Dagleg leder Reidar Hystad (t.v.) og ansvarleg redaktør Magne Kydland er optimistiske for papiravisas framtid - men mener endringer må til for å sikre den. (Foto: Marius Knutsen, Sunnhordland)

På to år har 15 lokalaviser kuttet i frekvensen. Nå også de store: Sunnhordland går fra fem til tre

- Ved å ta bort to utgaver, frigjør vi ressurser til å lage mer journalistikk, sier ansvarlig redaktør Magne Kydland.

Den digitale utviklingen og reduserte annonseinntekter slår for alvor inn over både store og små aviser for tida.

Stadig flere tar konsekvensen av det, og tilpasser seg til framtida ved å endre på frekvensen.

Sist ute så langt er Bømlo-nytt, som 6. april gikk fra å være en tredagersavis, til å komme ut to dager i uka.

Avisa tar samtidig et nytt steg på nett - og lover mer innhold på nett, som i all hovedsak blir for abonnenter. Det kan vi lese på bomlo-nytt.no.

Sunnhordland fra fem til tre

Bømlo-nytt er ikke den eneste som gjør en slik endring. Vår gjennomgåelse viser at minst 15 aviser har redusert frekvensen på to år. Se oversikt nederst i saken!

Flere med stor suksess: Både Gjesdalbuen og Fjordingen meldte i fjor om stor suksess med opplag og brukerbetaling, etter slike endringer.

Det har i stor grad vært mindre og mellomstore lokalaviser som har endret frekvensen sin. Men også noen av de litt større: Valdres gikk for et drøyt år siden fra fire til tre dager i uka.

Og nå gjør altså det største mediehuset mellom Bergen og Haugesund en enda større endring: Familieeide Sunnhordland går 9. mai fra fem til tre dager i uka med papiravis i postkassa. 

Avisa har lagt vekt på å varsle leserne tydelig, og meldte om endringen i egne kanaler forrige uke.

Sunnhordland:

  • Sunnhordland kom første gang ut 1. mai 1902. Avisa ble startet av Jens Hystad, og er fortsatt i familiens eie - nå med Reidar Hystad som daglig leder og en av eierne.
  • Mediehusets hovedkontor ligger på Stord, og avisen dekker i hovedsak kommunene Bømlo, Kvinnherad, Fitjar, Stord og Tysnes.
  • Avisa hadde i 2015 et opplag på 6.218 på nett, og en vital nettutgave. Men Sunnhordland kom sent i gang. Først i 2006 lanserte mediehuset isn nettavis.
  • Bladet Sunnhordland AS er også inne på eiersiden i flere mindre mediehus i regionen; blant annet Grenda, Os- og Fusaposten og Bømlo-nytt (heleid datterselskap). Sunnhordland eier og driver også sitt eget avistrykkeri.

- Frigjer kapasitet til å gå i djupna med journalistikken

Mediehuset peker som ventet på den digitale framtida og annonseutviklingen. Samtidig ønsker avisa å snakke om å bruke kreftene på mer innhold, i alle kanaler.

Slik sier ansvarlig redaktør Magne Kydland det overfor egen avis på Sunnhordland.no:

- Ved å gje ut tre fyldigare aviser i veka vil me også frigi kapasitet slik at me kan gå i djupna og jobba endå grundigare med journalistikken over tid. Dette vil definitivt komma abonnentane til gode, og viser at me tek samfunnsoppdraget på alvor. Me har stor tru på at lesarane våre blir nøgde når dei får den nye papiravisa i posten 9. mai.

Samtidig som avisa endrer frekvens, lanserer Sunnhordland et nytt, fyldig magasin; Mitt Sunnhordland, som skal komme fire ganger i året. 

- Fem aviser med 9,5 årsverk er på grensen

Til Medier24 er det også budskapet fra Magne Kydland: Dette er ikke en endring for å spare penger, men for å bruke mer ressurser på journalistikk.

- Å spare penger er ikke hovedårsaken her. Veldig mye av det vi sparer, går inn som redusert inntekt på trykkeriet, som vi eier selv.

- For oss handler det om en erkjennelse av at vi med 9,5 årsverk i redaksjonen, allerede er i grenseland for å lage en femdagersavis. Ved å ta bort to utgaver, frigjør vi ressurser til å lage mer journalistikk, mener Kydland.

Han har lovet leserne et bedre totalprodukt, og like mye journalistikk som før. Avisa har ingen planer om å kutte i bemanningen. Det ser vi også på datterselskapet Bømlo-nytt, som for tida har en ledig stillig som journalist, samtidig som frekvensen kuttes. 

- Dere har vært opptatt av å kommunisere dette godt ut til leserne. Hvordan har responsen vært?

- Det er overraskende få negative tilbakemeldinger. Enten har vi lyktes godt med å komme ut med vårt budskap. Ellers så var det så mange budskap på en gang at leserne ikke oppfattet det..., sier Kydland muntert.

Samtidig som avisa reduserer frekvensen, varsler de som nevnt også et nytt magasin. Og digitaliserer avisarkivet helt tilbake til 1902, som et nyt, søkbart tilbud til abonnentene.

- Vi har også fått tilbakemeldinger på at leserne forstår endringen, og syns det er spennende, sier Kydland.

- Vi gjør det leserne ber oss om

- Man kunne tenke seg at en lokalt eid avis med eget trykkeri ville vært mer forsiktig med å redusere frekvens. Dere motbeviser jo det, nå?

- Ja - og dette er noe vi gjør selv, det er ikke noe et konsern har trødd nedover hodet vårt.

- Vi gjør det fordi vi vil bruke ressursene på å lage journalistikk, og vi mener det er viktig å ruste oss for framtida, sier Kydland.

Redaktøren på Stord er neppe den eneste landet rundt som føler at han sitter med en redaksjon som er i grenseland for å lage det antall aviser som skal gis ut.

Og oppfordringen fra Kydland blir derfor at dette er et godt tidspunkt for å vurdere endringer:

- Vi har jo snakket med en del andre aviser som har gjort dette, og det virker som de fleste har fått det bra til - og at leserne er fornøyde. På mange måter det jo leserne som bestemmer denne endringen, med sine endringer i leservaner.

- Vi gjør egentlig bare det leserne ber oss om å gjøre, mener han.

Disse avisene har endret frekvens de siste to årene:

2014:

  • Altaposten kutter lørdagsavisa, og går fra seks til fem dager i uka.
  • Lofot-Tidende går fra to til én aviser i uka

2015:

  • Valdres dropper fredagsutgaven, og går fra fire til tre aviser i uka.
  • Driva kutter mandagsutgaven, og går fra tre til to; onsdager og fredager.
  • Eidsvoll Ullensaker Blad kutter mandagsavisen - og går fra fem til fire aviser i uka.
  • Lister og Lindesnes går begge fra seks til fire avisdager i uka.
  • Tre BT-eide lokalaviser kutter frekvensen: Strilen og Vestnytt fra tre til to, Askøyværingen fra to til én.

2016: 

  • Suldalsposten gikk 1. februar fra avis to dager i uka (onsdag og fredag), til én avis i uka (onsdag)

Noen som er glemt? Si gjerne fra - på tips@medier24.com!

 

 

Til toppen