Øyvind Sandsmark, redaktør og daglig leder i Gjesdalbuen. (Foto: Gjesdalbuen)

Lokalavisa reduserte frekvensen og tok betalt på nett. Da økte både opplaget og trafikken!

- Nå er vi aktuell på nett og lager én god avis i uka, sier Gjesdalbuen-redaktør Øyvind Sandsmark. Snart følger flere aviser etter.

Da opplagstallene ble presentert tirsdag, var det mange lokalaviser blant de 55 avisene som hadde opplagsvekst.

Se hele lista her:

En av disse avisene var Gjesdalbuen, som økte opplaget med hele 8,25 prosent - med 251 eksemplarer, til 3294. Avisa snudde dermed trenden etter sammenhengende nedgang siden 2007.

Og: Bak opplagsøkningen ligger attpåtil en stratgi om redusert frekvens. Samt betaling for nettavisa.

- Vi hadde hatt flere år med nedgang. Nettet ble mer og mer viktig. Mens vi slet med å gi ut to gode aviser i uka, og samtidig være aktuell på nett, sier redaktør Øyvind Sandsmark.

Fra to til én

Dette satte i gang en prosess i 2013, som førte til at avisa samme høst reduserte fra to til én utgave i uka. Det som før var to tynne aviser tirsdag og fredag, ble nå én tykk avis torsdag.

- Vi klarte å skape et «ukas høydepunkt». Nå gir vi ut 48 sider hver uka med mye godt lesestoff, sier Sandsmark.

Leserne ga gode tilbakemeldinger på endringen, som ble kommunisert godt ut gjennom både omtale, ledere og en markedskampanje, som Gjesdalbuen fikk pris for på Landslaget for lokalaviser sitt landsmøte i fjor.

Og: Det skal sies at det ikke var helt nytt for avisas trofaste lesere å få avis bare én gang i uka. Slik var det nemlig fra oppstarten i 1990 fram til 2008. Da økte frekvensen til to ganger i uka. Men som opplaget tyder på - leserne ville heller ha én god avis enn to tynnere.

Gjesdalbuens medarbeidere er blant de som satser sterkt både på papir og digitale utgaver. Bak fra venstre Elin Kristoffersen, Kristine M. Stensland, Jan Arild Rinder, Lars Fisketjøn og Kirsten Håland. I midten fra venstre: Lena Skjæveland, Charlotte Stokholm og Sissel Gjesdal. Fremst: Øyvind Sandsmark. (Foto: Gjesdalbuen)
Gjesdalbuens medarbeidere er blant de som satser sterkt både på papir og digitale utgaver. Bak fra venstre Elin Kristoffersen, Kristine M. Stensland, Jan Arild Rinder, Lars Fisketjøn og Kirsten Håland. I midten fra venstre: Lena Skjæveland, Charlotte Stokholm og Sissel Gjesdal. Fremst: Øyvind Sandsmark. (Foto: Gjesdalbuen) Foto: Gjesdalbuen

Økt trafikk på nett

Men det handler ikke bare om en god papiravis for Gjesdalbuen. Sandsmark forteller at endringen frigjorde tid som før ble brukt til planlegging og produksjon. Denne tida brukes nå på å lage mer innhold, og ikke minst en god nettavis.

Der det meste av avisa er lukket, men man kan lese en sak hver dag, som er delt via sosiale medier.

82 prosent av abonnentene er nå registrerte digitale brukere. Og å gå fra åpen til lukket nettavis har ikke redusert trafikken. Tvert i mot:

- Vi har faktisk dobbelt så mange sidevisninger på nett nå, som tidligere. Ikke mint fordi vi har mer innhold og lager en bedre nettavis. Nå venter vi ikke med å legge ut nyheter, men publiserer mer hele tida, og fem til tolv saker daglig, sier Sandsmark.

- Må bare hoppe i det

Sandsmark overtok som redaktør etter Eugen Hammer tidligere i vinter. Den nye redaktøren har vært redaksjonsleder gjennom flere år og med på omleggingen høsten 2013. Han deler gjerne erfaringer og råd til andre aviser:

- Det er viktig å kommunisere godt i forkant. Og så må man ikke være redd for å satse digitalt, samtidig som du har godt stoff i papiravisa. Begge deler går an. Du må bare hoppe i det, anbefaler Øyvind Sandsmark.

Gjesdalbuen er forøvrig en del av det frittstående mediekonsernet Nordsjø Media, som omfatter sju lokalaviser i regionen - blant dem Jærbladet og Dalane Tidende.

(Foto: Jo Carlson)
(Foto: Jo Carlson)

Flere følger etter

Gjesdalbuen er en av få som har redusert frekvensen - men definitivt ikke den eneste avisa som vurderer dette. Denne uka varslet Fjordenes Tidende og Fjordingen at avisene går ned fra tre til to ukentlige papirutgivelser.

Avisene driver ikke i konkurranse, men holder til på hver sin side av Nordfjord. Fjordenes Tidende med 4684 i opplag for 2014, ned 127 fra året før. Og Fjordingen på 3863, ned 116.

Begge er eid av Polaris Media, men avisene slår fast at dette er en lokalt initiert prosess. Det forteller Fjordenes-redaktør Erling Wåge til Medier24:

- Dette begynte i fjor med at jeg tok en telefon til Bengt Flaten (Fjordingen) i fjor, og snakket om at vi måtte gjøre noe. Så har vi brukt tid på å studere andre, undersøke litt og få fram prosjektet. Dette er ikke noe vi er tvunget til, men vi ser det som en stor mulighet til å gjøre et digitalt grep. Fortelle nyhetene når de skjer, være mer aktuell på nett og samtidig mer engasjerende i papiravisa, sier Wåge.

Snart skal han altså gi ut avis tirsdag og fredag, mot mandag, onsdag og fredag i dag.

Slipper søndagstrykk

Redaktør Wåge peker som mange andre på at verden rundt oss forandrer seg.

- Folk googler hele tida på smarttelefoner og facebook og nett. De bestemødrene som ikke hadde nettbrett fra før, fikk det vel nå til jul. Og de som ikke har fått det ennå, skal vi klare å nå uansett med en god papiravis, sier Wåge.

Omleggingen innebærer blant annet at avisa kutter papir-produksjon og trykk søndag kveld. Det sparer kostnader, men frigjør også ressurser som kan brukes til å styrke nettavisa gjennom helga.

Og den nettavisa blir delvis lukket. Nordfjord-avisene antyder en litt mindre grad av lukkethet enn for eksempel Gjesdalbuen, med fortsatt en del åpne saker.

- Men når dere tar dette steget, du tør ikke å gå helt ned til én ukentlig utgave?

- Nå tar vi ett steg i gangen, så får vi se hvordan det går. Og håper at de som er glad i lokalavisa, fortsatt heier på oss, sier Erling Wåge.

Endringen ble forøvrig kommunisert ut til lesere og marked denne uka, og fra midten av mai er begge avisene i gang med sine to ukentlige avisutgaver.

Til toppen