Pressepolitisk rådgiver i Landslaget for Lokalaviser (LLA), Rune Hetland, er glad for at Samferdselsdepartementet vil ha en ny anbudsordning.Ole Alexander Saue
– Schibsted børkjøpe tilbake avisdistribusjonen
Distribusjonen av norske aviser er usikker i påvente av nytt statsbudsjett og salg av Helthjem Delivery.
Samferdselsdepartementet har gitt løfter om en ny distribusjonsavtale for aviser fra sommeren 2026, får Medier24 bekreftet av departementet.
– Det er vi veldig glade for. Vi mener det er en god løsning for de mindre lokalavisene utover i landet, sier pressepolitisk rådgiver i LLA, Rune Hetland, til Medier24.
Han er derimot svært bekymret for konsekvensene av salget av Helthjem, som fulgte med inn det nystrukturerte markedsselskapet Vend etter Schibsted-splitten.
– Vi er veldig skeptisk til at det ikke lenger er de som
produserer mediene som også har kontroll over distribusjonen. En kommersiell aktør
vil kunne sette lønnsomhet foran distribusjon og øke prisene, sier Hetland og serverer følgende forslag:
– Schibsted burde kjøpe Helthjem og Delivery tilbake. Det er kanskje ikke det mest realistiske, men det ville vært langt mer betryggende om distribusjonen lå i et selskap som også har ansvaret for å
produsere og distribuere papiraviser.
Da Stiftelsen Tinius kjøpte medievirksomheten i Schibsted våren 2024, kom det kanskje som en overraskelse for flere ansatte i distribusjonsselskapene at de ble plassert i Vend Marketplace. Fundamentet for Schibsteds egne aviser er jo nettopp distribusjon.
Hvem kjøper Helthjem og Delivery?
I løpet av våren ble det kjent at Vend vil selge distribusjonsdelen. Nå har DNB Carnegie fått oppdraget med å legge til rette for salg, men selve salgsprosessen er naturlig nok hemmelig.
En kilde i Helthjem forteller til Medier24 at de er spente på hvilket selskap som kommer til å kjøpe dem - og peker på DHL, DB Schenker eller Postnord som mulige eiere.
Vend Marketplaces ASA eier nå Delivery og Helthjem, sistnevnte sammen med Polaris Media. Kommunikasjonsdirektør Kristine Eia Kirkholm sier til Medier24 at de har en strategi om å bli et rendyrket markedsplass-selskap.
Kommunikasjonsdirektør Kristine Eia Kirkholm i Vend sier at salget av distribusjonsselskapene bør være gjort innen 8-12 måneder.Foto: Theodor Axlund
– Som et resultat av dette må porteføljen vår av selskaper justeres og forenkles. Dette betyr at vi vil gå ut av virksomheter som vi ikke anser som kjernevirksomhet. Vi har allerede inngått avtaler om salg av Prisjakt og Lendo, og startet en samlet salgsprosess av Delivery og Helthjem, sier Kirkholm.
Hun legger til at de har en ambisjon om å fullføre en transaksjon innen 8–12 måneder.
– Vi har som mål å finne den beste eieren for Delivery og Helthjem. Utover det kan vi ikke kommentere detaljer i prosessen på nåværende tidspunkt, sier Kirkholm.
Det er forventet at Samferdselsdepartementet vil utlyse anbudskonkurransen kort tid etter presentasjonen av statsbudsjettet 14. oktober. Bransjen er spent på hvor mange millioner som er satt av. Dagens ordning koster staten ca. 254 millioner kroner.
Mediepolitisk fagsjef Bjørn Wisted i Mediebedriftenes LandsforeningFoto: Torill Henriksen
Mediepolitisk fagsjef i MBL, Bjørn Wisted, som har gitt innspill til en ny anbudsordning, mener det er svært gledelig at regjeringen vil videreføre statens bidrag til distribusjon av landets mindre aviser.
– Departementet har spurt om det er noen geografiske endringer på distribusjonsnettet. Vi har fått forlenget svarfrist til 23. oktober for å få svar fra våre medlemmer, sier Wisted til Medier24.
Dagens geografi dekker ca. en million husstander - de fleste i landets minst bebodde områder.
Fungerer godt
I dag er anbudsordningen fordelt på Posten og Helthjems selskap, Aktiv Norgesdistribusjon (AND). Sistnevnte har de byene og mest tettbygde områdene hvor de kan levere post og pakker seks dager i uka. I den statlige ordningen har AND bare ansvaret for lørdagen, mens Posten distribuerer tirsdag, torsdag og fredag i tillegg til sin ordinære mandag, onsdag og fredag.
Et forslag om ytterligere reduksjon i Postens distribusjon, må behandles i Stortinget.
– Dette er en ordning som fungerer veldig godt. Den er dessuten kostnadseffektiv siden utnytter Postens ordinære ombæring, sier Wisted.
Viseadministrerende direktør i Tun Media, Ole-Martin Brinchmann Finstad i Tun Media.Foto: Tun Media
Et selskap som er helt avhengig av den statlige anbudsordningen er Tun Media. Viseadministrerende direktør Ole-Martin Brinchmann Finstad sier at 60 prosent av Nationens abonnenter er digitale, men papiravisen er fortsatt viktig.
– Med abonnenter i 341 av landets kommuner har vi kanskje Norges mest komplekse distribusjon. Mer enn halvparten av våre abonnenter får avisen levert med Posten og AND i anbudsområdet. Vi ser det derfor som svært gode nyheter at det nå blir et nytt anbud fra neste sommer som sikrer levering av papiravisen til alle i Norge. Journalistikken har kun verdi når den kommer fram til leserne.
MBLs opplagstall viser at komplett, det vil si abonnenter som både har papiravis og digital tilgang, har falt med 12,3 prosent i første halvår.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no