Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal på resultatpresentasjon i februar 2015. (Bilde: )

Rubrikk trykker penger mens avisene sliter: VGs digitale inntekter ned 16 prosent i andre kvartal

Solide kvartalstall fra Schibsted. Rubrikkveksten fortsetter. Mediehusene sliter nå på flere fronter.

Schibsted ASA melder fredag om et solid 2. kvartal og dermed også første halvår 2015. Online rubrikk-virksomheten verden rundt økte inntektene med 16 prosent, og brutto driftsresultat økte med 32 prosent.

I første kvartal leverte konseret et brutto driftsresultat på 642 millioner kroner - 68 millioner bedre enn tilsvarende periode i fjor. Av en omsetning på 3,803 milliarder kroner.

Det gir en EBITDA-margon på 17 prosent, mot 15 prosent 2. kvartal i fjor.

Tilsvarende margin for 2. halvår samlet er på 1,018 milliarder kroner, også det noe bedre enn i fjor. Resultat før skatt etter 1. halvår er på 1,286 milliarder kroner, påvirket av blant andre salg av Aspiro (Wimp) og den tidligere omtalte avtalen om rubrikksamarbeid i Asia med Naspers. Men på utgiftssiden også store investeringer i online rubrikk.

Slik oppsummeres 2. kvartal og andre halvår - trykk på bildet for større versjon: 

schibstedandrekvartal

«To lag» i konsernet

Bak resultatene skjuler det seg fortsatt to lag i Schibsted når det gjelder resultater og margin:

Rubrikkvirksomheten står fortsatt for under halvparten av omsetningen i konsernet, men leverer snart «hele overskuddet». Av en omsetning på rubrikk andre kvartal på 1,419 milliarder kroner, leverer divisjonen en EBITDA på 615 millioner kroner - 45 prosent margin. Driftsmarginen er imidlertid på 60 prosent i markeder som Frankrike, og i Finn er nå marginen igjen på over 50 prosent.

Norske FINN.no leverer også omsetnignsvekst i 2. kvartal, sammenlignet med 2014.

Mediehusene i Norge og Sverige leverer fortsatt over halve omsetninge, men på langt nær de samme resultatene.

Og nå sliter også det som har vært flaggskipet resultatmessig: Norske VG.

Reduserte digitalinntekter

VG omsatte 2. kvartal for 512 millioner kroner - ned 11 prosent fra tilsvarende periode i fjor.

Og det som kanskje uroer mediehuset mest er at de digitale annonseinntektene fortsatt faller: Med hele 16 prosent i andre kvartal. VG lykkes ikke lenger like godt i det digitale annonsemarkedet, og da forsvinner inntektene.

Schibsted skriver i rapporten:

Annonsemarkedet har utviklet seg mot økt fragmentering av bruken av markedsføringsmidler hos store annonsekjøpere, noe som i sin tur har medført et fall i markedsandel for de største nettstedene, som VG.no. I tillegg har VG tapt enkelte store kontrakter i første halvår. VM i fotball i 2. kvartal 2014 gir et tøft sammenligningsgrunnlag.

VG leverer fortsatt et driftsresultat (EBITDA) i andre kvartal på 64 millioner kroner, etter kostnadsreduksjoner på ni prosent. Det gir en margin for 2. kvartal på 14 prosent, ned fra 16 prosent samme periode i fjor.

Annonseinntektene på papir faller imidlertid enda raskere: De utgjorde 2. kvartal bare 38 millioner kroner av VGs inntekter. Det er ned 21 millioner kroner fra samme periode i fjor.

I praksis er det opplagsinntektene fra papiravisen som holder seg best akkurat nå. Inntektene falt 2 prosent på grunn av fallende opplag, men prisøkninger bidro positivt.

Papirfallet fortsetter

De øvrige mediehusene i Schibsted melder om utvikling som forventet: Annonseinntektene på papir i de fire norske abonnementsavisene er ned med 21 prosent i 2. kvartal, mens de digitale annonseinntektene økte med seks prosent.

Etter positiv opplagsutvikling i fjor, taper nå avisene vel fem prosent i opplag igjen etter første halvår.

De fire avisene i Schibsted Norge leverer samlet en EBITDA på 70 millioner kroner 2. kvartal, en margin på ni prosent og noe svakere en fjoråret.

Til toppen