ekte hoffreporter for å skrive innholdet: Tidligere nyhetsredaktør i VG, Hans-Christian Vadseth, nå partner i First House. Mens Tight har stått for design og utvikling.

Vadseth har lang erfaring som journalist på kongestoff, og derfor var denne kombinasjonen en sikker vinner, mener Haavik:

- Jeg kjenner Vadseth fra gammelt av - han har vært kongereporter, kan historien og skriver godt. Og så engasjerte vi et av de beste byråene i Norge til å utvikle dette visuelt. Det er ikke hjernekirurgi at det kommer til å virke - når vi også snakker om et tema som engasjerer så godt som kongefamilien.

(Arkivfoto: VG)
(Arkivfoto: VG) Arkivfoto: VG

Blant de mest leste i år

Haavik er ganske trygg på at en bannerannonse eller tradisjonell reklame aldri kunne gitt den samme effekten.

Uten at VGs reklame kan ta æren alene for det, fikk i hvert fall «Kongens nei» en sjeldent god åpning, med hele 126.000 kinoseere etter første helga.

Ikke siden «Bølgen» har en norsk kinofilm startet så bra. Verdt å merke seg er at også den filmen ble presentert med en omfattende historie fra VG Partnerstudio i samarbeid med Nordisk Film.

Da den kongelige reklamehistorien først ble frontet på VG.no, ble den mest lest på hele nettavisen søndag 11. september. Det har VG opplevd kun en gang tidligere.

Digitalredaktør Ola Stenberg i VG. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
Digitalredaktør Ola Stenberg i VG. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

Og med nær 600.000 sidevisninger, er dette blant de mest leste sakene for mediehuset i år - også når man sammenligner med redaksjonelt innhold:

- Den er blant de mest leste, men ikke den mest leste.

Det sier digitalredaktør Ola Stenberg i VG om trafikken.

Han synes ikke det er noe «problem» at reklamen leses så godt, i konkurranse med uavhengig, god og viktig journalistikk.

- På den ene siden opplever vi at folk er lei av annonser som ikke gir mening. Dette er det stikk motsatte. VG Partnerstudio lykkes med å lage kommersielt innhold folk ønsker å bruke tid på. Det er en veldig god kommersiell nyhet for en hardt prøvet bransje.

Men er det et paradoks at det er den kommersielle avdelingen som har «råd» til å lage slike omfattende produksjoner?

Nei, mener Haavik. Den tidligere journalisten svarer slik:

- Jeg synes VG leverer veldig mange gode saker for tida. Det lærer vi av hele tida. Vi ønsker jo også å bidra til å finansiere VGs journalistikk, og blir ikke noe mindre stolte enn andre i mediehuset. Som når vi forrige uke avslørte hvordan noen tjener millioner av kroner på bistandsmidler. Journalistikk som også presenteres i verdensklasse visuelt.

GRUNDIG ARBEID: En solid byline og kildeliste fra Hans-Christian Vadseth.
GRUNDIG ARBEID: En solid byline og kildeliste fra Hans-Christian Vadseth.

- Han leverte veldig bra innhold til den prisen

De samme virkemidlene bruker altså nå VG Partnerstudio til å lage kommersielt innhold for kundene.

God, gammeldags reklame, i litt ny innpakning og presentasjon.

- For å gjøre innholdet best mulig, prøver dere å «glemme» at dere lager reklame?

- Nei, tvert i mot. Jeg har aldri skjønt den greia at reklame skal være dårlig. Vi skal jo lage effekt for de som betaler. Og så tenker vi ikke som en journalist, vi tenker som en innholdsmarkedsfører. Men det er ikke så veldig stor forskjell på virkemidlene vi bruker, sier Haavik.

Han sier VG Partnerstudio jobber etter tre stolper: Lage godt innhold som gir effekt, skape inntekter for mediehuset - og ikke gå på kompromiss med noen av de to første.

- Så er dette altså ikke noe hjernekirurgi. Vi bruker de beste ressursene vi kan finne internt og eksternt, finner den gode historien og prøver å fremstille det på en god VG-måte.

EKS-REDAKTØR: Hans-Christian Vadseth (i midten) har lang erfaring fra VG, E24 og Fædrelandsvennen. Her som nyhetsredaktør i VG våren 2005, ved lansering av avisas nye sportsbilag. Til venstre på bildet: Daværende administrerende direktør i VG, nå konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal. (Foto: Terje Bendiksby / Scanpix)
EKS-REDAKTØR: Hans-Christian Vadseth (i midten) har lang erfaring fra VG, E24 og Fædrelandsvennen. Her som nyhetsredaktør i VG våren 2005, ved lansering av avisas nye sportsbilag. Til venstre på bildet: Daværende administrerende direktør i VG, nå konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal. (Foto: Terje Bendiksby / Scanpix) Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

I dette tilfellet falt valget altså på PR-rådgiver og tidligere journalist og redaktør Hans-Christian Vadseth, nå som reklameforfatter.

Til daglig er han partner i et First House med relativt gode timepriser.

- Har du råd til å bruke Vadseth flere ganger, da?

- Ja, er svaret på det. Han har levert veldig bra innhold, i hvert fall til den prisen, sier Haavik muntert.

- Han påstår jo at han hadde tjent bedre ved å være rørlegger i sommer. Hans-Christian har jobbet mye for å fremstille den teksten godt. Og den ble så bra som jeg hadde regnet med!

Vadseth selv sier nøkternt at han er fornøyd med oppdraget:

- Det var en hyggelig jobb, og trivelig at saken ble lest av så mange! I tilllegg var var interessant å oppleve VGs helprofesjonelle apparat også på dette feltet.

- Hvilken pris tok du her?

- Jobben ble gjort til en avtalt fastpris som VG var fornøyd med, og som gjorde oppdraget til grei forretning for oss.

- Ikke den mest innbringende casen

Men om historien er god, er hovedmålet til VG Partnerstudio selvsagt å tjene penger - for å finansiere journalistikken.

Haavik sier at VG i dette tilfellet hadde en fastpris på Kongens nei-prosjektet, ikke ulikt slik reklamen for «Bølgen» også ble priset. Med så mange sidevisninger, fikk trolig Nordisk Film en lav pris per treff.

- Dette er kanskje ikke vårt mest innbringende prosjekt, fordi det også kostet mye å lage. Men slike suksesscase er også viktig i seg selv, understreker Haavik.

VG Partnerstudio, som i fjor ble skilt ut som eget aksjeselskap, teller nå 13 ansatte. Noen på engasjement, noen faste ansatte.

Og: Det er litt for tidlig å si noe endelig om 2016, men Haavik & co antyder at det blir et godt år for innholdsbyrået.

Til toppen