Medienettverket, forum for kvinner i ledelse - holdt sin vårkonferanse i VG-kjelleren torsdag. Her med styret i front, fra venstre: Leder Linn de Lange, Ragnhild Veire, Kristin Grøntoft (foran), Trine Fjellberg Falnes og Ingrid Skogrand. Styremedlem Nina Westgaard var ikke til stede torsdag. (Foto: Gard L. Michalsen)

Her er nettverket som har til formål å gjøre seg selv overflødige. Men det er fortsatt et stykke dit

- Fortsatt en lang vei å gå for å få flere kvinnelige toppledere i mediebransjen, sier nyvalgt leder Linn de Lange.

- Det er litt kontroversielt at vi trenger et eget kvinnenettverk i 2016. Men behovet er fortsatt her.

Det sier Linn de Lange, som torsdag ettermiddag ble valgt til leder i Medienettverket - forum for kvinner i ledelse. Hun er til daglig digitalredaktør i Nationen

Medier24 møter det nyvalgte styret rett etter at årets vårkonferanse i Akersgata er over, med et langt program fylt av inspirasjon, medieutvikling og gode råd og erfaringer for å få nå målet om flere kvinnelige ledere.

Og nettverkets største mål er å legge seg selv ned. Men det er et stykke dit.

- Det er fortsatt en lang vei å gå, mener de Lange.

Knytter kontakt og løfter fram

På vårkonferansens program, som du kan lese mer om på Facebook, diskuterte nettverket både journalistikk Facebook og fikk interessante foredrag. Blant annet snakket kontreadmiral Louise Dedichen om sine erfaringer med en ansettelse som endte med rettssak - fordi en mannlig søker mente seg forbigått av Dedichen.

Det var ikke minst også tid til prat, nettverksbygging og middag på kvelden.

Avtroppende leder Kristin Grøntoft, ansvarlig for sosiale medier i Aftenposten, beskriver forumet slik:

- Det er et nettverk for å knytte kontakt mellom kvinner i mediene. Å gjøre kvinner synlige, og å gjøre det lettere for kvinner å komme fram i lyset.

- Og så er det rett og slett et forum for å utveksle erfaringer, og få sterkere fokus på spørsmålet, sier Grøntoft.

Styremedlemmene understreker at nettverket går på tvers av bransjen, og skaper en trygg ramme for konkurrenter som kan snakke kollegialt.

Mediekonferanser betyr som oftest mye grått hår (eller blanke isser), men det var lite av det torsdag.
Mediekonferanser betyr som oftest mye grått hår (eller blanke isser), men det var lite av det torsdag. Bilde:

Ingen quickfix for flere kvinner

Men er det så ille, da? Joda, det er blitt bedre - som det også kom frem da Ellen Arnstad og Arne Jensen på redaktørforeningens høstmøte la fram siste statistikk for kvinnelige ledere i mediebransjen. (Se presentasjonen derfra på video).

- Det er blitt bedre på mellomledernivå, men fortsatt manko på toppen, konstaterer Kristin Grøntoft.

Og vi trenger ikke se lenger enn til flere av de største mediehusene, som i fjor fikk nye toppledere: Bergens Tidende fikk mannlig sjefredaktør, Adresseavisen fikk mannlig sjefredaktør. Det samme fikk TV 2, hvor kvinner er tydelig mangelvare i den øverste toppledergruppa. TV-bransjen peker seg også ut, hvor TV-toppmøtet under Nordiske Mediedager i Bergen alltid er et rent NM i dress og slips.

- Hva er nøkkelen? Fins det noen quickfix?

- Det er den vi skal lage, svarer Trine Fjellberg Falnes kjapt. Hun gikk nettopp fra TV 2 til ny jobb i Discovery.

Før styremedlemmene understreker: Nei, dessverre. Det er bare hardt arbeid som fungerer her også.

- Det som er viktig, og som vi vil gjøre noe med, må vi snakke om, sier Kristin Grøntoft.

- Og så er meningen at dette forumet skal være et virkemiddel, mener Ragnhidl Veire.

- Kvinner trenger av og til en ekstra dytt, kommenterer Linn de Lange. Og understreker:

- Vi skal ikke snakke ned dyktige menn. Men vi skal løfte opp flinke kvinner.

THOR GJERMUND ERIKSEN, kringkastingssjef.
THOR GJERMUND ERIKSEN, kringkastingssjef. Bilde:

Slik bygde NRK kvinnesterk ledergruppe

Og det var også plass til flere menn på vårkonferansens scene. Sistemann ut var kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen. Nå kan man gjøre lite med at han også er en mannlig toppsjef, men til gjengjeld er NRK trolig best i klassen når det gjelder kvinner i toppledergruppa.

- Vi er ti i den gruppa. Og jeg tror det er få andre selskaper med 3-4000 ansatte som har 60 prosent kvinner i toppledelsen, sier Eriksen.

Han understreket overfor konferansen at dette ikke var hans ære, og at det heller ikke er noen magisk trylleformel som ligger til grunn.

Men takket være bevisste mål, strategier og etterlevelse, har andelen kvinnelige ledere i NRK vokst fra 41 til 48 prosent.

- Man kan ikke bare snakke om at det skal bli bedre. Du må sette noen tydelige mål, og så jobbe etter dem, sier NRK-sjefen.

Så er det heller ikke småting de kvinnelige direktørene i NRK har ansvar for: Nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord, distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen og Marienlyst-direktør Vibeke Fürst Haugen har ansvar for rundt 3000 av 3500 ansatte.

- Så har mennene ansvar for HR, stab og økonomi og sånne områder..., kommenterte Eriksen muntert. Og la til at det selvsagt også er viktig.

NRK-ledere samlet til møte i fjor høst - sjefen sammen med noen av NRKs mange kvinnelige ledere. Fra venstre: Direktør for Sápmi, Mona Solbakk, nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord, marienlystdirektør Vibeke Furst Haugen, kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen, rådgiver Hilde Thoresen, fungerende strategidirektør Lene Einang Flach. Strategidirektør Annika Biørnstad var ikke til stede da bildet ble tatt. (Foto: Øyvind Lund, NRK)
NRK-ledere samlet til møte i fjor høst - sjefen sammen med noen av NRKs mange kvinnelige ledere. Fra venstre: Direktør for Sápmi, Mona Solbakk, nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord, marienlystdirektør Vibeke Furst Haugen, kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen, rådgiver Hilde Thoresen, fungerende strategidirektør Lene Einang Flach. Strategidirektør Annika Biørnstad var ikke til stede da bildet ble tatt. (Foto: Øyvind Lund, NRK) Foto: Øyvind Lund, NRK

Sier nei til søkerlister med bare menn

NRK-sjefen understreket i sitt foredrag at det kort og godt handler om at NRK må gjenspeile den befolkningen i landet - og at denne problemstillingen akkurat nå kanskje er viktigere når det kommer til flerkulturell kompetanse. Derfor er det «neste steg» på lista over mangfold i NRK.

Og uansett hvilket mangfold man søker, så kommer det ikke gratis.

Thor Gjermund Eriksen kom til Medienettverket med fire konkrete punkter hvor man må jobbe bevisst.

  1. Rekrutteringsprosesser - rett og slett få flere kvinner inn i dem
  2. Åpenhet - om alt fra prosesser til avtaler, og mannlige lederes hytteturer
  3. Bevisstgjøring - kvinner må gjøres oppmerksomme på at de kan søke
  4. Eksponering - løfte kvinner fram, og bruke dem til å lede synlige arrangementer

Og uten å nevne de andre statlige gigantene som nettopp har rekruttert mannlige toppledere, kom NRK-sjefen med et relativt godt poeng som man brukes til en parallell mot nær sagt alle slike prosesser:

- Jeg sier aldri ja til en søkerliste hvis det står bare menn på den. Da sier jeg «kom tilbake neste gang» med en ny liste, sier Eriksen.

- Det er jo litt større sjanse for at det blir en kvinne, hvis det står en på lista..., legger han til.

- Kvinner må tørre å ta sjansen

Tilbake til samtalen med styret etter konferansens slutt. Ja, en god historie fra NRK. Men burde man også invitert et mediehus som ikke har lyktes like godt?

- Vi har gjort det også tidligere, og i en ledersammenheng er det nyttig å vite hvordan man ikke skal gjøre det. Men det er nok litt mer belastende å komme for å snakke om hvorfor man ikke lykkes. Det handler også om at vi ønsker å trekke fram erfaringer som fungerer, og lære av best practice, sier leder Linn de Lange.

- Men: Hva skal kvinner gjøre selv, da? Bli flinkere til å rekke opp hånda?

- Selvfølgelig, men det blir også litt klisjé å svare på det, sier de Lange.

- Det handler litt om at kvinner må tørre å slippe taket litt. Ta noen sjanser når toget går forbi. Og: Tørre å feile. Det er ikke noen krise om du ikke får jobben, mener Ragnhild Veire.

- Tilbake til NRK. De har lyktes med mye. Men det var jo en mann som snakket, og som er toppsjef. Bør vi snart få den første kvinnelige kringkastingssjefen?

- Vi har i hvert fall sett og hørt i dag at det er potensial for det!

Det svarer avtroppende leder Kristin Grøntoft. Og påtroppende leder Linn de Lange understreker:

- Det er jo ikke noe mål at det skal være 100 prosent kvinnelige toppledere. Da må vi jo etablere mannenettverk. Men det handler om at det skal være etter like vilkår og kriterier.

Fotnote: «Raske menn» kommenterte dette også slik under Nordiske Mediedager våren 2015...

Til toppen