Utviklingssjef i Aftenposten. Jostein Ihlebæk.

Aftenposten testet konseptet i ett år: Vil ta en posisjon på morgenen

Etter ett års utvikling og eksperimentering har Aftenposten lansert Morgenbriefen. – Treffer bedre i den yngre delen av målgruppa, sier utviklingssjef Jostein Ihlebæk.

Publisert

I juni lanserte Aftenposten «Morgenbriefen» for alle mobilbrukere, etter å ha testet formatet i flere varianter over det siste året. Morgenbriefen skal møte et behov mange brukere har meldt inn: Rask oversikt i en stadig mer kompleks nyhetsstrøm.

– Målet er å gjøre det enklere å få rask oversikt over de viktigste nyhetene. Vi ønsker å tilby et stramt, redigert og raskt nyhetsformat som gir overblikk, sier utviklingssjef Jostein Ihlebæk i Aftenposten til Medier24.

Formatet produseres manuelt av redaksjonen og vises bare til mobilbrukerne. 

I tillegg sendes det ut et daglig nyhetsbrev klokken 07:00. Nyhetsbrevet har ifølge Ihlebæk fått rundt 10.000 abonnenter uten aktiv markedsføring.

– Med tanke på at det ikke har vært noe særlig promotering av det, men vokst organisk underveis, er vi veldig fornøyd med det, sier han.

– Det er også noe av grunnen til at vi ønsket å jobbe med dette prosjektet; å ta en posisjon på morgenen.

Treffer de yngre

I testperioden ble det prøvd ut ulike versjoner, blant annet med og uten at journalisten er synlig med navn og bilde. Brukerne responderte klart:

– Det har vært tydelig at brukerne foretrekker versjonen med tydelig avsender og synlig journalist. Det er en viktig læring, og derfor gikk vi live med den varianten, sier Ihlebæk.

Han forteller at tilbakemeldingene fra yngre lesere har vært spesielt positive, og at produktet derfor er utviklet med denne målgruppen i tankene.

– Det som er mest interessant for oss er at dette er et format som treffer bedre i den yngre delen av målgruppa vår enn i den eldre. Der har vi jobbet ganske hardt for å rette produktet og tilpasse det bedre inn mot denne målgruppa, forklarer han.

Den yngre målgruppen klikker oftere på morgenbriefen, viser innsamlede data fra Aftenposten.

Ikke KI

Alt innhold til Morgenbriefen blir valgt ut og skrevet manuelt, og Aftenposten har foreløpig valgt å ikke bruke kunstig intelligens i produksjonen.

– Brukerne har gitt tydelig tilbakemelding på at menneskelig avsender og personlig tone er viktig. Det er noe vi prioriterer – i hvert fall i første fase.

Kunstig intelligens har blitt testet internt, men Ihlebæk forklarer at de har valgt å eksperimentere med språk, format og presentasjon i første omgang, før en eventuell automatisering.

Viktig morgenprodukt

Ihlebæk understreker viktigheten av å gjøre det bra allerede fra morgenen av.

– Morgenen er viktig hos oss som alle andre nettaviser. Vi ser en tydelig spike på morgenkvisten. Det er viktig for oss å både være gode og oppdaterte, men også kunne tilby andre produkter som treffer brukernes modus, sier han.

Han forteller at de har jobbet med designet for å vise fram hovedinnholdet på nettavisen på en god måte, men også Morgenbriefen.

– Jeg tror nok at ap.no fortsatt vil være den viktigste plattformen, men at dette er et viktig format for å treffe et helt tydelig brukerbehov på morgenkvisten hos en god porsjon av brukerne våre, sier han og fortsetter:

– Et mulig neste steg kan være å personalisere hvem som mottar dette, men der er vi ikke helt ennå.

Foreløpig er Morgenbriefen tilgjengelig kun på mobil, men Aftenposten vurderer å utvide til desktop.

Formatet er fortsatt under utvikling, og Ihlebæk utelukker ikke utvidelser til blant annet lyd.

– Vi ser på muligheter for daglige lydoppdateringer. Foreløpig bruker vi flaten til å promotere Forklart, men det kan være et mulig spor.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS