
MediaPuls: Er Facebook mediehusenes venn eller fiende? Vi tar opp tråden etter OJ-debatten
PODKAST: MediaPuls diskuterer mediehusenes forhold til Facebook sammen med Ingeborg Volan fra Adresseavisen og Pål Nedregotten fra Amedia.
Denne artikkelen er over to år gammel.
17. mars inviterte Oslo Journalistklubb til debatt i Litteraturhuset, hvor panelet diskuterte hvorvidt Facebook er venn eller fiende.
Panelet bestod av Ole Jacob Sunde (Schibsted), Pål Nedregotten (Amedia), John Arne Markussen (Dagbladet), Grethe Gynnild Johnsen (NRK) og Ingeborg Volan (NONA / Adresseavisen).
Debatten kom i kjølevannet av Ole Jacob Sundes utspill i Aftenposten noen uker tidligere, hvor han oppfordret til en felles kamp mot Facebook. Aftenpostens Kristin Grøntoft streamet det hele via Facebook-Live, og har du ikke sett debatten allerede, kan du se den i bloggposten "Lettere før når vi redaktører bestemte alt" hos HansPetter.info.
Snart kommer Facebook med Instant Articles
12. april ruller Facebook ut Instant Articles til “alle”. Mye av diskusjonen handlet også om Instant Articles, om Facebook som "stikker av" med pengene, og om et heller vanskelig samarbeidsklima mellom de respektive mediehusene.
I etterkant av debatten tok MediaPuls opp ballen med Pål Nedregotten og Ingeborg Volan for å diskutere videre.
Marius og Hans-Petter lurte på om det er det mulig å kjempe mot Facebook og brukerne - som er på Facebook og andre plattformer. Eller må mediehusene styrke egen merkevare og tilpasse egne forretningsmodeller til å kapitalisere mer på de muligheter Facebook byr på, som Facebook Instant Articles, Canvas Ads og en overlegen algortimeplattform som norske mediehus ikke kan matche?
- Hør på MediaPuls via SoundCloud, Acast, TuneInRadio eller iTunes. Eller via RSS-feed.
[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/254669608" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]
Nyttige lenker fra ukens episode:
- Mynewsdesk 100 Million Reach Challenge (Mynewsdesk)
- Bli med på den store podkast-undersøkelsen (MediaPuls)
- Schibsted-topp varsler felles kamp mot Facebook og Google (Aftenposten)
- Konkurransetilsynet advarer mediene om at samarbeid kan forsinke nødvendig omstilling (DN)
- Norske mediehus bør bli «reklamebyråer» og lage Facebook-reklame for kundene (Medier24)
- Ser ut som NRK er Facebooks beste venn (Kampanje)
- «Lettere før når vi redaktører bestemte alt» (HansPetter.info)
- Facebook Instant Articles er god "butikk" (HansPetter.info)
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.