Ansvarlig redaktør og daglig leder i forskning.no, Aksel Kjær Vidnes.

Forskning.no med nok et underskuddsår: – Trått annonsemarked

Til tross for rekord i sidevisninger, faller annonseinntektene til Forskning.no

Publisert

Forsking.no endte fjoråret med et driftsunderskudd på 550.000 kroner. På to år har forskningsavisen tapt over 1,5 millioner kroner og hatt et driftsunderskudd på to millioner.

– Vi skal ikke tjene penger, vi er en non-profit-avis, men vi skal heller ikke tape penger. I 2023 hadde vi et kraftig underskudd, som blant annet skyldes at vi ønsket å ha en satsing for unge, som vi tok på egenkapitalen det året, sier ansvarlig redaktør for Forskning.no, Aksel Kjær Vidnes til Medier24.

For fjoråret skyldes underskuddet i hovedsak lavere annonseinntekter og prisstigning, sier Vidnes.

Medlemsinntektene økte fra 14,7 millioner kroner til 15,4 millioner. Samtidig sank salgsinntektene med 750.000 til 5,2 millioner.

Mediet fikk også økt tilskudd med i overkant av 1,3 millioner kroner, fra 1,4 millioner til 2,7 millioner, i form av støtte fra blant annet Fritt Ord og Sparebankstiftelsen. 

– Annonsemarkedet har vært ganske trått. Som jeg også tror andre medier har merket går det tregere å selge bannerannonser. I tillegg har vi stillingsannonser i en sektor som har merket nedgang i sine budsjetter grunnet regjeringens prioriteringer, sier han.

– Vanskelig å nå fram

Vidnes legger til at de økte medlemsinntektene både skyldes prisjustert kontingent, og nye medlemmer. Forskning.no eies av Foreningen for drift av forskning.no. Foreningen er en medlemsforening med 79 norske forskningsinstitusjoner. 

Mediet har i tillegg fått støtte fra Sparebankstiftelsen til viderefølelsen av satsingen for unge.

– Vi har fått innvilget et treårig prosjekt på 3,7 millioner som gjør at vi kan inkludere VGS-elever i vår redaksjon, som vi lærer opp i år skrive forskningsjournalistikk, og som vi kan lære av, sier Vidnes.

I fjor bikket Forskning.no 40 millioner sidevisninger, som var ny rekord. Ifølge en representativ undersøkelse fra desember når nettavisen 1,5 millioner nordmenn i måneden.

Vidnes sier at til tross for at de når mange, er det vanskelig å nå fram til annonsørene.

– Andre fagpressemedier retter seg mot spesifikke yrkesgrupper og har et tydelig annonsegrunnlag. Vi retter oss mot hele befolkningen, og selv om vi er større, er det relativt vanskelig å få annonsørene til å bruke oss, sier han.

– En jobb vi må ta

Vidnes forteller at de også i år har budsjettert med et nullbudsjettsår.

– Men jeg tror vi havner på et underskudd på samme størrelse som i fjor, sier han og legger til:

– Vi ser at prisstigningen på tjenester vi er avhengig av for å lage avis har økt kraftig.

I USA har den amerikanske presidenten den siste tiden kommet med flere restriksjoner mot forskere og forskning. Vidnes mener det at tematikken får økt oppmerksomhet burde gjøre at flere viser interesse.

– Jeg ser på Forskning.no som en del av vårt demokratiske forsvarsverk. Og i en tid hvor akademisk frihet og ytringsfrihet i USA er alvorlig truet, tror jeg det er lurt at man i Europa styrker innsatsen på det området, sier han og legger til:

– Men det er ikke gitt at leserne automatisk flokker til forskningsbaserte nyheter, så det er en jobb vi må ta på oss.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS