Avisen Selbyggen laget i desember en helt egen julelåt som
en kjærlighetserklæring til bygdene. Avisen dekker Selbu og Tydal og har laget
låten «Hjertet i Trøndelag».
– Vi er en redaksjon full av
ideer. Litt for mange for vårt eget beste, innimellom. Så i en lunsj begynte vi
å snakke om å lage en julelåt, forteller ansvarlig redaktør Maiken Gjærevold Woldseth
til Medier24.
Hun legger til at avisen består av flere musikalske talenter,
men de har aldri skrevet en sang før.
– Journalist Oda Cecilie
Folde er den som er mest musikalsk, begynte å skrive, og vi skjønte fort at
dette ble veldig bra. Så hun skrev den ferdig på et par dager, forteller
Woldseth.
Har med barna
På bare to uker ble det skrevet
låt, de fikk med seg John Oddstein Aune
og sønnen Henrik i StudJO, og fikk laget musikkvideo ved hjelp av Ørjan
Gulbrandsen
Alle i avisen er med og synger.
– Vi ville at det skulle være
et fellesprosjekt. Og så er det jeg og Oda som synger mest.
I tillegg til at hele redaksjonen er med på låten, har
avisen også tatt med barna i studio.
– Vi er en gjeng med flere barn.
Så da fikk vi vist fram de også. Det var også for å kunne vise fram at det er
grunner til at vi ikke alltid kan stille opp på arrangementer overalt, vi er
familiefolk. I tillegg var det koselig å kunne gjøre noe sammen med barna.
– Er dette en ny tradisjon i
avisen nå?
– Vi har tullet med at vi skal
gi ut album neste år. Men hei, vi har nok for mange ideer.
Redaksjonen i Selbyggen har også laget en pepperkakebygd.
– Så det er mange prosjekter
på en gang. Jeg tror vi skal ta det roligere neste år, ler Woldseth.
Gått «bygdalt»
– Har dere fått noen tilbakemeldinger
på stuntet?
– Ja, herlighet, det har tatt
litt av. Vi gjorde dette som en artig greie på jobb, og en julegave til
dalføret. Men videoen har hatt 140 000 visninger på Facebook, og folk
stopper oss på gata, sier hun og legger til:
– I tillegg har vi fått
melding fra flere utflyttere som får hjemlengsel. Og vi har fått tilsendt
konfekt. Vi har kanskje ikke gått viralt, men vi har gått «bygdalt».
De to bygdene har om lag 5000
innbyggere.
Omdømmebygging
Og selv om julelåt–prosjektet var
et hyggelig sideprosjekt, er det også en del av en større strategi om omdømmebygging
i avisen.
– Vi er en veletablert avis
som har eksistert siden 1889. Men vi har falt i del feilen av at vi har blitt
vant til hvordan vi har det. Så vi har hatt en omfattende omdømmebygging for å
spre budskapet om lokalavisen til de unge.
Woldseth forteller at de i likhet med mange lokalaviser er papirtunge.
– Vi merker en endring der. Og
så håper vi på digital vekst, det har vært stabilt i den siste. Men vi tenker
relasjon og omdømme kan være med å redde avisa på lang sikt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no