Kulturredaktør Cecilie Asker, anmeldersjef Robert Hoftun Gjestad, hovedanmelder for litteratur, Ingunn Økland og bokansvarlig og anmelder, Ingrid Åbergsjord.Foto: Kent Olsen
Aftenposten med nytt prosjekt - skal ansette bokprofil
Aftenposten henter inspirasjon fra Vink når boksatsingen skal løftes. I tillegg inngås det samarbeid med Podme.
– Det er morsomt for oss. Det er ikke hver dag man satser på nye nisjer innenfor kulturfeltet, og spesielt ikke bøker.
Det sier kulturredaktør i Aftenposten, Cecilie Asker, til Medier24.
Det er ikke gått lenger enn et par uker siden det ble vedtatt i ledergruppa at man skal satse enda mer på kulturanmelderiet, og spesielt bøker.
– Vi bruker ganske mye ressurser på dette innholdet, men så ser vi at i en moderne medieverden mangler vi distribusjonskraften og en destinasjon for innholdet, forteller Asker.
Problemstillingen har blitt diskutert i flere år, men nå åpner det seg en mulighet med synergier med Podmes lanserering av lydbøker.
Produktfolkene i Aftenposten er allerede i gang med å jobbe med en destinasjon, etter inspirasjon fra BTs Ballspark.
I tillegg skal det lyses ut en ny prosjektstilling.
Leter etter bokprofil
Stillingen er en journalistisk bokprofil, og vil være en prosjektstilling i ett år.
– Det skal ikke være en bokanmelder. Det skal være en som kan jobbe redaksjonelt med å kuratere innholdet og skape engasjement rundt boklesing. Det er det vi ønsker med dette. Det overordnede ønsket vårt er å skape mer engasjement rundt boklesing og mer innhold som er relevant for brukerne vi allerede har, forklarer Asker.
– Jeg tror veldig mange har lyst til å lese mer bøker, og trenger hjelp til å komme dit, både med hva de skal lese, og hvor de skal finne det, sier Cecilie Asker i Aftenposten.Foto: Kent Olsen
Kulturredaktøren har også ansvaret for Vink-satsingen til Aftenposten. Nå hentes inspirasjon nettopp herfra.
– Vi har lært mye av Vink. Nå skalerer vi litt av den kunnskapen vi har fra Vink de siste tre årene, til dette, sier hun.
Målgruppen blir litt bredere, med hovedsakelig Aftenposten-abonnenter i alderen 30-40 år.
Det blir en satsing på lyd og video, og de vil også utforske nye formater.
– Vi har ikke konkret bestemt noe ennå, annet enn at vi skal lage dette universet, at vi skal ha nye produkter inn i universet, og at vi skal satse på å få det ut i sosiale medier også, sier Asker, og fortsetter:
– Jeg tror veldig mange har lyst til å lese mer bøker, og trenger hjelp til å komme dit, både med hva de skal lese, og hvor de skal finne det.
Skal utforske
Asker forteller at de vil utforske både kommersielle og redaksjonelle muligheter med Podmes lydboklansering.
Hva det konkret er, vet de ikke ennå.
– Vi har ikke fått satt oss ned med Podme for å se hvilke muligheter det er ennå. Og vi må få ansatt bokprofilen, som også må få lov til å sette sitt preg på dette innholdet, understreker hun.
Cecilie Asker, Robert Hoftun Gjestad og Ingunn Økland.Foto: Kent Olsen
– Men vi ser at det er mye interessant redaksjonelt innhold hos Podme, og hos oss, så her er det muligheter, føyer hun til.
På kommersiell side ser hun mulighet til å bundle Aftenposten og Podme, samt annonsepotensial.
Et savn
Robert Hoftun Gjestad er anmeldersjef i Aftenposten. Han mener mediehuset trenger satsingen.
– Vi mener at vi har landets beste bokredaksjon, bokanmeldere og de beste intervjuene. Så har vi manglet det stedet hvor leserne kan finne alt tydelig samlet, sier han.
– For leserne vil det være mye mer tydelig å finne alt det gode stoffet vi har på ett sted. Det har vi snakket om lenge, og det har vi savna.
Han forteller at de er glade for at ledelsen har satset på kultur, og mener det har gitt resultater.
Ingunn Økland i Aftenposten.Foto: Kent Olsen
Bokansvarlig og anmelder, Ingrid Åbergsjord., stemmer i:
– Anmeldelser kan være ukas mest leste sak på fronten av Aftenposten. Det er en myte som henger igjen at bokstoff ikke blir lest godt digitalt. Vi ser at hvis bokanmeldelsen er god nok, så blir det veldig godt lest av Aftenpostens lesere, forteller hun.
Asker forteller at bak resultatene ligger arbeid med å utvikle bokanmelderiet. Målet er ikke at en bokanmeldelse skal gå viralt, men skal skape engasjement blant abonnentene.
– Det er mange bøker som er utgangspunktet i debatter eller nyheter. Der vi før lagde en nyhetssak og kanskje hadde bokanmeldelse etter hvert, så kan nå bokanmeldelsen være det første nyhetspoenget i en debatt eller sakskompleks, forteller hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no