OPPLAGSTALL: Hvordan vil dette se ut i år?

Også i år er det uro om opplags- og lesertall. Nå kommer de ikke før i mars.

Først 3. mars offentliggjør MBL & LLA fjorårets tall.

- I formiddag offentliggjorde MBL avisenes lesertall. Det burde aldri ha funnet sted, skrev en frustrert VG-sjef Torry Pedersen 25. februar i fjor. Det var etter en hektisk vinter med krangling om vekting av lesertallene, som er basert på telefonintervjuer og utarbeidet av TNS Gallup.

Tradisjonelt pleier det å være store-tirsdag litt før midten av februar, med offentliggjøring av både opplagstall for mediene (antall solgte eksemplarer) – og lesertall (målinger basert på telefonintervjuer). I fjor skjedde det ikke før 25. februar, og kunne fort ha blitt utsatt. Og i år altså skjer det altså ikke før 3. mars.

Fjorårets stridstema om «vekting av utdanning» skal nå være løst. Ikke med vekting, men en annen måte å gjøre utvalget på.

Men på spørsmål fra Medier24, bekrefter fagsjef Helge Holbæk-Hanssen i Mediebedriftenes Landsforening at det er diskusjoner i år også.

- Dette er en bransje i stor endring og med nye produkter, og da tar det litt ekstra tid å finne ut hvordan vi skal måle og presentere dette, sier Holbæk-Hanssen. Han er sparsom med sine kommentarer, og vil ikke gå inn på de konkrete diskusjonene.

Etter hva Medier24 forstår, handler det om både nye opplagsregler, og hvordan salg av forskjellige digitale abonnement skal presenteres. En mulighet kan være at det blir enda flere kolonner i tabellen – enda flere variabler og tall som skal presenteres.

Til toppen