NY TRO: Bjørn Sæbø og Rogalands Avis tror på framtida som seksdagersavis.

RA prøvde den «greske modellen», men nå skal de ikke kutte mer

Øker frekvensen - og tror på opplagsvekst.

Rogalands Avis har som mange andre kuttet til beinet de seneste åra. Men nå er det nok:

– Vi prøvde den greske modellen. Men vi skal ikke kutte mer. Nå øker vi i stedet, sier sjefredaktør Bjørn Gunnar Sæbø til Klassekampen.

Avisa forteller at RA nå har gått tilbake fra tredagersavis til å komme ut seks dager i uka, og at responsen siden relanseringen for noen uker siden har vært god.

Dette skjer bare et knapt år etter at frekvensen ble redusert. I mellomtiden har Dagsavisen-eier Mentor Medier kommet inn som eier, og «nye RA» lever nå på ryggen av sin storebror i hovedstaden. Med samme layout og produksjonssystem, kan avisa enkelt fylle på avisa med stoff fra Dagsavisen.

– Arbeidsdelingen gjør at vi kan gi leserne en breiere pakke enn før. Vi satser fullt på å lage lokale saker, samtidig som vi kan bruke Dagsavisens stoff om rikspolitikk, utenriks og debatt, sier Sæbø.

Avisa har vært gjennom tøffe år. Opplaget halverte seg fra 15.000 i 2002, til 7709 i 2013. Men nå tror Sæbø på en opptur:

– Det har vært en runddans av positive tilbakemeldinger fra leserne. Fortsetter det sånn, blir 2015 et veldig interessant år for opplaget, sier han.

Til toppen