KIM YOUNG JIN, Editor-in-Chief for Korea Center for Investigative Journalism. (Foto: Gard L. Michalsen)

Newstapa sier nei til reklame og sponsorer. Men 35.000 donorer gir dem 40 millioner kroner

GIJC15: Hva er framtida for undersøkende journalistikk? Newstapa og CORRECT!V er kanskje to eksempler på svaret.

Kritisk og gravende journalistikk står på agendaen på Lillehammer i helga. Og fortsatt i all hovedsak gjennom eksisterende kanaler.

Men det dukker opp mye nytt og spennende også. Lørdag morgen fikk vi høre om noen av disse startup-ene.

Det skjedde under sesjonen «New Models and Startups», med to gode eksempler og en liten provokatør.

Koreansk crowdfunding

Lengst unna og mest imponerende er kanskje Newstapa.org. Den koreanske uavhengige nettavisa publiserer både ukentlige TV-sendinger og regelmessige reportasjer på nett. De har rundt 40 ansatte, hvorav redaksjonen utgjør to tredeler.

Og alt dette finansieres på side av de tradisjonelle forretningsmodellene. Her er verken abonnement eller annonser:

- Vi aksepterer ikke reklame eller sponsorer. Men vi har 35.000 medlemmer som gir oss jevnlige donasjoner. Gjennomsnittlig gir de 10 dollar i måneden. For 2014 ga det oss 4,5 millioner US Dollar.

Det fortalte Kim Young Jin til GIJC. Han er en av redaktørene for nettstedet, som drives av Korea Center for Investigative Journalism.

Besøket du siden og gir Google Translate et forsøk, ser du at det journalistikken blant annet handler om politikk, myndigheter, økonomi og andre viktige temaer. Her er lite Kim Kardashian. Det er tilsynelatende mest tunge og fyldige reportasjer.

newstapa

- Du må levere før du ber om penger

Og der ligger også det beste tipset fra Kim Young Jin:

- Du må bevise at du kan levere, før du ber om penger. Og så den originale og vesentlige informasjonen det beste innholdet. Vi ser også at video får et solid gjennomslag, sier han.

Som helt ny nettside for et par år siden, brukte Newstapa sosiale medier til det fulle. De har nå 59.000 følgere på Facebook, og hele 267.000 på Twitter.

Nå hjelper det kanskje at det bor 50 millioner i Sør-Korea. Men også Newstapa startet på gulvet:

- Ingen hadde hørt om oss. Vi hadde ikke kontorer i starten, vi hadde knapt penger. Men den første reportasjen ga en fantastisk respons, forteller Young Jin.

Ingen annonser gjør at siden ikke har egne kanaler å forsvare eller forsvare.

De publiserer TV-sendingene både i egne kanaler og på Youtube, og har over én million månedlige visninger på Youtube. Nesten like mye som selve nettavisen, med 1,5 millioner visninger i måneden.

Panelet diskuterer non-profit og forretningsmodeller. På lerretet: Noen av de 52 måtene å finansiere journalistikk på.
Panelet diskuterer non-profit og forretningsmodeller. På lerretet: Noen av de 52 måtene å finansiere journalistikk på. Bilde:

Et tysk korrektiv

Et annet eksempel for GIJC var tyske CORRECT!V. Nettavisen skal være Tysklands første non-profit nettsted for undersøkende journalistikk. Det ledes av Christian Humborg, som tidligere har jobbet mot korrupsjon, med reklame og jus.

Correctiv.org forteller nettstedet om psykatri-skandaler, fakta om frihandelsavtalen TTIP, manglende åpenhet i det offentlige - og tomme løfter fra politikerne. CORRECT!V spør også leserne sine hva de mener:

- I fjor spurte vi leserne og supporterne våre hva de ønsket. De svarte: Korrupsjon og maktmisbruk, forteller Humborg.

Han spurte også leserne og supporterne om hvorfor de støtter siden:

- Motivasjonen var enkel: Fordi de ønsket å lese grundig journalistikk, sier Humborg.

- Non-profit er bullshit

Men alle har ikke troa på non-profit og ideelle organisasjoner. Nederlenderen Teun Gautier har etablert flere mediebedrifter, og driver nå De Groene Amsterdammer.

Lørdag formiddag var han klar i talen:

- Non-profit, vel jeg er skeptisk til det. Det er bullshit. Vi lager jo fantastiske verdier, og det må vi utnytte til å skape enda mer, mener Gautier.

Og han snakker ikke bare med løskrutt. På GIJC presenterte han en nylig internasjonal studie han har vært med på, som har identifisert 52 (!) forskjellige modeller å tjene penger på journalistikk.

Blant disse native ads, ekstraservice til medlemmer, transfer fee for journalister som bytter jobb (!), bokutgivelser, nettbutikk og salg fra andre butikker.

- Hvis du har 35.000 medlemmer, kanskje du kan selge dem noe? Kan du tilby dem alle et kjempegodt tilbud på en bil eller en datamaskin? La dem handle noe sammen? Er det rart, ja. Men det gir inntekter, sier Gautier.

rapport-forside
Til toppen