ANNONSØR-TV: Denne merkingen er god nok, slår PFU fast.

PFU: Dagbladets annonsør-tv er et eksempel på god merking

Ikke brudd på god presseskikk.

Dagbladet var klaget inn til Pressens Faglige Utvalg for et såkalt «annonsør-tv»-innslag på nettavisen. Kort fortalt: Innholdsmarkedsføring i form av et tv-innslag.

Klager i saken var en vanlig leser, Andreas Ringdal.

Da PFU behandlet saken tirsdag, konkluderte utvalget med at filmen og presentasjonen ikke var brudd på god presseskikk.

- Vi finner ikke merkingen utydelig. Slik utvalget ser det, har Dagbladet hele veien merket dette tydelig - fra forsiden til landingssiden, heter det i sekretariatets forslag til uttalelse, som ble lest opp og senere vedtatt.

- Etter utvalgets mening, er det påklagede tilfellet et godt eksempel på hvordan kommersielt innhold bør merkes. Dagbladet bryter ikke god presseskikk, konkluderte PFU i sin uttalelse.

- Gammeldags formulert

Utvalgets medlemmer var som nevnt enig med sekretariatets forslag til uttalelse, og gikk heller over i en litt mer prinsipiell debatt om Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakatens formuleringer.

- Den generelle regelen om tekstreklame er gammeldags og gammeldags formulert. Den krever at alle forsøk på å bryte ned skillet skal avvises. Men det som skjer er jo noe annet - vi godtar et forsøk på å ligne på det redaksjonelle, så lenge vi etterpå merker at det er reklame, uttalte utvalgsmedlem Eva Sannum, som representerer allmennheten.

Dette ble bifalt av flere rundt bordet.

Og generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund minnet om at dette nå blir gjennomgått av det store Tekstreklameutvalget.

- Vi har alt dette opp til revidering, og gjennomgår teksten nær sagt ord for ord. Blant annet vurderer vi nå hvorhvidt vi skal slå sammen de to plakatene, sa Stavrum.

  • Dagbladets nå «frikjente» annonsør-tv-filmer om Forsvaret kan du se på dbtv.no.
Til toppen