Komplisert?, spør ØYVIND SOLSTAD til medier som velger å droppe kommentarfeltet. (Bilde: )

- Ironisk at kommersielle VG og Nettavisen har kommentarfelt, mens NRK sier det er for vanskelig

VG håndterer 10 millioner innlegg hvert år. Og sosiale medier-sjef Øyvind Solstad mener det er trist at flere medier stenger kommentarfeltene.

(Folks medievaner 2015, KS Agenda møtesenter): Det brygger til debatt om kommentarfelt også i norske medier, i en verden der flere internasjonale nettaviser på godt og vondt stenger sine.

- En fallitterklæring å stenge kommentarfeltet, sa Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum til Kampanje.com onsdag.

Mens NRK de seneste åra har droppet kommentarfelt på sine artikler. Ressursknapphet, begrunner nettsjef Frank Gander det med overfor Kampanje: 

– Det kreves redaksjonell tilstedeværelse og kontinuerlig røkt gjennom døgnet for å skape merverdi til journalistikken. 

medievaner oyvind 01
Bilde:

Kritiserer NRK for lukkede kommentarfelt

En som ikke liker det argumentet, er sosiale medier-sjef Øyvind Solstad i VG. Som forøvrig for noen år siden hadde omtrent samme tittel - i NRK.

Under konferansen Folks medievaner 2015 i Oslo torsdag, sa @osol klart fra hva han mente om utviklingen:

- Jeg er helt enig med Gunnar Stavrum, som sier at det er en kjerneoppgave for nyhetsmedier å tilgjengeliggjøre debatt om aktuelle - og kontroversielle - emner.

- Og jeg synes det er ironisk at kommersielle VG og Nettavisen har kommentarfelt, mens NRK sier det er for vanskelig, legger Solstad til.

Eller, ikke bare ironisk. Kanskje mer trist, synes han.

- De sier det er vanskelig. Vel - vi løser fantastiske og vanskelige problemer hver dag i verden. Og så skal vi ikke få til å modere kommentarfeltene?, spør Solstad.

Et eksempel fra «Nettkrigerne» - en reportasjeserie fra VG.
Et eksempel fra «Nettkrigerne» - en reportasjeserie fra VG. Bilde:

  • NETTKRIGERNE: VG og frilansfotograf Kyrre Lien møtte en rekke av de mest aktive kommentardebattantene i landet. Les og se serien på VG.no.

Fra ytterkant til ytterkant

I sitt innlegg med tittelen «Nett-troll - kommentarfeltets utvikling» gikk Solstad gjennom ståa for VG når det kommer til brukerinvolvering. Og den er fortsatt stor. Totalt 10 millioner innlegg og kommentarer håndterer VG.no. Ikke bare i artiklene på VG.no, men i sum enda mer på sosiale medier og forumet vgd.no.

- Vi har et godt gammeldags forum med fem millioner innlegg i året, sa Solstad.

Han viste noen mer eller mindre «gode» eksempler på nettets mørke ytterpunkter og hvilke kommentarer man gjerne får derfra.

Om alt fra de godlynte damene i 50-åra som vil la Northug være i fred eller «La Bamse leve», til nettkrigerne som må modereres konstant.

- På et nisjenettsted med noen tusen brukere som oppfører seg kan du la det flyte fritt, men med 2,5 millioner brukere går ikke det. Det er bare å sammenligne med det virkelige liv: Dere kan gå rolig ut av denne salen uten at vi må passe på dere. Men hvis dere hadde vært 100.000 mennesker, måtte vi hadd politi på utsiden. Ikke fordi hver og en er så ille, men fordi det blir så mange og fordi da oppstår det alltid situasjoner.

Noen av bidragene som blir skrevet på VG.no: 

[wzslider autoplay="true" interval="4000" lightbox="true" exclude="11537, 11531, 11532"]

Vil anonymiteten til livs

Men Solstad «øyner håp» - og mener vi går mot et stadig mindre identitetsløst internett.

- Før kalte jeg meg sol24 på yahoo. I dag er jeg Øyvind Solstad i alle kanaler. Og jeg tror vi må gå enda tettere inn i dette, og rett og slett ta bort anonymiteten. Da blir også kommentarene bedre. For eksempel ved at man kan verifisere seg med navn, og at disse kommer først i kommentarfeltet, sa han.

Det vil i så fall innebære å gå bort fra Facebook som kommentarfelt, og bygge egne løsninger i kombinasjon med for eksempel SPiD. Solstad understreker overfor Medier24 at det ikke foreligger noen konkrete planer for det, men som han sa i sitt innlegg:

- I dag kan vi ikke lenger sortere og løfte fram bra innlegg i kommentarfeltene, når vi bruker Facebook. Så det er nok et argument for å kanskje bytte. Og kanskje skal vi løfte de beste kommentarene opp og inn i saken også. Her synes jeg Medium og Quartz gjør mye spennende.

Da krever det enda mer aktiv moderasjon. Men hvor mye koster egentlig det i dag - det som NRK synes er for vanskelig? På spørsmål fra salen sa Solstad det slik:

- Vi bruker et syvsifret beløp på det i dag. Det er ikke mange millioner det er snakk om, men det koster jo litt. Fordi det er viktig.

- Og hvis det noen gang skjer - så håper jeg VG blir den siste nettavisen som noen gang lukker kommentarfeltet.

Til toppen