BENJAMIN REE er regissør og filmskaperen som står bak «MAGNUS». Neste uke drar han med filmen til Tribeca-festivalen i New York. (Foto: Gard L. Michalsen)

Liten VG-reportasje ble til stor kinofilm: Neste uke har MAGNUS verdenspremiere i New York

- Jeg tror den treffer på et dypt menneskelig plan, sier Benjamin Ree. Han har laget en annerledes film om en annerledes gutt. 

- Vi sendte inn filmen. Vår film og 6000 andre. Så er det noen få som blir plukket ut. Og en av dem ble «MAGNUS».

Slik forteller Benjamin Ree, regissør, filmskaper og journalist i VGTV, om veien til Tribeca-festivalen New York.

Også kjent som Robert de Niros dokumentarfilmfestival. 

Når VG først skal lage kinofilm, blir det altså ordentlig. 

Med verdenspremiere i New York neste torsdag 14. april. 

cropped-magnus_tribeca_poster1
  • Se trailer til filmen lengre ned i saken!

MAGNUS er den første norske kinodokumentaren som får verdenspremiere på Tribeca.

Hva betyr det?

Først og fremst muligheten til publisitet, oppmerksomhet - og nye markeder: 

- Filmen er allerede solgt inn til en rekke land. Kina. Tyskland. Rundt om i verden. I november er det sjakk-VM i USA. Og der ligger det virkelig store markedet, forteller Ree. 

(Faksimile: Fra MAGNUS-filmen)
(Faksimile: Fra MAGNUS-filmen)

Skulle bare bli en kort reportasje

Magnus Carlsen, 13 år: «Jeg håper på å bli verdensmester».

Slik begynner presentasjonen av filmen på nettsidene til Norsk Filminstitutt, som har gitt til sammen 2,7 millioner kroner til prosjektet, som har et totalt budsjett på 7 millioner kroner.

VG har med seg Sigurd Mikal Karoliussen og Moskus Film som produsent, samt Nordisk Film på laget som distributør.

Ja, det er blitt et stort prosjekt. 

Men det begynte i det små. Det begynte før Magnus vant VM for første gang, 22 år gammel, i India. 

- Da vi nærmet oss VM og det ble klart at Magnus Carlsen skulle være med, sa Martin Jøndahl i VG at vi burde gjøre noe på Magnus. Det var hans idé at vi skulle sette i gang med livestudio og gjøre sjakk til noe stort. Det lyktes vi jo med, minnes Benjamin Ree. 

- Og så var en del av pakken å lage en liten sak om Magnus. Mange hadde prøvd å lage film på ham, vi håpte at vi kunne lage en reportasje, fortsetter han. 

Responsen fra Magnus-teamet var umiddelbart ikke den største. VG kunne prøve, og kanskje få til en kort reportasje. 

FULGTE STJERNEN: Benjamin Ree (t.h) sammen med Magnus Carlsen under innspillingen av filmen. (Foto: Ole Kristian Strøm, VG)
FULGTE STJERNEN: Benjamin Ree (t.h) sammen med Magnus Carlsen under innspillingen av filmen. (Foto: Ole Kristian Strøm, VG)

Så begynte Benjamin å filme. Og filmskaperen fant tonen som gjorde at det ble til mer enn en kort reportasje. 

- Jeg tror Magnus er vant til å ha et stort TV-team rundt seg, med flere fotografer, produsenter, journalister, researcher, og så videre. Mange folk når man helst trenger ro og forberedelser. 

- Og så kom jeg - en på samme alder, en ufarlig type, som kom alene med ett kamera. Da ble det ikke så «farlig» for ham, at vi var til stede og ble med ham. 

(Foto: Moskus Film)
(Foto: Moskus Film) Foto: Moskus Film

Så potensialet til en kinofilm

Benjamin Ree (26er utdannet journalist, og har jobbet mye med film og dokumentarer.

Han har flere priser på samvittigheten, og samtidig erfaring fra både BBC og Reuters.

I sum mye erfaring som var nyttig å ha med seg da han for tre år siden skjønte at dette skulle bli noe mer enn en liten reportasje. 

- Det ble en liten film før VM, og så lagde vi en reportasje som ble sett av 800.000 på VGTV. 

- Og så skjønte dere at det kunne bli mer? 

- Jeg tenkte ganske raskt at med den tilgangen vi hadde fått og det materialet vi også fikk, så hadde dette potensialet til en kinofilm.

- Og da vi signerte kontrakten, fikk pengestøtte og koblet på produsent, var det bare å kjøre på!

Benjamin under filminnspillingen. (Foto: Annemor Larsen, VG)
Benjamin under filminnspillingen. (Foto: Annemor Larsen, VG) Foto: Annemor Larsen, VG

I tre år har Benjamin og resten av produksjonen jobbet med filmen. Over 500 timer med opptak gjorde de fram mot VM. I potten lå også timesvis med private opptak. For å fortelle det som er filmens historie: Hvordan den 13 år gamle gutten 10 år senere ble verdensmester. 

- Det er det som er historien her, det er det som er storyen vår. Men det er også en epilog som forteller om det som har skjedd etterpå. 

Benjamin og kameraet ble med på både hverdag og fest, og bak scener vi ikke har sett før: 

- Som da han vant VM. Du tenker at han setter seg ned for å grine av glede. Magnus satt og furta litt fordi han ikke hadde vunnet det siste partiet - han vant VM sammenlagt, men det siste partiet ble «bare» remis. 

(Faksimile: Fra MAGNUS-filmen)
(Faksimile: Fra MAGNUS-filmen)

«Handler om det å være annerledes»

Ja, Magnus er annerledes. Derfor er det også blitt en film om å være annerledes. Både takket være at Benjamin kom tettere på Magnus enn andre har gjort, men også fordi prosjektet har fått tilgang til timesvis med opptak fra Magnus sin oppvekst.

Som også handler om hvordan det var å vokse opp som den annerledes, litt spesielle, og veldig intelligente sjakkspilleren. 

- Det at han er filmet så mye, gjør at vi kan fortelle hele historien. Dette er ikke lengre siden enn at «alle» kunne filme. Og mens mange dokumentarfilmer er mye «talking heads», forteller vi her historien mens den skjer, vi er med på de avgjørende øyeblikkene. 

Er det en sår film?

- Jeg tror den treffer på et dypt menneskelig plan. Du er nødt til å bli kjent med mennesket Magnus Carlsen for å forstå historien, og hvordan det er vanskelig å ikke være som alle andre. 

- Ja, hvordan var det å være så tett på Magnus? Hvordan er han?

- Jeg vil si at han er både helt vanlig, og uvanlig. Han er en helt vanlig ungdom som kobler av med venner, ser på fotball og spiser take-away-mat. Men når han er i sjakkmodus, da er han helt i sitt eget hode. 

https://vimeo.com/159779547

Håper den treffer alle - sjakknerd eller ei

Benjamin forteller videre at han og produksjonen har fått frie tøyler. Ja; Magnus selv har visstnok ikke sett filmen ennå. 

- Og han har vært veldig ærlig. Vi har fått tilgang i avgjørende situasjoner. Det er nok også det vi må komme med, for at folk skal betale opp mot 120 kroner for å se en dokumentar på kino, mener regissøren. 

- Er det blitt en nerdete sjakkfilm?

- Nei, jeg håper ikke det. Min store fordel er at jeg ikke har noen ekstrem interesse for sjakk, annet enn at det er interessant. Dette er ikke en sjakkfilm, men en historie om å være annerledes. Du trenger ikke vite noen ting om sjakk for å se filmen. 

Samtidig håper vi at sjakkfans også vil like den. Og gjennom et helt år i klippen har vi sørget for å bruke eksperter sånn at det forhåpentligvis ikke er noen sjakkfeil i den!

Produksjonen har altså gått gjennom ett år i klippen for å lage kinofilm av flere hundre timers materiale. Det er spilt inn musikk med fullt orkester. Alt for å gjøre det ordentligog noe som er verdt kinolerretet. 

Dog i «bare» 76 minutter. 

- 99 prosent av alle dokumentarene jeg ser, er for lange. Mitt store mål er at du skal ha fått en stor opplevelse av å se filmen, og ikke kjede deg ett sekund når du ser den.

PÅ KONTORET: Benjamin Ree på kontoret i Akersgata 55. Her har han også jobbet med filmen, men det meste av klippingen har skjedd hos eget byrå. (Foto: Gard L. Michalsen)
PÅ KONTORET: Benjamin Ree på kontoret i Akersgata 55. Her har han også jobbet med filmen, men det meste av klippingen har skjedd hos eget byrå. (Foto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

- Vi er i dokumentarenes gullalder

Etter neste ukes premiere, starter den harde jobben mot flere festivaler, innsalg og forhåpentligvis kinoløp mange steder. Håpet er selvsagt at filmen også skal bli en økonomisk suksess. 

Men hva med oss her hjemme? Vi får ikke se den på kino før 2. september.

- Det handler om at vi skal gå et festivalløp, og så kjøre den på kino opp mot VM. Det er også greit å komme etter alle blockbusterne som har premiere på sommeren, sier Benjamin Ree. 

Etter å ha laget mest korte dokumentarer tidligere og nå er litt tilbake til det i hverdagen, beskriver han de siste årene som å gå fra sprint til maraton. 

Nå er han ferdig med dette langløpet. Hva blir det neste?

- Vi får se. Vi er i hvert fall i dokumentarenes gullalder. Det er så mye som blir filmet i dag, og det som før ble dokumentert med snakking, kan vi i dag faktisk vise. Og så ser vi på Netflix, VGTV, NRK og alle steder at dokumentarer er mer og mer populært. 

- Kan det bli flere like store prosjekter?

- Først tror jeg VG må få vurdere hvordan denne filmen ender. Men jeg er ganske sikker på at den ender med et stort pluss, sier Benjamin Ree. 

- Og jeg er sikker på at det er mange historier fra Norden som har et internasjonalt potensial!

  • UTSOLGT! Rett før denne saken gikk i trykken, melder Benjamin Ree oppløftende om forventningene til Tribeca-festivalen: Alle de planlagte visningene av Benjamin er utsolgt. Det betyr ekstravisninger!

VGTV-gjengen da Medier24 var på besøk våren 2015. Redaktør Helje Solberg i midten. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
VGTV-gjengen da Medier24 var på besøk våren 2015. Redaktør Helje Solberg i midten. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Alle foto: Gard L. Michalsen

- VGTV har som ambisjon å ta nummer én-posisjon når det gjelder dokumentarer i Norge

- Interessen for filmen har vært overveldende. At dokumentaren er tatt ut til Tribeca, sammen med det ypperste innen film, er en stor anerkjennelse. Vi er mektig stolt av å kunne å formidle denne helt spesielle historien om Magnus Carlsen, tilrettelagt for et bredt publikum, sier Helje Solberg, redaktør og administrerende direktør for VGTV.

Og, slår hun fast: Mediehuset har som ambisjon å satse på sjangeren framover.

- Vi har som ambisjon å ta en nummer én posisjon når det gjelder dokumentarer i Norge. Vi har over 200 kvalitets-dokumentarer, mange av dem prisbelønte, tilgjengelig gratis digitalt. Samtidig tilbyr vi opptil åtte dokumentarer daglig på VGTVs lineær-kanal, sier Solberg.

- Vil det også bli flere egenproduserte dokumentarer?

- Helt klart! Vi har en gruppe dedikerte vj-er som er i gang med flere spennende kortdokumentarer, sier hun.

Ingen av disse er i samme skala som MAGNUS. Men Solberg utelukker ikke at det kan skje igjen:

- Vi har ingen nye kinoplaner, men er prosjektet godt nok, kan det selvsagt være at vi gjør det igjen.

- Nylig ble hele verden tatt med storm av Netflix sin «Making a Murderer». Er det en satsing til å bli optimist av?

- Making of a Murderer er 10 timer engasjerende, rystende og viktig stykke dokumentarfilm. Så ja - denne satsingen er inspirerende på så mange måter, sier VGTV-sjef Helje Solberg.

Til toppen