(Illustrasjonsfoto: Facebook Instant Articles)

«Instant Articles er som bursdag, julaften og 17. mai på samme dag for små mediehus»

KOMMENTAR: Vil fungere som en katalysator for de små mediebedriftene, mener enerWE-redaktør Chul Christian Aamodt.

  • CHUL CHRISTIAN AAMODT, redaktør, daglig leder og gründer av enerWE.no

Kommentaren er opprinnelig publisert på enerWE.no

FORRIGE UKE var mediebransjen samlet i London for å lære om Facebook Instant Articles.

Alle mediehus må ta en stilling til Instant Articles.

Noen sammenlikner det som Spotify, Uber eller Airbnb for mediebransjen. 

Chul-Christian-Aamodt

I MITT TIDLIGERE liv var jeg med å bygge oljebransjens svar på Spotify. Vi bygget en kursportal der alle oljeselskapene kunne booke sine kurs.

Da jeg sluttet i dette selskapet ble det booket mer enn ett kurs hvert eneste minutt, døgnet rundt, året rundt.

Vi vant kampen i oljebransjen, og i 2014 ble selskapet kjøpet av et internasjonalt PE-fond for en sum som er større enn det jeg leser at Amedia muligens er verdt.

Vi kunne altså lagt inn et bud på Amedia, men det ville jo vært kjedelig. Vi ønsker heller bygge noe selv.

I MEDIEBRANSJEN, så er jeg overbevist om at Facebook tar den rollen som vi tok i oljebransjen, som Spotify har musikkbransjen, som Uber har i taxinæringen og som Airbnb har i hotellnæringen.

Dette er alle løsninger som åpner fantastiske muligheter for de små aktørene, ned på individnivå (les: sjåfører med egen bil kan skape sin egen arbeidsplass med Uber).

Tilsvarende så vil Facebook Instant Articles åpne like store muligheter for de små og uavhengige mediehusene. 

JEG VIL IKKE SPÅ hvordan det kommer til å gå med de store mediehusene.

Men jeg er overbevist om at Instant Articles vil fungere som en katalysator for de små mediehusene. 

SOM ANSVARLIG REDAKTØR i enerWE ønsker jeg Facebook Instant Articles hjertelig velkommen.

Vi har som mål å bli større enn CNN, og Facebook Articles bli et viktig verktøy på veien dit!

Amen.

 

Til toppen