INNHERRED: I midten redaktør Roger Rein, sammen med annonseselgerne Bodil Tyholdt (til venstre) og Turid Storvik. (FOTO: Tor J. Friberg, Innherred)

Slo sammen avisene og fikk 900 nye abonnenter. Nå skal Innherred bygge digital posisjon

LEVANGER/VERDAL: I stedet for å kutte til beinet, slo Levanger-Avisa og Verdalingen seg sammen. Det har gått over all forventning. 

- Kjør en åpen prosess. Mot ansatte, lesere og eiere. Fortell hvorfor du gjør det, hva du vil. For folk her kom ikke dette som noen overraskelse. Da fikk vi en diskusjon blant leserne som skapte bred oppslutning

Slik oppsummerer redaktør Roger Rein prosessen han startet omtrent for ett år siden, med noen gode råd til andre mediebedrifter som vurderer strukturendringer.

Da var Rein redaktør i Levanger-Avisa. Med en idé om å slå seg sammen med naboen Verdalingen, bare et steinkast og ti minutters kjøring unna.

Slik gikk det, og for snart to måneder siden var den nye lokalavisa «Innherred» født. 

Og det har gått over all forventing, skal vi tro Rein:

- Vi visste jo ikke helt hvordan dette skulle gå, men vi har kjørt en introduksjonskampanje som har gitt nesten 900 nye abonnenter. Det er opp 10 prosent sammenlignet med tidligere opplag. Nesten alt er kommet gjennom telefonsalg, og selgerne rapporterer om god respons som de aldri har sett lignende til, forteller en fornøyd Rein. 

Større slagkraft

Da avisene i fjor bestemte seg for å slå seg sammen, var det ikke av ren nød.

Det vil si: Inntektsfallet hadde også rammet nær sagt konjunkturuavhengige Nord-Trøndelag. Noe måtte gjøres. Levanger-Avisa vurderte å gjøre noe med frekvensen. 

Men i stedet for å miste journalistisk slagkraft, ville de øke den.

- De to avisene har samarbeidet tidligere, og det er ingen avstander å snakke om. Det var rett og slett modent for å gjøre dette.

- Og sammenslåingen gir oss en helt annen journalistisk slagkraft. Vi kan levere et bedre journalistisk produkt, flere større og grundigere saker, sier Rein. 

innherred-faksimiler

Nesten like caser

Levanger-Avisa og Verdalingen var ganske «like caser»; begge var helt eller delvis eid av Polaris Media ASA. De omsatte hver for rundt 15 millioner kroner (2013), og hadde et opplag på enten noe over eller rett under 4000 aviser. Og - på papir kom de ut tre ganger i uka.

Det har de fortsatt med. Og med en stor redaksjon på rundt ni årsverk i stedet for to små, kan det bli tre fyldige aviser:

- Vi har så langt ligget på et på 35 siders avis. Det er nok ekstra høyt, men hadde vi vært alene, ville vi vært nede i 20 siders avis i disse tider, tipper Rein. 

På vei til den nye avisa, har Roger & kollegene ikke bare skapt et nytt navn, men også en helt ny avis og tatt i bruk nytt produksjonssystem. Trønderne hentet skotske design-eksperter til å tegne ut den nye avisa.

Og papiravisa er på mange måter blitt litt som nettavisene: På forsida er tittel og ingress «slått sammen» til lange titler. I stedet for å dele opp sakene i mange undersaker, skriver journalistene nå heller litt lengre saker. 

- Hvis vi går tilbake på 70-tallet, var det sånn man laget avis den gang. Nå ser vi litt av den samme måten å tenke på. Gjennom å ta et blikk på forsida skal du skjønne hva sakene handler om. Og du skal ikke bli lurt, sier Rein.

Daglig leder Odd Arild Sandnes og Roger Rein foran avishuset i Verdal. (FOTO: Kristian Stokdahl, Innherred)
Daglig leder Odd Arild Sandnes og Roger Rein foran avishuset i Verdal. (FOTO: Kristian Stokdahl, Innherred) FOTO: Kristian Stokdahl, Innherred

Skal opp på 70 prosent

De to avisene har slått seg sammen til ett selskap, med kontorer i både Levanger og Verdal. Roger Rein er blitt ansvarlig redaktør for avisa, mens daglig leder er Odd Arild Sandnes.

Med et opplag på over 8000 er avisene blitt «store nok» til å forsvare en frekvens på tre ukentlige utgivelser. Men det er ingen tvil om at de ser mot en digital framtid

Så har de da også en styreleder som advarer mot lokalaviser som ikke gjør det:

Innherred.no har etter snart to månders drift et gjennomsnitt på nær 12.000 daglige brukere. Det er foreløpig litt under det de to avisene hadde tidligere, forteller Roger Rein:

- Vi hadde en del dobbeltrafikk før, og ligger sånn cirka på 1,7 av det de to avisene før hadde til sammen. Men målet er å vokse videre. Vi skal opp på 50 prosent leserdekning, og så videre til 60 og 70 prosent innen fire år, sier redaktøren.

Så langt med en helt åpen nettside, uten nettbetaling. Innherred og de andre lokalavisene venter blant annet på erfaringene fra Hitra-Frøyas forsøk på å ta betalt på nett.

Trauste konjunkturer

Like fullt har som nevnt abonnementsutviklingen vært god. Det samme melder Innherred om når det gjelder annonseinntekter. Også her ligger man over budsjett og planer.

Ikke ulikt signalene fra andre steder i fylket, som de gode tallene Trønder-Avisa stadig kommer med.

- Hva er det som er spesielt med Nord-Trøndelag?

- Det er nok et fylke som ikke har helt de store oppturene og nedturene, kanskje med en litt traust økonomi. For oss kommer det til syne i en veldig fin utvikling så langt i 2015, konstaterer Roger Rein.

Og han følger med på veksten og utbredelsen til Trønder-Avisa, som nå blir et stadig større minikonsern i fylket. Steinkjer-avisa, hvor Polaris Media eier 10 prosent, kjøpte senest Namdalsavisa fra Amedia.

- Det er veldig spennende det som skjer der, og det er ikke lite Trønder-Avisa-konsernet til sammen begynner å omsette for, sier Rein.

Til toppen