JAN MOBERG, ansvarlig redaktør og direktør i Teknisk Ukeblad Media AS. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Nå står den siste kampen om nullmomsen: For at fagpressen også skal få nyte godt av den

- Skillet mellom dagspresse og tradisjonell fagpresse hviskes ut, mener Fagpressen. I går var det høring på Stortinget.

Siden regjeringen la fram sitt forslag for statsbudsjett, har det vært høringer om den varslede nullmomsen for digitale medier i både Finanskomiteen og Kulturkomiteen.

Mandag var det møte i sistnevnte komite, der flere av presseorganisasjonene møtte for å tale bransjens sak.

Og den viktigste, nå som pressestøtten ikke røres og nullmomsen tilsynelatende er sikret, handler om hvem nullmomsen skal omfatte.

Finansdepartementet har nemlig antydet at den kun vil gjelde for tradisjonelle allmenne nyhetsmedier, altså ikke medier som omtaler et snevrere fagfelt eller stoffområde.

Det reagerer pressen på, kan vi lese i Fagpressens referat fra gårsdagens høring. 

– Skillet mellom dagspresse og tradisjonell fagpresse viskes ut når alle publiserer digitalt. Konkret ber vi om at dere legger til grunn at alle digitale nyhets- og aktualitetstjenester skal omfattes av nullmomsen, og ikke bare noen – slik vi opplever at Finansdepartementet  legger opp til, sa Fagpressens styreleder og TU-sjef Jan M. Moberg i sitt innlegg i kulturkomiteen.

Norsk Redaktørforening påpekte det samme i sitt innlegg, og generalsekretær Arne Jensen frykter at en slik avgrensing vil «ramme en stor gruppe fagpresseblader, hvor mange er nyhetsledende og viktige journalistiske premissleverandører på sine respektive samfunnsområder, som Kommunal Rapport, Utdanning og Sykepleien».

De øvrige presseorganisasjonene delte også dette synet under høringen.

Til toppen