Michael Aller er konsernsjef i Aller Media Nordic og dermed også administrerende direktør for Dagbladet som trenger ny sjefredaktør.

– Vi har en liste over kandidater som kan bli ny sjef i Dagbladet

Aller Media har planene klare for prosessen med å finne ny Dagbladet-sjef. – Vi tar den tida vi trenger, sier administrerende direktør Michael Aller.

Publisert Sist oppdatert

Michael Aller er kledd i svart far topp til tå. 

Han har en gullfarget kaffekopp i hånda og beklager forsinkelsen. Han hadde ventet på et annet møterom. Men her kommer ingen brautende danske. Aller er noe så sjeldent som en blid toppsjef med god tid. 

– Vi har gjort forberedelser internt til prosessen for å finne en ny sjefredaktør i Dagbladet. Siden det er offentlig kjent at vi leter etter en ny redaktør, har vi også laget en liste over kandidater. I neste uke håper jeg vi har en avtale med et rekrutteringsbyrå som kan hjelpe oss, sier Michael Aller til Medier24.

Han vet ennå ikke sikkert om stillingen skal utlyses offentlig, og han vil ikke si noe om hva som vil stå i stillingsbeskrivelsen. Men vi får vite at det er Mikael Makkonen, selskapets Chief Media & Brand Officer, som leder arbeidet med å finne Frode Hansens etterfølger.

Om bakgrunnen for dette forklarer Michael Aller:

– Mikael er ansvarlig for våre merkevarer og tidligere CEO for Aller Media Finland. Selv om det er et vesentlig mindre kontor enn det vi har i Norge, har han bred erfaring fra å lede medie- og merkevarevirksomhet i Norden. Han har ansvar for vår merkevareportefølje, samt det strategiske arbeidet med å styrke redaksjonell utvikling i konsernet. Mikael har dermed et overordnet ansvar for å lede sjefredaktører for en rekke ulike merkevarer som skal lage god journalistikk.

– Hvordan skal dette gjøres i praksis?

Michael Aller(37) er sjette generasjon Aller siden selskapet kom med sitt første blad i 1873. I 1874 kom den første norske utgaven med Nordisk Mønstertidende som i dag heter KK.

– Det handler om hva de ulike merkevarene kan lære av hverandre og hvilke målsettinger de skal ha. For eksempel vil KPI-ene være de samme på tvers av merkevarene, men målsettingene og vektingen vil kunne variere avhengig av medietype. Det viktigste er at alle jobber mot felles strategiske mål, men på en måte som passer til den enkelte merkevaren.

– Kan du være litt konkret på hva som lå bak da Frode Hansen måtte gå på dagen?

– Jeg har ikke så mye mer å si enn det som er blitt sagt. Vi var enige om at det var tid for et lederskifte og derfor hadde vi en dialog med Frode om det.

– Skyldtes det fallende trafikk og inntektssvikt?

– Nei, vi er langsiktige så det hadde ingenting med økonomi å gjøre. I en avis vil det alltid gå litt opp og ned fra år til år. Men vi må ha en plan for Dagbladet og se på hva den krever. Det er ikke aktuelt med noen form for nedbemanning, og det er faktisk mer sannsynlig at vi vil investere mer i Dagbladet framover.

– Var det sviktende omdømme på grunn av kritikken av forsidene?

– Nei, folk har alltid snakket mye om Dagbladet. Etter min mening er Dagbladet er sterkt og innovativt brand. De har gjort mye knallgodt arbeid og vinner mange priser, senest nylig under Data-Skup.

Ville slutte i Aller

Michael Aller vil heller ikke si noe om når en ny sjefredaktør kan være på plass i Allers storstue på Hasle. Eller om det er mest sannsynlig med en ekstern løsning. 

– Vi ser på alle muligheter, men det er jo en forholdsvis liten bransje hvor de som er aktuelle kan være i en jobb. Derfor er vi også forberedt på at det kan bli klausuler for når tiltredelse kan skje.

Christopher Aller, styreleder i Dagbladet.

Michael Aller overtok som konsernsjef i Aller Media Nordic i mai i år da Dag Sørsdahl sluttet i tilsvarende stilling. Hans fetter, Christopher, er nå styreleder i Dagbladet og en rekke andre nordiske merkevarer. Sammen har de også ansvaret for å vurdere behov for konsolideringer i form av oppkjøp, salg eller fusjoner.

Michael Aller er sønn av Erik Aller, som gikk av som konsernsjef i mars 2024. 

– Jeg hadde ingen planer om å jobbe i familiekonsernet. Jeg hadde helt fra 8. klasse et ønske om å jobbe i verdens beste bank, Danske Bank. I 2008 fikk jeg en jobb der.

Michael Aller forsto at han neppe ville få den stillingen han ønsket seg uten mer utdanning så han startet masterutdanning ved Copenhagen Business School, der han tilbrakte et semester i Australia.

Mens han studerte jobbet han i annonseavdelingen i Aller i København. Etter studiene flyttet han til Norge for å jobbe i Aller Media ved hovedkontoret i Oslo. 

Michael Aller har sammen med sin fetter Christopher ledet konsolideringen i Aller Media Nordic.

Det var da han traff sin kone, Julie, født og oppvokst på Nesodden. Hun har tidligere jobbet som grafiker og sammen har de en sønn på fire år. 

– Jeg hadde gjort en avtale om å slutte i Aller etter oppholdet i Norge. Jeg ønsket å prøve noe annet i et mindre selskap og endte opp som medeier og daglig leder i et designselskap. Men så ble dette selskapet kjøpt opp og dermed gikk jeg inn som leder av Nyhavn Rejser som var en del av Aller Leisure.

Så kom pandemien og da endret jobben seg fullstendig. Det viktigste ble plutselig å få kundene hjem fra ferie og deretter sørge for at de fikk pengene tilbake. 

Oppholdet utenfor Aller ble dermed kortvarig. Siden 2022 har Michael Aller hatt styreverv i flere av selskapene og jobbet med M&A (Mergers & Acquisitions) - inntil mai i år da han ble konsernsjef. 

Tapte kampen om Berlingske

Styreleder Christopher Aller er sønn av Bettina Aller som sammen med sin kusine Katinka er Group CEO for Aller A/S.

Michael og Christopher er sjette generasjon som sammen har hovedansvaret for å drive Aller Media Nordic etter transformasjonen fra fire til ett stort selskap.

– Jeg tror ikke jeg skal prøve å forklare familiebakgrunn og slektskap. Det er komplisert, men vi er nært knyttet til Norge. Min bestefar var født i Norge, min pappas søster var født i Norge og min oldemor var norsk. Vi har vært i Norge i 151 år. 

Han tror den nye organiseringen vil tjene konsernet.

– Alle snakker om at det er behov for konsolidering, men Aller har jo ikke konsolidert seg selv før nå. Vi har ønsket å skape et felles nordisk medieselskap på tvers av landegrensene. Vi skal selvfølgelig satse på godt lokalt publisistisk innhold, men vi kan samarbeide om teknologi og digital utvikling. 

Det første regnskapsåret med den nye organisasjonen ble fullført 30. september.. Resultatet er ennå ikke offentliggjort. 12. oktober fikk konsernet presentert sin nye strategi. I første omgang skal det investeres i ny teknologi for å utnytte potensialet i skalering. Trykkeriet er solgt til danske Stibo.

Michael Aller er konsernsjef for den nye fellesnordiske organisasjonen og er tydelig på at konsernet ser på muligheter for mer samarbeid og oppkjøp.

– Vi vil gjerne samarbeide med flere, og vi er i dialog med noen. Amedia-samarbeidet om innlogging og annonsesalg er kjent, og i tillegg tester vi muligheter for bundling av produkter sammen med JP/Politikens Hus.

– Dere tapte budkampen mot Amedia om å kjøpe Berlingske Media?

– Ja, siden det er kjent, kan jeg bekrefte det. 

– Hva er fordelen med å være et familieeid selskap?

– Vi kan være langsiktige i motsetning til å være børsnotert hvor det blir mye fokus på aksjepris og lønnsomhet. 

– Er det store forskjeller i markedene for de fire nordiske landene?

– Ja, de er forskjellige. I det norske markedet har man etter mitt syn vært flinkere til å etablere tverrfaglige samarbeid i bransjeorganisasjonene, som f.eks. i MBL.

Michael Aller sier at han er ydmyk for oppgaven med å lede Aller Media Nordic. 

– Jeg har tilbrakt tid i redaksjonene for å lære mer om hvordan de tenker og jobber. Jeg var i SOL noen dager og en uke i både Dagbladet og Se og Hør.

I løpet av de siste to månedene har han tilbrakt nær halvparten av tida i Norge. Familien bor fortsatt i København, men utelukker ikke å flytte til Norge. Sommerferiene tilbringes på Aller-familiens hytte ved Lemonsjøen i Heidal i Gudbrandsdalen, mens julefeiringen skjer på Aller Medias ærverdige landsted, Bloksberg på Tjøme.

For ordens skyld: Medier24 er eid av Watch Media, som igjen er eid av danske JP/Politikens Hus. Vi står fritt til å dekke våre eiere på lik linje som vi dekker alle andre medier.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

 

Powered by Labrador CMS