(MARIENLYST): Høsten 2022 ble Liza Behncke Priestley ansatt som leder for NRKs arbeid med profiler.
Bakgrunnen for ansettelsen var at NRK ønsket å profesjonalisere arbeidet de gjør med profiler.
Hovedansvaret blir å skape arenaer og tiltak som kan bidra til å utvikle profilene til NRK, forteller Behncke Priestley.
– I tett samarbeid med profilene selv og redaktører og ledere i NRKs programavdelinger, sier Behncke Priestley til Medier24.
– Og det er en veldig givende jobb, legger hun til.
– Pleier å si «på gjensyn»
Behncke Priestley har en rådgivende funksjon og tar derfor ingen beslutninger.
Hun har heller ikke noe personalansvar, forklarer hun.
– Hva er NRKs strategi i arbeidet med profiler?
– Profilene er NRKs ansikt utad. De formidler vårt innhold på alle plattformene, og er viktig for kontakten med publikum – samt at vi skal lykkes med oppdraget vårt, svarer Behncke Priestley.
NRK ønsker å være en attraktiv arbeidsplass for alle faggrupper, også for profiler, påpeker hun.
– Derfor opprettet NRK denne stillingen her for å profesjonalisere oppfølging og profil-arbeidet sitt, sier Behncke Priestley
Stillingen skulle i første omgang være for ett år, før NRK skulle gjennomføre en evaluering om de ville fortsette med en slik lederstilling.
Nå bekrefter Behncke Priestley overfor Medier24 at stillingen har blitt utvidet med enda ett år.
– De så at det var et behov for å fortsette med det arbeidet litt til. Hva som skjer etter det vet jeg ikke, og det er heller ikke opp til meg.
Da stillingen ble opprettet, uttalte NRK at de fikk en vekker da flere av deres egne profiler forsvant fra allmennkringkasteren.
– Hva er de største utfordringene i arbeidet med å få profiler til å ville bli i NRK?
– Jeg har vært en del av mediebransjen i mange år. Min erfaring er at det finnes en naturlig dynamikk hvor folk søker å utforske andre arbeidsgivere. Noen kommer, noen går, mens andre vil tilbake igjen, svarer Behncke Priestley og legger til:
– Hver gang jeg har en exit-samtale med en profil som skal slutte i NRK, så pleier jeg å si «på gjensyn».
Synliggjør mulighetene
Da Medier24 skrev at stillingen ble opprettet, fortalte utviklingssjef for innhold i NRK, Marius Hoel, at målet med stillingen er at «NRK skal være en attraktiv arbeidsplass for profiler, en plass man vil bli og ser utviklingsmuligheter».
– Hvordan har du jobbet mot dette målet?
– Det jobber jeg konkret opp mot daglig, i møte med både profiler og ledere. Fokuset er på mulighetene som finnes, svarer Behncke Priestley.
Hun trekker fram at det er flere plattformer med muligheter for å formidle, utviklingsmuligheter og faglig kompetanse i NRK.
– Jeg jobber med å synliggjøre mulighetene for dem. Det opplever jeg å stort sett gjøre daglig.
– Hvordan er profilene som personer?
– Det er en grunn til at jeg gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag. Jeg får lov å jobbe med utrolig mange talentfulle, flinke og sterke mennesker, svarer Behncke Priestley.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no