EIRIK HOFF LYSHOLM, sjefredaktør og administrerende direktør i Mediehuset Dagsavisen. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

LO gir 9 millioner kroner til Klassekampen og 10 millioner til Dagsavisen. Får mer journalistikk om arbeidsliv igjen

Og et styrket samarbeid med ANB, som LO nylig kjøpte fra Amedia.

Oslo (NTB): LO gir 9 millioner kroner til Klassekampen og 10 millioner kroner til Dagsavisen. Målet er å styrke arbeidslivsjournalistikken.

Bevilgningen fra LO-sekretariatet kommer etter anbefaling fra LOs Medieutvalg.

– God journalistikk er viktigere enn noen gang for et opplyst offentlig ordskifte. LO har historisk sett spilt en viktig rolle for bredden i norske medier, som vi nå fører videre, sier Hans-Christian Gabrielsen, andre nestleder i LO og leder av medieutvalget.

– Både Klassekampen og Dagsavisen har over lengre tid også hatt en positiv satsing med bred og god dekning innen arbeidslivsspørsmål, politikk, næringsliv og fagbevegelsen. Vi ønsker å bidra økonomisk til å videreutvikle denne satsingen gjennom konkrete mediebidrag, ikke aksjekjøp. Gjennom vedtaket i LO-sekretariatet anerkjenner vi også den viktige rollen begge avisene spiller i det norske medielandskapet, fortsetter Gabrielsen.

Nylig kjøpte LO Media som kjent Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) fra Amedia.

Vedtaket fra LO-sekretariatet forutsetter at det skal utvikles et samarbeid om stoffutveksling mellom ANB og avisene.

Les mer om bevilgningen i en melding fra Arbeidernes Presseforbund. 

Til toppen