Forrige uke meldte Medier24 at Fagpressen gjør et pilotprosjekt i samarbeid med Amedia for å undersøke muligheten til å bruke aiD som plattform for pålogging. Det kan i teorien bety en ny felles innlogging for over 200 fagmedier.
Denne uka er det nok en aktør som går til lokalaviskonsernet:
Dagens Næringsliv melder at Aller - med Dagbladet i spissen - nå velger aID som ny plattform for pålogging og brukerbetaling.
Dermed kan lesere av over 60 lokalaviser snart bruke samme pålogging til å kjøpe og lese for ekempel Dagbladet pluss.
– Potensialet representerer en unik kraft. Når vi klarer å lage et felles brukerunivers, vil nedslagsfeltet bli større. Sånn sett ligger det en felles forventning om en synergieffekt i dette. Men det er leseren som må ta selvstendige valg i henhold til hvilke produkter de ønsker å benytte seg av.
Bakteppet her er ikke bare ambisjonen om en felles plattform for enkel pålogging, men også innsamling av brukerdata for annonser.
Aller og Amedia samarbeider i dag begge med Google om annonseteknologi, og med samme plattform for pålogging styrker begge parter sine produkter.
Innovasjonsdirektør Pål Nedregotten opplyste til Medier24 forrige uke at aID nærmer seg 1 million brukere. Med Aller-samarbeidet kan den milepælen snart være passert.
Dette betyr kanskje også at tanken om én felles pålogging for alle norske medier kommer stadig lengre unna:
I stedet utpeker aID og Schibsteds plattform SPID seg som de to store alternativene - og konkurrentene.