ER DET SLIK tekno-friker vil konsumere journalistikk framover? (Foto: Eirik Helland Urke, Teknisk Ukeblad)

Teknisk Ukeblad satser på Virtual Reality: Lanserer egen seksjon for VR-briller

Og blir med det første norske nettavis på VR?

Teknisk Ukeblad lanserer denne uka sin første satsing på journalistikk i Virtual Reality-formatet. Det opplyser mediehuset i en pressemelding tirsdag. 

- En hel seksjon på TU.no blir tilpasset nye VR-briller som Oculus Rift, Samsung Gear VR og Google Cardboard, som gir brukeren en helt spesiell opplevelse av å være et annet sted. Innholdet er produsert i 360 grader, slik at man fortsatt er inne i den virtuelle verdenen når man snur på hodet i forskjellige retninger, skriver TU i meldingen.

- Dette er et format vi har lekt oss med en god stund allerede, og med TU VR ønsker vi å ta steget helt ut og teste mulighetene skikkelig. Men dette er fortsatt en fersk teknologi vi bare så vidt har sett begynnelsen av, sier multimedie-ansvarlig Eirik Helland Urke.

Spår solid vekst

VR-briller er fortsatt ikke allemannseie, men TU spår at Virtual Reality vil få et stort gjennombrudd de neste par årene.

- Med tunge aktører som Facebook, Samsung, GoPro, Sony og Youtube som pådrivere, skriver TU.

Fortsatt har de færreste tilgang på de spesielle brillene man trenger. Derfor tilrettelegges TU VR også for vanlige nettlesere på mobil, nettbrett og skrivebordsmaskiner.

Men stadig flere vil få slike briller, spår Teknisk Ukeblad:

- Google Cardboard kan man nå få fra fire dollar i nettbutikker, så dette vil etter hvert bli allemannseie. Og formatet gir helt nye muligheter for journalistisk presentasjon, så det er viktig for TU å være med helt fra starten av, sier TU.no-redaktør Svein-Erik Hole.

Unik tilstedeværelse

TU forteller at Eirik Helland Urke har jobbet med 360-formatet i over ti år, men det er først i 2015 at han opplever VR-teknologien som moden nok for et større publikum.

- Både webteknologien og tilgangen på de spesielle VR-brillene har forbedret seg mye i løpet av de siste månedene, selv om forbedringspotensialet fortsatt er betydelig, skriver «ukebladet».

- Foreløpig har spillbransjen vært de ivrigste promotørene av VR-formatet, men vi ser store muligheter også i journalistikken, hvor vi kan filme med spesielle 360-graders kameraoppsett. Det gir en tilstedeværelse som ingen annen fortellerform er i nærheten av, forteller Helland Urke.

(Eksempel på TUs nye VR-journalistikk)
(Eksempel på TUs nye VR-journalistikk)

I tiden framover planlegger Teknisk Ukeblad å eksperimentere med ulikt innhold og en stadig oppdatert VR-teknologi:

- Ved lansering inneholder TU VR 12 forskjellige produksjoner, blant annet en helt fersk sekvens fra førerrommet på Flytoget. Der kan man følge ferden til Oslo Lufthavn minutt for minutt, mens en erfaren fører forteller om teknologien og rutinene vi følger underveis. Det er også mulig å bli med til Ny-Ålesund på Svalbard, eller en wingsuit-hopper på Vestlandet hvis man føler seg ekstra modig, skriver TU. 

(Eksempel på TUs nye VR-journalistikk)
(Eksempel på TUs nye VR-journalistikk)

Vil selge VR-reklame

TU åpner også dørene for kommersielle aktører i den nye VR-seksjonen.

- Vi ser at det allerede lages godt kommersielt innhold i dette formatet, mens ytterst få medieaktører tilbyr eksponering av VR-innholdet. Satsingen på tu.no vil forhåpentlig bli en god arena også for annonsører som er tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi, og vi vil legge til rette for det kommersielle innholdet på en ryddig og god måte, sier Svein-Erik Hole.

Til toppen