Espen Sandli, ansvarlig redaktør i Drammens Tidende.
Espen Sandli, ansvarlig redaktør i Drammens Tidende.

Øker lønnsomheten: – Vi er så å si en digital økonomi

Drammens Tidende øker driftsresultatet med over 3 millioner kroner.

Publisert

Drammens Tidende endte med et driftsresultat på 25 millioner kroner i 2024. Det er over 3 millioner kroner bedre enn året før.

Selv om resultatet er forbedret, har mediehuset et fall i inntekter på ca. 10 millioner kroner. Både opplagsinntekter og annonseinntekter faller.

Kostnadene er redusert, og endte på 99,4 millioner kroner, ned fra 112,8 millioner kroner året før.

– Vi gjør det jo steinbra. Det har vært utfordrende tider for mediebransjen i ulike perioder, men jevnt over leverer vi et solid overskudd. Det gjør vi i år også, sier ansvarlig redaktør Espen Sandli.

– Vi har lykkes med mye av det vi driver med, men først og fremst det at vi er så å si en digital økonomi.

Han peker på at nedgangen skyldes i stor grad mindre utgifter og mindre volum på papir.

– I tillegg er det sånn at vi som mange andre har noen utfordringer på annonsemarkedet, som vi må kompensere med brukerinntekter fra abonnenter, sier han.

– Da tilpasser vi selvfølgelig utgifter i forhold til inntekter, men først og fremst handler det om at papir er et mindre volum både på inntekter og utgifter.

Digital økonomi

Sandli forteller at Drammens Tidendes økonomi er ca. 83 prosent digital.

– Satt på spissen så blir papir noe vi holder på med. Det er ikke noe vi bruker energi på i særlig grad. Vi er hundre prosent fokusert på det digitale, kommenterer han.

– Hvilken verdi har papiravisen for dere da?

– Vi går ikke med tap, så da kan vi fortsette med det, men det kommer en dag.

Sandli trekker fram Fredriksstad Blad-redaktør René Svendsen utsagn om at de kan bli en av de første av de større avisene til å bli heldigital.

– Jeg har ikke noe imot at René klarer å bli den første, og jeg skal heie på det, for vi kommer til å være enten rett foran eller rett bak. Det viktigste er at vi lykkes alle sammen, sier Sandli.

Yngre lesere og video

Sandli trekker frem at de ser en voksende andel lesere i etableringsfasen mellom 30-50 år. I tillegg ser de en voksende andel faste abonnenter.

– Vi har også som alle andre mål om å få inn flest mulig yngre lesere for å sikre en lang fremtid, sier han.

Det gjør de ved å skrive for de som nettopp er i etableringsfasen.

– Vi har endret fokus på hvilke temaer vi skriver om. Vi prøver å fremstå mer ungt i det vi gjør, og det funker bra, kommenterer han.

Reporterne, der mange av de er unge, får også ifølge Sandli skrive mer om det de er interessert i.

– Da blir det et bedre produkt. Vi ser også mye bedre ut, rett og slett, som også synes på videosatsingen vi har, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS