ANDREAS BORGEN og HERMAN MUELLER STORMYR, to av gründerne bak We Are Live. Her i en butikk med noen av knekkebrødene de har pushet på norske kunder - og økt salget for produsenten på. (Foto: Gard L. Michalsen)

Husker du Coop-kaffen på løkka? Her er gutta som stod bak. Og de har store ambisjoner

Kampanjebyrået We Are Live gjør stor suksess på kort tid: - Vi skal nå 100 millioner om noen år, sier Herman Mueller Stormyr.

- Vi driver ikke med følelser, vi driver med salg. Vi gjør kampanjer, vi flytter varer. Det er det vi brenner for, sier Herman Mueller Stormyr til Medier24.

29-åringen er byråleder i We Are Live, et kampanjebyrå han startet sammen med Andreas Borgen og Christian Bernt for et knapt års tid siden.

Og allerede første året nærmer de seg 30 millioner i omsetning.

We Are Live AS

  • «Taktisk kampanjebyrå» etablert høsten 2014. 50,1 prosent eies av Gjeine Holding AS, som igjen eies av Øystein Lasse Tynning og Stian Karlsen Gjesnes.
  • Den øvrige halvparten av selskapet eies av gründerne og partnerne Herman, Andreas og Christian.
  • Styreleder i selskapet er Kristian Backe Schøning-Kristiansen. Styremedlemmer er Fredrik Taranger og Johanne Taugbøl.

Bilder fra «The Secret Coffee Shop». (Foto: We Are Live)
Bilder fra «The Secret Coffee Shop». (Foto: We Are Live) Foto: We Are Live

 

«Lurte» kaffehipstere med Coop-kaffe

Har du ikke hørt om We Are Live, så har du kanskje sett dem eller merket resultatet av arbeidene deres.

De har pushet mang en vare til bedre salg i butikker, delt ut gratisprøver av nye produkter - eller gjort andre stunt for å øke salg eller oppmerksomhet rundt en vare eller lansering.

Og ingen regel uten unntak.

For når byrålederen sier at de ikke driver med følelser eller merkevarebygging, er det siste stuntet deres kanskje nettopp det:

I høst dukket plutselig kaffebaren «The Secret Coffee Shop» opp på Gründerløkka. Forrige uke ble det kjent at den «hemmelige» kaffen var av merket Coop. Og bak det spreke stuntet stod altså We Are Live.

Stuntet fikk solid oppmerksomhet i en rekke medier, inkludert Dagbladet, Osloby, Kampanje, Aperitif, Side2 og Dagligvarehandelen.

- Dette tok greit av! Og det var selvsagt artig. I dette tilfellet handlet det om å ta tak i produkter som har høy kvalitet, men dårlig image, spesielt i Oslo. Da måtte vi bruke litt andre grep for å få opp preferansen. Nå gjenstår det bare å se om oppmerksomheten skaper effekt, sier Mueller Stormyr.

Flytter varer og øker salget

We Are Live-gründerne har bakgrunn fra både «sisteleddsbyråer» og reklame. Men for et års tid siden bestemte de seg for å kjøre på helt for seg selv og starte noe nytt. Og slik beskriver de konseptet og forretningsideen:

- Vi sørger for å få rask effekt og økt salg for kundene våre. Det kan være at de har gjort en stor lansering i media for flere millioner kroner, uten å selge nok varer. Eller at de holder på å miste «listingen» sin i Coop eller Ekjøp. Hva gjør vi nå, spør de. Der kommer vi.

Da går We Are Live inn, ser på plassering, priser, og andre faktorer. Eller rett og slett bare sørger for at flest mulig prøver produktet:

- Noen ganger holder det at flere bare får prøve produktet, enten det er en fiskekake eller mobiltelefon. Hvis kundene liker det, så kjøper de kanskje varen neste gang. På en av våre siste kampanjer økte salget på en knekkebrødvariant 17 prosent utelukkende på grunn av vareprøver, sier Mueller Stormyr.

)
) Fra WeAreLive.no

Solid korps av ambassadører

- Vi er rett og slett gutter som lever og ånder for å flyte varer, og vi har jobbet med det i snart ti år, sier partner Andreas Borgen.

We Are Live har i dag ti heltidsansatte med en snittalder på under 28 år. I tillegg har de 14 kampanjekoordinatorer og 50 «merkevareambassadører», som de kaller det. Ambassadørene i siste ledd som gjør selve jobben:

- De viktigste i organisasjonen vår er merkevareambassadørene, de representerer Norges største merkevarer hver eneste dag. Det krever mye opplæring og enorm dedikasjon. Det er vanskeligere å selge 100 produkter på demo, enn å lage demokonseptet, sier Borgen.

Denne ureddheten og litt upretensiøse holdningen til hva som skaper effekt, er kanskje nøkkelen til suksessen så langt, mener gutta.

- Ja, vi mangler kanskje redsel. Vi tør å banke på døra til Norges største merkevarer, og si: «Jeg ser hva du gjør nå, men vi tenker at hvis vi gjør dette i stedet, så kan du flytte flere varer», sier byråleder Hermann Mueller Stormyr.

- Bruker store merkevarer for mye penger på dyre reklamebyråer og kampanjer?

- Ikke nødvendigvis, og det er ikke galt å drive med reklame. Men når du skal lansere et nytt produkt, har du ofte bare tre måneder på å lykkes. Da er det viktig at man også gjør noe som får effekt raskt, og som får varene ut, legger han til.

Skal mot 100 millioner

Mangelen på redsel gjør at gutta også har store ambisjoner. De forteller at de gjennom sommeren skjønte at dette kom til å gå bra. Det ble stadig flere kunder, kampanjer og sponsorater som lyktes. 

We Are Live er godt inne på dagligvarer, og er på vei inn i både byggevare og elektronikk. På sikt er også ambisjonene utenfor Norges grenser, med et skandinavisk merkevareapparat.

Og ambisjonene, ja, de er store:

- Vi lander på noen og 30 millioner i år, med en resultatgrad på åtte prosent. Det er vi fornøyd med. Neste år skal vi lande på 50 millioner. Og det er viktig å si, for da kommer det på trykk, sier Mueller Stormyr. 

Og på sikt?

- Vi tror det skal være mulig å omsette for 100 millioner om noen år. Selv om kvalitet på leveranser alltid vil være viktigst, slår byrålederen fast.

50 millioner skal de kunne nå mer eller mindre med dagens stab, men opp mot 100 krever nok at de blir noen flere, sier Herman og Andreas.

Og gutta er ikke bekymret for oljekrise, finanskrise eller lavkonjunktur:

- Nei, da tror jeg våre tjenester blir enda mer attraktive. Hvis du kan kjøpe en kampanje til 1 million kroner som selger 50.000 varer, gjør du kanskje heller det enn å bruke 4 millioner kroner på en mer profilorientert reklamefilm, sier Hermann Mueller Stormyr.

Til toppen