Etikkekspert Carl-Erik Grimstad reagerer på Costume-oppslag. (Foto: Norges Kreative Høyskole)

Etikkekspert Carl Erik Grimstad: – Det er helt utrolig at Costume ikke har lært

Reagerer kraftig på at motemagasinet Costume hyller reklame på redaksjonell plass.

Det er VG sin motesatsing MinMote.no som omtaler en sak fra magasinet Costume som «hyller betalt innhold på redaksjonell plass». Motemagasinet bruker redaksjonell plass på å fortelle leserne at «De norske bloggerne digger disse ankelstøvlettene». Problemet er bare at bloggerne er sponset av skomerket Ecco og har fått betalt for å eksponere produktene, skriver MinMote.no.

I tillegg til dette, har Costume et kommersielt samarbeid med merket Ecco, som de merker med annonsørinnhold, skriver MinMote.no. Det etikkekspert Carl-Erik Grimstad til å se rødt:

– Kreativiteten eller journalisters troverdighet kjenner tydeligvis ingen grenser. Dette er fantasifull omskrivning av retningslinjer for merking av sponset innhold, og svært alvorlig.

– Det er helt utrolig at Costume ikke har lært i lyset av sakene som har vært på bordet både hos PFU og i media, sier han til nettavisen MinMote.no.

Faksimile fra Costume med relevante innklipp. (Faksimile, MinMote.no)
Faksimile fra Costume med relevante innklipp. (Faksimile, MinMote.no)

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund er også kritisk.

– Dette er et eksempel på hvor vanskelig det er når reklame blir hvitvasket. Det er uheldig at en gruppe bloggere tilfeldigvis og uavhengig av hverandre har fått dilla på en spesiell ankelstøvlett, og at det ikke opplyses om at det er reklame i artikkelen, forteller hun til MinMote.no.

Sjefredaktør Randi Helene Svendsen i Costume forteller i et tilsvar til MinMote.no at de ikke var klar over at bloggerne var sponset og at de går over saken en runde til.

Jeg kan forsikre om skillet mellom redaksjonelt og kommersielt i Costume-universet er godt ivaretatt, sier hun til MinMote.no.

Til toppen