– Det at man kan mene noe om
saker, senker terskelen for engasjement. Det blir en «demokratisering light».
Det sa sjefredaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, under NONAs digitale arrangement om engasjement. Der
presentert VG, TV 2, Nettavisen, Adresseavisen og NRK satsinger de har gjort
for å skape engasjement hos leserne.
Stavrum fortalte om hvordan Nettavisen skaper engasjement på
avstemninger i saker.
– Vi så at det tradisjonelle
kommentarfeltet hadde sine begrensinger, spesielt i kontroversielle saker, sier
Stavrum.
– Gir innsikt
Han forteller at de bruker avstemninger i nesten alle saker.
– Vi ser at folk liker å
delta, spesielt når vi stiller spørsmålet på en god måte. Det har også vært med
å bygge Nettavisens identitet sier han.
Stavrum påpeker at det er både fordeler og ulemper med å ha polls
i saker.
– Den gir oss innsikt i hva
leserne mener, i tillegg til at det skaper deling og diskusjon rundt sakene
våre, sier han og legger til at hovedproblemet er at det er bare de som leser
saken som kan stemme.
Stavrum forteller at det er to ting som gjør at en avstemming
ikke legges i en sak.
– Hovedgrunnen er faktisk at
journalistene glemmer det. Den andre er at det er enkelte saker hvor det ikke
går an å ha det, som ved dødsulykker, sier han.
Han mener polls er en del av en interaktiv journalistisk
form.
– Brukt med omtanke og bevissthet
og omtanke kan det styrke forholdet mellom oss og leserne. Det styrker følelsen
av tilhørighet.
Gitt økt innlogging
Mattis Folkestad i NRK fortalte om veksten NRK har hatt med
de to spillene «Former» og «Tvers» som de lanserte i november i fjor. Målet med
spillene var å skape lojalitet og få brukerne til å bruke nrk.no mer.
– Noen av kravene var at det
skulle ha en vanskelighetskurve, det skulle være en fordel å være innlogget og
spillene skulle «føles digg» forteller Folkestad.
Et halvt år etterpå kan NRK vise til at spillene har 100.000
spillere hver dag, og at det er blitt spilt 76 millioner runder «Former», og 8
millioner fullførte kryssord.
– Så har vi fått økt
innlogging og økt lojalitet, sier han og legger til at sistnevnte er vanskelig
å måle:
– Men vi har en skala for
lojalitet, og vi ser at brukerne flytter seg oppover den skalaen, sier han.
Gjentar profet-suksess
VGs EM-profeten skapte stort engasjement under Fotball-EM i
fjor sommer. 195.000 deltok i spillet, og VG fikk 107.000 nye innlogginger. Tidligere i år vant de også pris for satsingen under Digital Media Awards Europe for beste publikumsengasjement.
Nå
skal de gjenta suksessen, og starter Profeten 2.0 i august.
Det forteller produktsjef for VG
Live og VG Sport, Tord Overå. Den nye tjenesten vil være en månedlig
konkurranse.
– Vi kommer til å velge de
feteste kampene hver måned til den konkurransen, på tvers av ligaer.
VG Live leverer resultater til alle Schibsteds aviser, og
har i Sverige søster–tjenesten Målservice. Der skal de ha en lignende profet,
men knyttet opp mot hockey, som er mye mer populært i Sverige.
VG Live leverer resultater til alle Schibsteds aviser. De
har også lansert tjenesten i Sverige, under Aftonbladet.
– Nå tror jeg ikke profeten 2.0
vil skape like stor vekst i innlogging som EM-profeten, for ingenting er så «hype»
som et EM mens det pågår. Men vi gjør også dette for å forberede oss til Fotball–VM
neste år, sier Overå.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no