Laurie MacGregor (NRK) , Karianne Solbrække (TV 2) og Karen Tjernshaug (Aftenposten)
Laurie MacGregor (NRK), Karianne Solbrække (TV 2) og Karen Tjernshaug (Aftenposten)

Nye formater og profilsatsing - slik dekker de valget

TV 2 lover å være best på tall, mens Aftenposten sender Jenny på skjermen for å engasjere unge velgere. Slik jobber mediehusene med å dekke årets valg.

Publisert

De fleste norske redaksjonene er allerede i gang med dekningen av årets stortingsvalg.

Medier24 har spurt flere mediehus om hva som blir årets største utfordring – og hvordan de skal dekke årets valg.

Flere peker på folks oppmerksomhet, trusselen fra ikke-redaktørstyrte medier, og at det er forskjell på hva folk er opptatte av.

– Det er viktig at vi i de tradisjonelle mediene holder på nordmenns tillit med faktabasert og balansert dekning som folk kan stole på. Men tilliten hjelper oss dessverre lite om vi ikke har folks oppmerksomhet, så vi må engasjere og dekke valget så det er forståelig og relevant for folks hverdag, forteller nyhetsredaktør Karianne Solbrække.

Nytt format hos TV 2

Hos TV 2 er det valg-satsingen som involverer aller flest ansatte, fra journalister og programledere til produksjon, markedsføring, utvikling og grafikk, forteller Solbrække.

Noen jobber med innhold, mens andre jobber dedikert med prosjekter.

– Vi har ikke et eksakt tall på alle som er involvert, men det er få avdelinger i TV 2 som ikke er involvert.

Forrige uke lanserte de sin valgomat. Solbrække forteller at de har tatt flere grep for å fornye dekningen.

– Vi skal ha to partilederdebatter, og introduserer et nytt debattformat i Bergen 19. august, ledet av Arill Riise og Selma Joner. Det skal tvinge politikerne til å snakke til folk og gi tydelige svar i sakene nordmenn er mest opptatt av. Vi styrker også innsatsen mot unge, blant annet med et helt nytt TV 2 Play-program som dere får vite mer om ganske snart. Og TV 2 har rykte for å være best på tall, og det har vi ikke tenkt til å gi fra oss i år!

«Valg med Jenny»

I 2025 vil det norske stortingsvalget være Aftenpostens fremste redaksjonelle prioritet, forteller Karen Tjernshaugen, avdelingsleder for politikk og samfunn i Aftenposten.

– Det er vanskelig å svare nøyaktig på hvor mange ansatte som er involvert i dekningen siden dette er et fellesprosjekt for hele redaksjonen.

Nytt i år er at de skal satse tungt på å nå en yngre målgruppe.

– Med satsingen «Valg med Jenny» bygd opp rundt profilen Jenny Emilie Aas. På lyd lanserer vi en ny intervjupodkast og satser mer på Aftenpodden med hyppigere episoder.

De har også en egen landingsside med saker, kommentarer og presentasjon av de siste meningsmålingene. Valgomaten deres kan også brukes av deres samarbeidsaviser.

Fra Karasjok til Sørlandet

Også i NRK er dekningen av årets valg et fellesprosjekt. Prosjektleder Laurie MacGregor forteller at så å si hele NRK er involvert.

– Fra programleder, til script, økonomi, og lastebilsjåfør. Vi er stolte over å ta i bruk hele apparatet, i alle distrikter, fra Karasjok til NRK Sørlandet, for å levere en valgdekning i verdensklasse.

De har både Valgomat, Sametingsvalgomat og Partiguide, og MacGregor sier de er godt brukte tjenester som er populære hos de yngste brukerne.

I år har de også to nye serier på TV og radio.

– Thomas Seltzer lager en dokumentarserie om Norge i en stil som minner om den populære serien UXA. Erlend Mørch er programleder for en langformat videopodkast hvor han intervjuer lederne for våre ni nåværende stortingspartier. 

Tradisjon tro skal de også ha direktesendte debatter, fra blant annet Arendal, Trondheim og Oslo, samt på distriktskontorene.

– For mange er våre store direktesendte eventer et høydepunkt i valgdekningen. I år lager vi noen få, store fellesopplevelser som sendes direkte på TV, og som også kan oppleves i sanntid både i radioen og på nrk.no, hvor publikum også kan være i dialog med oss.

Dagbladet, VG og Nettavisen har ikke besvart våre henvendelser i forbindelse med denne saken.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS