Schibsted fortsetter å rydde: Selger gratisavisen 20 Minutes France

Har fått bud på 49,3 prosent av selskapet.

Schibsted Media Group har mottatt bud fra det belgiske medieselskapet Groupe Rossel på Schibsteds 49,3 prosent eierandel i 20 Minutes France.

Det melder konsernet i en børsmelding torsdag formiddag. I meldingen opplyses det ikke om budets størrelse.

- Schibsted går nå inn i en forhandlingsfase med eksklusivitet. Dersom det oppnås enighet om betingelsene blir transaksjonen gjenstand for en standard godkjenningsprosedyre av franske konkurransemyndigheter. Transaksjonen ventes gjennomført rundt oktober 2015, heter det i meldingen.

Salget må ses på som nok et ledd i konsolideringen og ryddejobben av virksomheter som er uten lønnsomhet - eller utenfor kjernevirksomhet.

I vinter solgte Schibsted sin eierandel i Wimp til Jay-Z. Senest for kort tid siden ble det kjent at Svenska Dagbladet går inn i et nytt svensk konsern med en rekke lokalaviser.

- Hvis transaksjonen gjennomføres har vi stor tro på at Rossel vil bli en god eier for 20 Minutes i Frankrike. Rossel er et ledende medieselskap i Belgia og har solid tilstedeværelse i Frankrike. Rossel deler de publisistiske verdiene til Ouest France, 20 Minutes andre storaksjonær, og vil derfor bidra til å skape et kontinuitetsperspektiv. Gjennom de siste 13 årene har Ouest France vært en solid og pålitelig partner i 20 Minutes, og vi ønsker dem alt godt for fremtiden, sier Pierre-Francois Marteau, Senior Vice President for Strategi i Schibsted og tidligere styreformann for 20 Minutes France.

- 20 Minutes France hadde inntekter på EUR 46,5 millioner og EBITDA på EUR 0,9 millioner i 2014. Basert på indikative betingelser vil Schibsted bokføre en mindre regnskapsmessig gevinst, heter det i meldingen. 

Til toppen