NORDLYS-DIREKTØR Ronni Møller Pettersen (t.h.) og redaktør Anders Opdahl. (Foto: Nordlys/Jørn Normann Pedersen)

Ordreboka er full og LAB-en vokser: Nordlys kan passere 10 millioner på content marketing i år

Tar hånd om hele «verdikjeden» med eget reklamebyrå.

Medier24 skriver i dag om Nordlys sin nye reklamekampanje for Tromsø Ap. Men det er ikke bare politikk som får merkelappen «SPONSET INNHOLD» på Nordlys.

Alt fra pinnekjøtt til treningsklær og kjøpesentre kan du «lese om» på undersiden sponset.Nordlys.no. Trafikken kommer både fra avisens facebook-side, kundenes egne kanaler - og forsiden på Nordlys.no. Og gjør mediehuset til et av de fremste i sin størrelse på dette feltet her til lands.

Til god mottakelse - både fra leserne og bransjen.

- Vi har åpenbart truffet noe. Responsen fra våre kunder er overveldende, sier administerende direktør Ronni Møller Pettersen i Nordlys.

- Det er et uttrykk for den retningen som bransjen går i, og vi tar mål av oss å være en innovativ mediebedrift. Dette er en naturlig utvikling - i Norge. I utlandet er de allerede kommet mye lengre, sier hans kollega, Nordlys-redaktør Anders Opdahl.

- Og som redaktør heier jeg på balanserte initiativ som kan finansiere journalistikken og samfunnsoppdraget vårt.

sponset-forside

Opdahl er også tydelig på at målet er ikke å lure leserne. Denne uka ble det også innført en ny merking og form for det Nordlys på sin nettavis-forside kaller «SPONSET INNHOLD».

- Vi har ingen dårlige erfaringer med god merking. Og jeg stusser på at mange av mine kolleger fortsatt merker alt for dårlig. Det gjør det suspekt, men innholdsmarkedsføring fungerer best når den er ærlig. Så kan man sikkert diskutere hvorfor vi ikke skriver «annonse» eller «reklame», men vi fant «sponset innhold» som det mest dekkende begrepet, sier Opdahl.

sponset-sak

- Fulle bøker

Nordlys har nå etablert en egen avdeling for content marketing, Nordlys LAB. Den består av blantandre tidligere digitalredaktør Danny Pellicer, og flere tidligere journalister.

Nordlys-direktør Ronni Møller Pettersen er optimist når vi spør hvordan avdelingen gjør det:

- Denne typen reklame blir ekstremt viktig. Ordreboka er smekkfull. Vi utvider nå og må bli flere for å ta unna etterspørselen, sier han.

Content marketing handler ikke bare om nye formater og inntekter til erstatning for de gamle.

- Vi ser også at vi nå tar en større del av verdikjeden, fra idéutvikling til produksjon og distribusjon. Vi hjelper kundene med å nå ut til flest mulig. Før var det jo slik at du var ferdig når avisen var trykt. Nå er det slik at jobben begynner når noe er publisert.

- Så nå går dere «i strupen» på reklamebransjen og CM-byråer?

- Nei, det vil jeg ikke si. Men vi har tatt konsekvensen av at flere og flere kunder spør oss om råd, på hele verdikjeden. Det henger vel sammen med at vi i over hundre år har vært gode på å fortelle historier og bilder. Og så mener jeg det er bedre at oppdraget går til oss, enn at det havner hos et CM-byrå i Oslo, som heller ikke har kunnskapen om det lokale.

MARKEDSPRISEN: LAB-leder Danny Pellicer og markedssjef Lena Slåtto.
MARKEDSPRISEN: LAB-leder Danny Pellicer og markedssjef Lena Slåtto.

«Flere millioner»

Samtidig som det gjerne er tidligere journalister som produserer innholdsmarkedsføringen, holder det ikke bare å være god til å skrive.

- Man må ha god kompetanse på produksjon, tekst og video. Men ikke minst må du ha litt teft til å gjøre disse tingene, ha en kommersiell innstilling, understreker Pettersen.

Kommersielt begynner det å bli en suksess. Og «noen millioner kroner» på inntektssida i 2015.

- Det er snakk om det millionbeløp. Vi vet ikke hvor dette ender, men det vokser fort. Det kan bli tosifret antall millioner kroner i år.

- Og neste år?

- Det er umulig å si. Men vi jobber for å øke den digitale omsetningen vår, og ikke minst andelen av den digitale omsetningen vår. Det har vi gjort lenge, og denne typen reklame har sørget for ytterligere vekst, sier Ronni Møller Pettersen.

Til toppen