Men e-posten var ikke død. Nå skal BuzzFeed vekke den til live med seriøse nyhetsbrev.

- E-post fortsatt en fantastisk mulighet, sier BuzzFeed.

buzzfeed hoved

BuzzFeed er kjent som en av de første og største nye, sosiale nettavisene, og kan nevnes i samme åndedrag som Upworthy og til dels Huffington Post.

Avisa bærer sågar navnet på det som er blitt en egen sjanger av buzz-journalistikk.

Men etter å ha blitt kjent for - ja, katter, unger og søte videoer, har de den siste tida jobbet hardt for å levere ordentlige nyheter. Og det skal de gjøre blant annet med e-post.

- Vårt mål er å levere de viktigste nyhetene hver morgen til leserne våre, slik at de får sakene de må lese, sier Dan Oshinsky, sjef for nyhetsbrev i BuzzFeed. Saken omtales på WAN-IFRA forrige uke (World Association of Newspaper and News Publishers).

Der kan vi lese om hvordan BuzzFeed har laget mer og mer «seriøs» journalistikk de seneste åra, og som CEO Jonah Peretti sa nylig i et intervju med The Verge:

- For tre år siden hadde vi ingen reportere. For to år siden hadde vi ingen video. For ett år siden hadde vi ingen utenrikskorrespondenter eller team for undersøkende journalistikk. For tre år siden var vi en «katteside», en internett meme-side.

buzzfeed nyhetsbrevene

Men nå skal det bli enda mer seriøse nyheter fra BuzzFeed. Det kommer blant annet en helt ny app, og flere måter å nå leserne på.

Inkludert det riktig så tradisjonelle nyhetsbrevet på e-post.

Dan Oshinsky sier følgende om hvorfor:

- Nyhetsbrev er den originale sosiale plattformen. For mange var e-post det første stedet du delte en video eller sak med en venn. Og mens andre plattformer kommer og går, er e-post konstant, sier han, ifølge WAN-IFRA.

- Og med e-post kan leserne invitere oss til innboksen sin, med godt innhold og nyheter hver eneste dag. Det er en fantastisk mulighet for oss, sier Oshinsky.

Dette blir forøvrig BuzzFeed sitt 17. nyhetsbrev.

Og for dem som lurer: Blant de 16 andre er det fortsatt ett som heter «This Week In Cats», hvis det er det som interesserer deg.

Til toppen