OLE JACOB SUNDE, styreleder i både Tinius-stiftelsen og Schibsted ASA. (Foto: Gard L. Michalsen)

Schibsted vil ikke bli dømt til en fremtid som en innholdsprodusent. Her er konsernets våte drømmer

Store tanker og ambisjoner å lese i Tinius-stiftelsens årlige rapport.

Torsdag morgen inviterte Tinius-stiftelsen, som er største eier i mediekonsernet Schibsted, til sin årlige «Summit». Og i ett av de tyngste årene for mediebransjen i vår tid, fant arrangementet sted på Latter.

Men det er lang fra bare pessimisme å spore, kan vi lese av Tinius-stiftelsens årlige rapport - i år med overskriften Future for Independent Jourmalism.

Den kan du lese på Tinius.com, med både norske og internasjonale stemmer som spaltister.

Særlig i tre tekster forteller Schibsted om konsernets ambisjoner og drømmer for en framtid, der konsernet ikke vil bli forvist og dømt til en fremtid som ren innholdsprodusent.

Styreleder i Schibsted (og i Tinius-stiftelsen), Ole Jacob Sunde, beskriver det slik i sin kommentar:

- The disturbing news is that one key question still has no answer: Are publishers to doomed to become marginalized as mere content producers, or can we actually evolve our position as independent news service providers? The best solution would be for media companies to develop logged-in ecosystems, gathering user data to improve personalized user experiences as well as attracting advertisers.

To av Schibsteds mange mannlige teknologidirektører følger opp med hver sin kommentar for å beskrive denne fremtidige løsningen for å forbli en destinasjon, og ikke bare en innholdsprodusent:

I rapporten på Tinius.com kan du også lese tekster fra navn som Jan Helin, Alan Rusbridger, Emily Bell og Kjersti Løken Stavrum.

Googles EMEA-sjef Matt Brittin i samtale med Tinius-direktør Sindre Østgård.
Googles EMEA-sjef Matt Brittin i samtale med Tinius-direktør Sindre Østgård. Bilde:

Under samlingen på Latter fredag morgen fikk vi «key note» fra Tinius-stiftelsens direktør Sindre Østgård, som i stor grad gikk gjennom perspektivene fra den publiserte rapporten.

Googles sjef for Europa med mer, Matt Brittin, presenterte Googles tanker og ambisjoner for et «åpent internett». I samtale med Østgård snakket han også litt om det såkalt Digital News Initative, hvor Google sponser teknologiske initativ i mediebedrifter.

Sesjonen ble avsluttet med en engelsk versjon av Aftenposten-sjef Espen Egil Hansens foredrag om «Aftenposten 2020», også hørt på Nordiske Mediedager forrige uke.

Til toppen