(Faksimile fra iTromsø.no)

Skiklubbens egen pressesjef var journalist om klubbens konflikt med kommunen

- Uheldig, erkjenner nyhetsredaktør Helge Nitteberg i Nordlys.

Nordlys-journalist Øystein Barth-Heyerdahl var tidligere i vinter pressesjef for Ski-NM i Tromsø, og er selv en aktiv skimosjonist og medlem av Tromsø skiklubb.

Det har imidlert ikke hindret ham i å skrive for avisa om en betent konflikt mellom skiklubben og Tromsø kommune, skriver lokalavisa iTromsø.

Konflikten handler kort sagt om at kommunen vil bygge et badeland akkurat der skiklubben har klubbhus, og klubben tar nå juridiske steg i prosessen.

Inhabil journalist skrev om habilitet

Og paradoksalt nok var det nettopp en artikkel om habilitet fra journalist Barth-Heyerdahl som satte fokus på problemstillingen. Tirsdag skrev Nordlys om hvorvidt en byråd i kommunen var habil til å behandle konflikten mellom skiklubben og kommunen.

Overfor iTromsø erkjenner nyhetsredaktør Helge Nitteberg at journalisten ikke burde skrevet denne saken:

– Vi har i utgangspunktet gjort en vurdering på at Øystein er habil til å skrive om det som dreier seg om badelandet og økonomi. Han har en sak som ble publisert i går kveld på nett som handlet om habiliteten til Ramberg og i akkurat dette avgrensede tilfellet burde ikke Øystein, som medlem i skiklubben, ha skrevet den saken.

- Vi ser at det er problematisk fordi han er medlem i en skiklubb som er part i en potensiell rettstvist med kommunen. Det var uheldig at han gjorde det og jeg tar det på min kappe at det ikke ble gjort en enkeltstående vurdering der, sier Nitteberg.

  • LES MER om saken på iTromso.no, hvor også pressegeneral Kjersti Løken Stavrum kommenterer bindingene.
Til toppen