Lars Håkon Grønning i E24, Hilde Schjerve i Sol, Karl Andreas Kjelstrup i Nordre Aker Budstikke, Sagene Avis og Akersposten, og Ole Petter Baugerud Stokke i Kode24

Lesertallvinnerne: – Har jobbet hardt med å spisse profil

Mens SOL og Kode24 skal feire med kake, vil ikke E24 si hvordan feiringen blir. 

Publisert

MBLs lesertall for andre kvartal viser at de fleste avisene taper lesere. Men noen aviser kan likevel vise til vekst. 

Blant dem er Kode24. Nisjeavisen har en oppgang på 39,3 prosent, fra 5.300 til 7.400.

Redaktør Ole Petter Baugerød Stokke synes det er gøy at de vokser.

– Jeg tror vi har klart å vokse ved å fortsette arbeidet med å bevege oss mer fra magasin til en nyhetsside, sier han.

For en sju års tid siden hadde de kanskje bare en eller to saker om dagen.

– Til å nå ha en mye hyppigere publisering og mer nyhetsfokus. Vi ser at det funker.

De får også trafikk når de får sakene sine på Sol.no. Kode24 og Sol er mediehusene i Aller X.

– Men det er viktig for meg å påpeke at vi ikke har noe trafikkbudsjett. Vi tipser dem på samme måte som alle andre. Sakene må være gode nok til å havne der. 

– I dag blir det kake

SOL har også en vekst på 15 prosent. 

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør for Kode24 og SOL.no, Hilde Schjerve, sier de er kjempefornøyde. 

– Særlig med tanke på at vi hadde svært gode tall også i forrige måling. All kudos til Sol-gjengen, som jobber så systematisk og målrettet med å styrke Sols nyhetsposisjon. I dag blir det kake, sier Schjerve.

Oppskriften på Sols vekst er stoffmiksen og desklaget, tror Schjerve. 

– Vi gir leserne nyheter fra et bredt spekter av redaktørstyrte medier, samtidig som vi skriver flere egensaker og gjør nyheter fra NTB tilgjengelig for folk flest. 

Schjerve sier veksten bekrefter at Sol fortsatt har en viktig posisjon i det norske medielandskapet. 

– Vi sender millioner av sidevisninger til redaktørstyrte medier hver uke. Det skal vi fortsette med, samtidig som vi utvikler vår egen journalistikk og utforsker nye formater – ikke minst for å nå ut til nye og yngre brukere. Markedet er krevende og redaktørstyrte medier er under press fra alle kanter, men mest av alt går vi spennende tider i møte, sier Schjerve.

Vokser med over 60 prosent

Bydelsavisene i Oslo fortsetter også veksten i første kvartal. Både Akersposten, Nordre Aker Budstikke og Sagene avis har høy vekst. Akersposten har økt antallet lesere med 61,3 prosent. 

Akersposten: F.v.: Vidar Bakken, Victoria Storbråten Galankin, Maria Sandum Bergh, Karl Andreas Kjelstrup, Anette Tjemsland, Oda Fjeldstad.

Ansvarlig redaktør for de tre avisene, Karl Andreas Kjelstrup, sier at veksten er et resultat av målrettet arbeid med å lage god og solid lokal journalistikk. 

– Vi har jobbet hardt med å spisse profil og innhold som leserne vil ha, og som gjør en forskjell i bydelene vi dekker. Vi ser igjen og igjen at vi setter dagsorden i våre nedslagsfelt, sier Kjelstrup. 

Han påpeker at det å drive lokalavis i en storby er utfordrende, men at deres modell viser at det nære stadig er viktig.

–  Når verden rundt oss blir mer kompleks, er det likevel det som skjer i "egen gate" vi skal hjem til på ettermiddagen. Jeg er så heldig å få lede dyktige journalister med usedvanlig god teft i tre små men slagkraftige redaksjoner, som går på jobb hver dag med et ønske om at journalistikken deres skal engasjere, provosere og underholde, og skape endring. Og det får de til. Selv om det er i en bydel i Oslo.

– Fremme i skoene

E24 øker sin daglige dekning med 37,100 fra samme kvartal i fjor. Det er en vekst på 6,7 prosent. 

– Det bekrefter det vi har visst i en stund, at økonomi er viktig for folk. Har du boliglån, er du hobbyinvestor, eller er man bedriftseier, man kan uansett ha interesse for økonomijournalistikk. Og dette er en trend vi har sett over tid, sier sjefredaktør Lars Håkon Grønning til Medier24. 

Han er tydelig på at selv om folk har mer interesse for økonomi i disse tider, krever det også at de leverer god journalistikk. 

– Og jeg er ekstremt imponert over redaksjonen i E24. Vi snakker om en periode hvor vi og resten av Schibsted sto i en enormt krevende nedbemanning. Jeg er veldig stolt at gjengen som har klart å fokusere på journalistikk mens dette har pågått. 

Grønning påpeker at de også har utviklet journalistikken i perioden, med både nytt nyhetsbrev og ny podkast. 

– Jeg føler vi er fremme i skoene. 

– E24 feirer vanligvis med cheeseburgere, ikke kake. Skal dere feire med det nå? 

– Hvordan vi skal markere dette, skal jeg ta internt først.

For ordens skyld: Medier24s journalist, Kristine Sterud, begynner i Nordre Aker Budstikke i oktober. Hun har ikke vært involvert i arbeidet rundt bydelsavisene i denne saken.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS