Strømme stjeler strømme-sjef fra Schibsted-stiftelse: Sindre Østgård til Discovery

Den tidligere NRK-toppen skal bidra med å bygge TV-gigantens posisjon på strømming.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dagens Næringsliv melder mandag kveld at Discovery Networks Norge henter en ny toppspiller:

Denne gang er det Sindre Østgård (38) som gir seg etter bare to år som direktør for Schibsteds største eier, Stiftelsen Tinius, for å bli med på laget til Discovery-sjef Harald Strømme & co.

Østgård er hentet for å bidra på et område der TV-giganten er blitt skarpt kritisert: Mediehusets posisjon på strømming, samt tilbud i og kvalitet på nettspilleren.

Nå skal Discovery bruke blant annet sportsrettigheter til OL og norsk fotball til å styrke seg digitalt.

Og med lang erfaring som nettsjef i NRK på CV-en, får Østgård nå jobben med å legge planen for å lykkes her.

Både Norge og Sverige

I en pressemelding mandag kveld opplyser Discovery at Østgård går inn i en nyopprettet stilling som Vice President for Digital Product and Business Development i Discovery Networks.

Østgård blir direktør med ansvar for nye forretningsområder i både Norge og Sverige, og vil også jobbe tett opp mot Discovery internasjonalt, heter det.

- Sindre er landets fremste kapasitet på alt som har med vår digitale mediefremtid å gjøre, og tar med seg unik erfaring og kompetanse fra NRK og Schibsted, sier Harald Strømme i meldingen.

- Ikke bare evner han å se rundt neste sving, han er en av svært få som vil evne å ta oss dit

- Vi må erkjenne at våre konkurrenter har hatt et forsprang på det digitale området. Med Sindre som spiss er vi rigget til å ta steget inn i den digitale eliteserien. Og jeg gleder meg til å finne gode løsninger for alt fra Tippeligaen til OL sammen med Sindre, sier Discovery-sjefen.

Erfaring fra Yr, Ut.no og NRKbeta

Østgård ledet fra 2009 til 2014 NRKs digitalsatsing. Han var ansvarlig for å utvikle tjenester som NRKs TV- og radioplayer, nrk.no, yr.no, nrkbeta.no og ut.no.

I Stiftelsen Tinius har Østgård også vært svært sentral i strategiarbeidet til Schibsted-konsernet.

Nå går han altså tilbake til TV-bransjen - for å gjøre en internasjonal gigant bedre digitalt:

- Norge og Sverige er to av de mest moderne mediemarkedene i verden, både når det kommer til teknologibruk og digital forretningsutvikling. Jeg har fått mandat til å bruke nettopp disse landene som et laboratorium for å knekke koden som skal løfte oss over i den nye mediehverdagen, sier Sindre Østgård i meldingen.

- Discovery har forutsetningene som skal til for å ta en lederposisjon. De har vist en risiko- og investeringsvilje få andre har vist de siste årene, og de har muligheten til å ta ideer ut globalt. Det er en enorm utfordring og en like stor mulighet, sier han.

Powered by Labrador CMS