ARVE LØBERG og FREDRIK MANDAL - administrerende direktør og «framtidssjef» i Trønder-Avisa. (Foto: Gard L. Michalsen)

Her er mediehuset som både øker på papir og ser framover: Trønder-Avisa åpner dørene for åpen innovasjon

De hviler ikke på laurbærene etter rekordresultat i 2015. Nå med egen framtidssjef - og en åpen dør for gründere med gode ideer.

- Først sei dæm at vi e så treig i Nord-Trøndelag. Og så e den andre varianten at det «kjæm te dokk snart»...

Administrerende direktør og konsernsjef Arve Løberg i Trønder-Avisa, som fikk så mye å gjøre at han ikke lenger kunne være redaktør også, snakker engasjert når Medier24 er på besøk forrige uke.

Både avisa og konsernet har levert et imponerende 2015.

Etter noen år med svake resultater, ender fjoråret for konsernet samlet med et driftsresultat (EBITDA) på over 10 millioner kroner.

Og inntektene fra papirannonser i morselskapet og mediehuset Trønder-Avisa økte med 3,5 prosent fra 2014 til 2015!

- Ja, revisoren er ikke helt ferdig ennå, skyter Løberg inn.

I likhet med mange andre hadde både moravisa og datterselskapene utfordringer på de digitale inntektene i fjor.

Men i motsetning til de fleste andre: Her økte papirinntektene.

- Vi må utvikle alle produktene våre. Også papiravisa, sier Løberg.

Det betyr ikke at de er gammeldagse, understreker trønderne.

- Nei - det motbeviser vi hver dag. For eksempel er det ikke så mange som har satset så mye på levende bilder som oss i 2016. Senest i går hadde vi en firekameraproduksjon på et folkemøte her i byen.

Det sier Fredrik Mandal, som inntil nylig hadde jobb som forretningsutvikler.

Han har også byttet jobb. Nå skal han være framtidssjef.

  • PS! Trønder-Avisa lager ikke bare «endimensjonal» video. Her er et eksempel på 360-gradersvideo, som starter på toppen av en kornsilo i landbruksfylket. Sjekk den på T-A.no!

BJØRNAR TROMSDAL minner kollegene om at bilen snart går mot Værnes og kveldens direktefly til London.
BJØRNAR TROMSDAL minner kollegene om at bilen snart går mot Værnes og kveldens direktefly til London. Bilde:

På tur til London

Når Medier24 er på besøk forrige uke, er det god stemning i avishuset på Steinkjer. Både fordi 2015 gikk bra, og fordi de ser offensivt på 2016.

Kan hende også fordi ledergruppa var på vei til helgas ledersamling i London, med litt faglig innhold og mye Beatles-historie. Utviklingsdirektør Bjørnar Tromsdal er nemlig en meget dedikert fan.

- Vi skal kjør nu om tre kvarter. Så vi må snakk fort, sier Løberg.

Det skal ikke bli noe problem.

Men før vi forlater turen: Det er ikke en hvilken som helst tur. Tromsdal har gjennom flere år vært preget av kreft - men er nå erklært frisk.

- Da han ble syk, sa jeg: Når du blir frisk, skal vi dra til London alle sammen. Så nå gjør vi det, sier Arve Løberg.

Der skal de også snakke litt om framtida.

Den som Fredrik Mandal nå er blitt sjef for, en plan som aller nyligst ble lansert internt.

 

Trønder-Avisa og konsernet

  • Trønder-Avisa er Nord-Trøndelags største avis og mediehus. Avisa har et opplag på rett under 20.000 aviser.
  • Mediehuset er samtidig et mini-konsern, med eierinteresser i flere aviser i regionen. Trønder-Avisa eier 100 prosent av Steinkjer-Avisa, Inderøyningen, Lokalavisa Verran-Namdalseid og Snåsningen. Avisa har også eierinteresser i Ytringen, og en mindre post i Levanger-Avisa AS (nå Innherred).
  • I fjor overtok Trønder-Avisa også Namdalsavisa på Namsos, etter å ha kjøpt avisa fra Amedia. Dermed vokser konsernet ytterligere.
  • Konsernomsetningen var i 2014 på 170 millioner kroner. Med NA på laget vil den med god margin passere 200 millioner kroner.

Vil få orden på ideene

Trønder-Avisa er annerledeskonsernet i annerledeslandsdelen. Inntektene økte i fjor, og konsernet ble enda større da de kjøpte Namdalsavisa fra Amedia.

Og nå vil de være annerledeskonsernet også på innovasjon.

Stikkordene er framtidssjef Fredrik Mandal, prosjektet Trønder-Avisa Beta og arbeidsmetoden åpen innovasjon.

- Det har aldri manglet på ideer i mediebransjen. Det har bare manglet gode måter å håndtere disse ideene på, mener Mandal.

Hovedmålet for prosjektet er like enkelt som det er vanskelig: Et solid grunnlag for å skape vekst i mediebransjen i Trøndelag.

For å lykkes med dette, har mediehuset og minikonsernet alliert seg med flere samarbeidspartnere:

  • Kunnskapsparken Nord-Trøndelag, for å få hjelp til organisering, prosess og struktur.

- Vi må bli bedre på å skrive ned og dokumentere det vi holder på med, konkluderer Arve Løberg.

  • Andre samarbeidspartnere er Nord Universitet (som omfatter det nå innfusjonerte Høgskolen i Nord-Trøndelag), NxtMedia, MBL, med flere.
  • Innovasjon Norge er også på laget, og har delfinansiert forprosjektet til Trønder-Avisa Beta.

«Open innovation»

Men de viktigste samarbeidspartnerne har Fredrik, Arve & co kanskje ikke møtt, ennå.

Slik forteller Arve Løberg om planene for den åpne innovasjonen:

- Vi åpner hele huset for at folk skal komme inn her. Vi vil ha kontakt med startups, gründere, folk med ideer.

- Vi er en liten organisasjon, men har mye kompetanse på huset. Kan vi parre det med noen unge gründere, så kan vi kanskje komme fram til noe som hjelper oss - og at andre kan lykkes, sier Løberg.

Det handler kort og godt om å bli bedre på noe av det bransjen kanskje aldri har vært så god på:

- Vi må rett og slett få ned den tette veggen mellom oss og omverdenen. Vi har ikke interagert så mye med den, mener Fredrik Mandal.

- Og det er faktisk jævlig mang ung folk som e opptatt av media der ut’. Meir enn vi trur!, skyter Løberg inn.

FRAMTIDSSJEFEN Fredrik Mandal håper å legge til rette både for å skape noe nytt, og bygge videre på det gamle.
FRAMTIDSSJEFEN Fredrik Mandal håper å legge til rette både for å skape noe nytt, og bygge videre på det gamle. Bilde:

 

Skal stake ut framtida. Og endre målet

Begrepet open innovation stammer ifølge Trønder-Avisa fra professor Henry Chesborough ved Berkeley University, på midten av 60-tallet. Og er et paradigme som antar at selskapet kan og bør bruke eksterne så vel som interne ideer, og eksterne og interne veger til markedet, når selskapet skal forbedre sin teknologi.

Mandal nevner blant andre Irish Times som en internasjonal aktør på dette feltet, som har resultert i både spennende prosjekter - og lønnsomme ideer.

Det store bildet for Trønder-Avisa som for resten av mediebransjen er som kjent dette:

Nedgang i de tradisjonelle kontantstrømmene annonser og abonnement, må trolig erstattes med flere forskjellige, og det kommer neppe én modell som blir framtida.

Det er her Fredrik Mandal sin nye stilling og beta-prosjektet kommer inn i bildet. Å følge med på hva som skjer - og kanskje noen ganger være i forkant.

- Oppdraget mitt er at vi skal være best mulig rustet til å møte framtida, sier han.

- Samtidig skal målet for stillinga og prosjektet evalueres minst en gang i halvåret. For målet vi sikter på, det endrer seg hele tida. Og vi kan ikke bli skråsikker på noe; da tar vi garantert feil, mener Mandal.

Målet er å lykkes - og mislykkes

Jobben handler ikke bare om å finne opp det nye, store. Det handler også om å bidra til å utvikle dagens pengestrømmer.

Blant annet lover Trønder-Avisa å mure litt mer igjen på brukerbetaling i år.

- Her er Namdalsavisa mye flinkere enn oss. De ligger på 50 prosent, vi er fortsatt langt unna vårt mål om 25 prosent, sier Arve Løberg.

Direktøren tenker også i retning av mikrobetaling og flere modeller:

- Det er jo ikke en ungdom i dag som ikke betaler mange hundre kroner for å se fotballkamper. De må vi også få til å bli kunder hos oss. Da må vi ha både innhold og betalingsmodeller som fungerer.

Hva som ellers kommer ut av Trønder-Avisa Beta, vet mediehuset ikke ennå. Det kommer an på hvilke ideer som dukker opp av hatten.

Men helt løst er det ikke. Mandal & co har gitt seg flere konkrete mål:

- I 2016 skal Trønder-Avisa ha minst ett prosjekt vi tjener nye penger på, sier framtidssjefen.

Og videre:

  • Trønder-Avisa og Namdalsavisa skal ha minst ett samarbeidsprosjekt som gir nye inntekter.
  • Trønder-Avisa skal sende minst én søknad til Innovasjon Norge.
  • Mediehuset skal også arrangere minst én workshop med interne og eksterne krefter for å komme op med nye ideer til produkter og tjenester.

Fredrik Mandal har også fått med et tilleggspunkt i stillingsbeskrivelsen hans.

Et viktig punkt, ifølge ham selv:

- I 2016 skal Trønder-Avisa ha minst ett prosjekt som mislykkes. Hvis vi ikke mislykkes på noe, har vi ikke prøvd nok!

Til toppen