Frode Hansen, sjefredaktør i Dagbladet.
Frode Hansen, sjefredaktør i Dagbladet.

Resultatet barbert for Dagbladet

Går fra 45 millioner kroner i overskudd, til drøye millionen. 

Publisert Sist oppdatert

Dagbladet AS hadde et driftsresultat på 1,1 millioner kroner i regnskapsåret 2023/24, en barbering fra 45,2 millioner kroner året før. 

Mediehuset omsatte for 620,6 millioner kroner. Det tilsvarer en nedgang på 3,7 prosent fra 644,7 millioner kroner. 

– Det var et krevende år for Dagbladet og bransjen generelt. Det viser også tallene for bransjen som kom i dag, der norske aviser samlet hadde en nedgang i annonseinntektene på over 330 millioner, sier ansvarlig redaktør Frode Hansen til Medier24. 

Løssalgsinntektene til Dagbladet falt med 12,8 prosent, mens annonseinntektene falt med to prosent, tilsvarende 19 millioner kroner. Samtidig økte abonnementsinntekene med 4,7 prosent, til 83,4 millioner.

Samlede driftskostnader økte med 3,3 prosent til 619,5 millioner, opp fra 599,4 millioner. Resultatet før skatt ble 3,1 millioner kroner, mot 49,0 millioner året før.

– Bør få en del alarmer til å gå

– Som for andre aktører i bransjen var det utfordringer med både omsetning og lønnsomhet, også på grunn av den makroøkonomiske situasjonen, sier Hansen og legger til at det er flere grunner til de fallende tallene. 

– En av hovedårsakene er at de store tech-gigantene nå snart stikker av med halvparten inntektene i reklamemarkedet. Det bør i seg selv få en del alarmer til å gå. 

Hansen legger til at det ikke var noen vei utenom nedbemanning i regnskapsåret. 

– Det var noe vi forsøkte i det lengste å unngå, men jeg er glad for at vi klarte å løse nedbemanningen med frivillige sluttpakker. Men kostnadene knyttet til nedbemanningen ble tatt i regnskapsåret.

Dagbladet eies av danske Aller Media og har dermed avvikende regnskapsår, og leverer tall fra 1. oktober til 30. september. 

Papiropplaget fortsetter å falle, men i mindre grad enn forutsett, sier Hansen. 

– Regnskapet viser imidlertid at vi ikke klarer å kompensere fullt ut for dette med digital vekst.

Gass og brems 

Hansen sier det fortsatt er krevende tider, spesielt i annonsemarkedet.

– Det avgjørende for mediene fremover blir å styrke forsideposisjonen, og samtidig jobbe med flere inntektsstrømmer. Det betyr at vi må jobbe hardt for vekst og posisjon på digital freesite, og samtidig vokse på digital brukerbetaling.

Han er klar på at de må passe på kostnadene, men også klare å gi gass.

– Det er gass og brems fra jeg står opp til jeg legger meg. Vi må jobbe hardt på kort sikt for å sikre inntektene våre, slik at vi fortsatt kan ha en stor og slagkraftig organisasjon, og samtidig jobbe strategisk for å skape en bærekraftig økonomi med flere inntektsstrømmer.

Hansen legger til at det avgjørende for han, og som han har brent for siden han startet i bransjen, er å skape nok rom og finansielle muligheter for journalistikken.

– Alt starter med journalistikken, alt slutter med journalistikken.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS