Espen Udland har vært eneleder Startsiden og ABC Nyheter i 26 år. Nå overlater han ansvarlig redaktør-stillingen til Svein-Erik Hole som kom fra Teknisk Ukeblad Media i februar.

Ny ansvarlig redaktør i ABC Nyheter

Espen Udland gir seg som ansvarlig redaktør i ABC Nyheter etter 26 år. Svein-Erik Hole overtar.

Publisert

Samtidig med at nedbemanningen er ferdig i ABC Nyheter får også redaksjonen ny ansvarlig redaktør. Fra 1. desember overtar Svein-Erik Hole rollen fra Espen Udland som har vært eneleder i 26 år. Han fortsetter som administrerende direktør. 

Hole som sluttet i Teknisk Ukeblad Media for et år siden, har siden 1. februar jobbet som «transition editor» som innebærer at han har vært arkitekten bak en ny strategi for redaksjonen. 

Nylig sluttet David Stenerud som redaktør. Hans stilling vil ikke bli erstattet. Ni stillinger forsvinner med frivillige sluttpakker, fire personer på salg og fem i redaksjonen, inkludert en redaktør.

Av en stab på 38 ansatte, er det med andre ord 29 igjen. Siden målet var en nedbemanning på åtte, er det en ledig stilling. 

– David Stenerud var en aktiv og god kommentator. Derfor vil vi lyse ut en ny stilling som kommentator på heltid, forteller Hole som sammen med redaksjonen har lagt en ny strategi ut fra følgende hovedpunkter:

  • Flere skal lage eget innhold selv om det blir 30 prosent færre i redaksjonen
  • Færre ledere. En ansvarlig redaktør og tre vaktsjefer i stedet for seks
  • Mindre fokus på ABC Startsiden og mer på egenproduksjon for å øke egen trafikk

Tydeligere profil

Svein-Erik Hole mener ABC Nyheter i dag er for lite kjent og at man må øke antall egne nyheter for å øke trafikken. Redaksjonen lager saker for målgruppa på ABC Nyheter, mens Startsiden-brukerne presenteres for et annet utvalg saker, inkludert breaking news fra NTB. De som fortsatt bruker Startsiden er over 50 år.

Svein-Erik Hole har trafikktallene oppe for ABC Nyheter gjennom arbeidsdagen. Redaksjonen er bemannet fra 07.00 til 22.30 om kvelden. Han bruker både Kilkaya og Piano for å måle saksinteressen.

– For å øke trafikken til ABC trenger vi brukere som kommer tilbake hver dag. Nå har vi definert vanlige folk mellom 30 og 45 år som vår kjerne, sier Hole.

– Hvordan skal dere klare det med lavere bemanning?

– Vi er og skal være en nasjonal nettavis selv om bemanningen er som i en lokalavis. Prioriteringene vil bli tydeligere fra nyttår og vi må ta eierskap til utvalgte sakskomplekser. Et av mine mål vil være å sette dagsorden ofte gjennom selv å definere hva vi skal dekke, og overlate fellesnyheter til NTB og partnere.

– Som for eksempel?

– Det som er viktig for aldersgruppen 30-45 år, det vil si spesielt helse, aktiv livsstil og personlig økonomi.

Hole sier at de ønsker seg mer samarbeid med partnere. I dag får ABC Nyheter stoff fra Finansavisen og Kapital som også har Hegnar Media som eiere, samt TV2s bilredaksjon Broom, Forskning.no, Panorama Nyheter, Altinget i tillegg til noen eksterne spaltister.

Betalingsmur

Hole sier at redaksjonen har lykkes godt med to satsinger hittil i år. Det dreier seg om debattredaksjonen «Stemmer» og mer journalistikk om livsstil, spesielt helse og reiseliv.

Espen Udland sier at han har tenkt grundig gjennom sin egen rolle. 

– Jeg har vært eneleder i 26 år og levert svært gode resultater i denne perioden. Nå gjør vi en betydelig endring som krever mer kompetanse. Svein-Erik har jobbet her som konsulent i en periode før han kom på heltid og vist at han kan få journalistene til å levere mer og bedre, ikke minst ved å ta i bruk mer KI.

Nedbemanningen ble tatt med frivillige sluttpakker, og nå overtar Svein-Erik Hole jobben som ansvarlig redaktør etter Espen Udland(t.v.).

– Er det vemodig å gi fra seg redaktørrollen etter 26 år?

– Det har vært en grei prosess i mitt hode. Det skjer store endringer i mediebransjen og det føles veldig trygt å overlate ansvaret til Svein-Erik som også har lagt grunnlaget for en ny innholdsstrategi.

Både Udland og Hole mener det kan være realistisk at ABC Nyheter i løpet av andre halvår 2026 kan ta betalt for flere av sakene. 

I første omgang skal abonnementsløsningen testes ut på medlemmene av Kreative Ideer som har til sammen 750.000 følgere på sosiale medier. Det er typiske gjør det selv-tips basert på innholdsannonser og en nettbutikk.

For ordens skyld: Medier24-journalist Tormod Haugstad og Svein Erik Hole var tidligere kollegaer i Teknisk Ukeblad.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS