OLAV SANDNES (t.h.), ansvarlig redaktør og direktør i TV 2. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

TV 2 og Altibox forlenger forhandlingsfristen «på ubestemt tid». Unngår svarte skjermer

- Målet er å komme til enighet til det beste for seerne.

(NTB/Medier24):

TV-distributøren Altibox og TV 2 har bestemt seg for å forhandle videre på ubestemt tid. Dermed mistet ikke Altibox-kunder TV 2-kanalene natt til tirsdag.

Etter at det ble brudd mellom partene søndag kveld, ble kontakten gjenopptatt mandag. Utover kvelden mandag har TV 2 og Altibox fortsatt forhandlingene.

– Det er utfordrende forhandlinger, men dialogen er konstruktiv, og vi har derfor blitt enige om å forhandle videre i dagene som kommer, sier Kjetil Nilsen, direktør for distribusjon og teknologi i TV 2.

– Partene er enige om fortsette forhandlingene, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Lars Rasdal i Altibox til NTB. Han viser til TV 2 for ytterligere informasjon.

Har ikke satt noen ny frist

Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 sier til NTB at partene møtes igjen en av de nærmeste dagene, men at det ikke er satt noen frist for å komme til enighet.

– Jeg ønsker ikke å kommentere detaljene i forhandlingene. Nå ønsker vi å sette oss ned og forhandle i fred og ro i dagene som kommer. Målet er å komme til enighet til det beste for seerne, sier Dahl.

Alle Altibox-kunder sto i fare for å miste samtlige TV 2-kanaler fra natt til tirsdag. Avtalen mellom TV 2 og Altibox utløp 1. juni, men partene utsatte fristen til 20. juni for å få mer tid til å forhandle.

Antydet harde forhandlinger med distributørene

De harde forhandlingene kommer i kjølvannet av TV 2s varslede strategi om å bli langt mer digitale og få et digitalt kundeforhold til flest mulig - primært gjennom den digitale strømmetjenesten Sumo. 

Mye kan tyde på at dette er viktigere for forhandlingene som nå er brutt, enn kompensasjonen for retten til å formidle TV 2s kanaler lineært. 

For en drøy måned siden uttalte TV 2-sjef Olav Sandnes dette til Medier24 om temaet: 

– Diskusjonene vi nå har med distributørene er viktige. Der må vi sammen finne nye løsninger for hvordan vi best kan treffe forbrukerne med nye seermønstre. Vi har dialog med distribusjonspartnerne våre for eksempel om videresalg og pakketering av Sumo. Men dette er krevende forhandlinger, sa Sandnes. 

TV 2 skal bli en «fullverdig digital TV-virksomhet». Betyr det at du ser for deg kanalen uten lineær distribusjon i nær framtid?

– Nei, det tror jeg ikke. Vi ser en endring i seermønsteret, men det er ingen tvil om at lineært TVogså kommer til å være en del av strategien i lang tid framover, sa sjefen da. 

Til toppen