SOLGTE AMEDIA: Fra pressekonferansen 22. februar 2016, da Sparebankstiftelsen DNB (og senere Amediastiftelsen) ble presentert som ny eier av Amedia. (Foto: Gard L. Michalsen)

Spillet om Nettavisen er foreløpig over - og brikkene har rykket tilbake til start

Telenor og LO har frafalt alle opsjoner for salg av enkeltselskaper fra Amedia.

- Opsjonene som var i salgsavtalen er frafalt. Det vil si at tidligere eiere ikke lenger kan selge Amedias aksjepost i Nettavisen.

Det bekrefter Stig Finslo, direktør for samfunnskontakt i Amedia, overfor Medier24.

Amedia eier 50 prosent av Mediehuset Nettavisen AS, mens Egmont-konsernet har eid den andre halvparten.

- Hva betyr det for situasjonen - er Nettavisen til salgs fra Amedia nå, eller er det ikke aktuelt?

- Situasjonen er nå tilbake til den samme som den var før salget av Amedia. Så ingenting nytt å si om dette fra vår side, sier Finslo.

Solgte Budstikka-aksjer for 40 millioner kroner

Fredag ble det klart at Asker og Bærums Budstikke kjøper 31,5 prosent av «seg selv» for 40 millioner kroner - fra Amedia.

Selskapet har dog ikke til hensikt å eie seg selv lenge, og har tilbudt de 2200 aksjonærene i selskapet å kjøpe deler av aksjeposten - til samme kurs som Budstikka selv kjøpte for, 13,11 kroner per aksje.

Men det ble sagt lite før helga om hva som eventuelt skjedde med Nettavisen, som også har vært i spill.

Det er rett og slett fordi intet har skjedd - og nå tyder mye på at lite kommer til å skje med det første.

Kunne selge aksjeposter ved høyere pris

Bakgrunnen for at Budstikka, Nettavisen og flere mindre av Amedias aksjeposter kom i spill, var at LO og Telenor ikke kom til enighet med Sparebankstiftelsen DNB om verdiene på enkelte av Amedias deleide selskaper.

Derfor inngikk man en spesiell opsjonsavtale der LO og Telenor fikk mulighet til å kjøpe tilbake eierposter hvor Amedia eier 50 prosent eller mindre til en avtalt verdi - for så å selge postene videre til en høyere pris.

Men nå tyder mye på at LO og Telenor ikke oppnådde høye nok priser for noen av selskapene.

Egmont bekrefter overfor Medier24 at de ga en «range» til LO og Telenor for hva de mente Nettavisen var verdt, uten at det har ført til noe salg.

KNUT BRUNDTLAND (til høyre) bisto i vinter salget av Amedia fra LO og Telenor. Noen ekstra salg av enkeltselskaper er det nå ikke blitt noe av for de tidligere eierne. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
KNUT BRUNDTLAND (til høyre) bisto i vinter salget av Amedia fra LO og Telenor. Noen ekstra salg av enkeltselskaper er det nå ikke blitt noe av for de tidligere eierne. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Foto: Gard L. Michalsen

- Ferdige med jobben

Og da Budstikka nå kjøpte drøyt 31 prosent av seg selv for 40 millioner kroner, var det fra Amedia direkte.

For som nevnt, har LO og Telenor nå frafalt alle opsjoner - før fristen, som opprinnelig var slutten av august.

Medier24 har henvendt seg til Telenor-direktør og tidligere styreleder i Amedia, Knut Ivar Solnes, som viser videre til Knut Brundtland. 

I forsøket på å tjene noen ekstra kroner på Nettavisen og andre selskaper, har LO og Telenor fått bistand fra megler Brundtland i ABG Sundal Collier, som også bistod under selve Amedia-salget. Men han har altså ikke oppnådd noen salg denne gangen.

- Vi er ferdige med den jobben, bekrefter Brundtland overfor Medier24.

- Handlet det om at man fikk for lave bud og pris for selskapene?

- Det har jeg ingen kommentar til. Det var en prosess som endte med at prosessene nå er kommet til avslutning, sier Brundtland.

Egmont: - Fortsetter dialogen

Med til historien hører det at også Nettavisen har merket de tøffe tidene i reklamemarkedet det siste halve året.

Mediehuset leverte likefullt en solid omsetningsvekst i 2015, og et pent driftsresultat - men på grunn av en strid om fremførbart underskudd fra NA24, ble det likevel røde tall på bunnlinja.

ESPEN ASHEIM - adm. direktør i Egmont Publishing. Her under Nordiske Mediedager i Bergen våren 2015.
ESPEN ASHEIM - adm. direktør i Egmont Publishing. Her under Nordiske Mediedager i Bergen våren 2015. Bilde:

Når opsjonene nå er frafalt, har spillerne rykket tilbake til start på brettet - og det er i utgangspunktet ingen automatikk i at det blir noe salg.

At Egmont fortsatt kan være interessert i å overta hele Nettavisen, tyder imidlertid svaret per sms fra en ferierende konsernsjef Espen Asheim på:

- Det er riktig at opsjonen er utløpt og at all videre dialog om Nettavisen skjer mellom eierne Amedia og Egmont.

- Det er ikke noe dialog på dette nå i sommer, men Egmont regner med at man diskuterer dette videre i høst og er åpne både for videre 50-50 eierskap, fullt eierskap eller fullt nedsalg, sier Asheim.

 

Til toppen