Michael Aller er konsernsjef i Aller Media Nordic og dermed også administrerende direktør for Dagbladet som trenger ny sjefredaktør.Foto: Tormod Haugstad
– Vi har en liste over kandidater som kan bli ny sjef i Dagbladet
Aller Media har planene klare for prosessen med å finne ny Dagbladet-sjef. – Vi tar den tida vi trenger, sier administrerende direktør Michael Aller.
Han har en gullfarget kaffekopp i hånda og beklager forsinkelsen. Han hadde ventet på et annet møterom. Men her kommer ingen brautende danske. Aller er noe så sjeldent som en blid toppsjef med god tid.
– Vi har gjort forberedelser internt til prosessen for å finne en ny sjefredaktør i Dagbladet. Siden det er offentlig kjent at vi
leter etter en ny redaktør, har vi også laget en liste over kandidater. I neste uke
håper jeg vi har en avtale med et rekrutteringsbyrå som kan hjelpe oss, sier
Michael Aller til Medier24.
Han vet ennå ikke sikkert om stillingen skal utlyses
offentlig, og han vil ikke si noe om hva som vil stå i
stillingsbeskrivelsen. Men vi får vite at det er Mikael Makkonen, selskapets
Chief Media & Brand Officer, som leder arbeidet med å finne Frode Hansens
etterfølger.
Om bakgrunnen for dette forklarer Michael Aller:
– Mikael er ansvarlig for våre merkevarer og
tidligere CEO for Aller Media Finland. Selv om det er et vesentlig mindre
kontor enn det vi har i Norge, har han bred erfaring fra å lede medie- og
merkevarevirksomhet i Norden. Han har ansvar for vår merkevareportefølje, samt
det strategiske arbeidet med å styrke redaksjonell utvikling i konsernet. Mikael har dermed et overordnet ansvar for å lede
sjefredaktører for en rekke ulike merkevarer som skal lage god
journalistikk.
– Hvordan skal dette gjøres i praksis?
Michael Aller(37) er sjette generasjon Aller siden selskapet kom med sitt første blad i 1873. I 1874 kom den første norske utgaven med Nordisk Mønstertidende som i dag heter KK.Foto: Tormod Haugstad
– Det handler om hva de ulike merkevarene kan lære
av hverandre og hvilke målsettinger de skal ha. For eksempel vil KPI-ene være
de samme på tvers av merkevarene, men målsettingene og vektingen vil kunne
variere avhengig av medietype. Det viktigste er at alle jobber mot felles
strategiske mål, men på en måte som passer til den enkelte merkevaren.
– Kan du være litt konkret på hva som lå bak da Frode Hansen
måtte gå på dagen?
– Jeg har ikke så mye mer å si enn det som er blitt
sagt. Vi var enige om at det var tid for et lederskifte og derfor hadde vi en dialog med Frode om det.
– Skyldtes det fallende trafikk og inntektssvikt?
– Nei, vi er langsiktige så det hadde ingenting med
økonomi å gjøre. I en avis vil det alltid gå litt opp og ned fra år til år. Men
vi må ha en plan for Dagbladet og se på hva den krever. Det er ikke aktuelt med
noen form for nedbemanning, og det er faktisk mer sannsynlig at vi vil investere mer i
Dagbladet framover.
– Var det sviktende omdømme på grunn av kritikken av forsidene?
– Nei, folk har alltid snakket mye om Dagbladet.
Etter min mening er Dagbladet er sterkt og innovativt brand. De har gjort mye
knallgodt arbeid og vinner mange priser, senest nylig under Data-Skup.
Ville slutte i Aller
Michael Aller vil heller ikke si noe om når en ny
sjefredaktør kan være på plass i Allers storstue på Hasle. Eller om det er mest
sannsynlig med en ekstern løsning.
– Vi ser på alle muligheter, men det er jo en
forholdsvis liten bransje hvor de som er aktuelle kan være i en jobb. Derfor er vi også forberedt på at det kan bli klausuler for når tiltredelse kan skje.
Christopher Aller, styreleder i Dagbladet.Foto: Jeppe Bøje Nielsen / Aller Media
Michael Aller overtok som konsernsjef i Aller Media
Nordic i mai i år da Dag Sørsdahl sluttet i tilsvarende stilling. Hans fetter,
Christopher, er nå styreleder i Dagbladet og en rekke andre nordiske
merkevarer. Sammen har de også ansvaret for å vurdere behov for konsolideringer
i form av oppkjøp, salg eller fusjoner.
Michael Aller er sønn av Erik Aller, som gikk av som
konsernsjef i mars 2024.
– Jeg hadde ingen planer om å jobbe i
familiekonsernet. Jeg hadde helt fra 8. klasse et ønske om å jobbe i verdens
beste bank, Danske Bank. I 2008 fikk jeg en jobb der.
Michael Aller forsto at han neppe ville få den
stillingen han ønsket seg uten mer utdanning så han startet masterutdanning ved
Copenhagen Business School, der han tilbrakte et semester i
Australia.
Mens han studerte jobbet han i annonseavdelingen i
Aller i København. Etter studiene flyttet han til Norge for å jobbe i Aller
Media ved hovedkontoret i Oslo.
Michael Aller har sammen med sin fetter Christopher ledet konsolideringen i Aller Media Nordic.Foto: Tormod Haugstad
Det var da han traff sin kone, Julie, født og
oppvokst på Nesodden. Hun har tidligere jobbet som grafiker og sammen har de en sønn på fire år.
– Jeg hadde gjort en avtale om å slutte i Aller
etter oppholdet i Norge. Jeg ønsket å prøve noe annet i et mindre selskap og
endte opp som medeier og daglig leder i et designselskap. Men så ble dette
selskapet kjøpt opp og dermed gikk jeg inn som leder av Nyhavn Rejser som var
en del av Aller Leisure.
Så kom pandemien og da endret jobben seg
fullstendig. Det viktigste ble plutselig å få kundene hjem fra ferie og
deretter sørge for at de fikk pengene tilbake.
Oppholdet utenfor Aller ble dermed kortvarig. Siden
2022 har Michael Aller hatt styreverv i flere av selskapene og jobbet med
M&A (Mergers & Acquisitions) - inntil mai i år da han ble konsernsjef.
Tapte kampen om Berlingske
Styreleder Christopher Aller er sønn av Bettina
Aller som sammen med sin kusine Katinka er Group CEO for Aller A/S.
Michael og Christopher er sjette generasjon som
sammen har hovedansvaret for å drive Aller Media Nordic etter transformasjonen
fra fire til ett stort selskap.
– Jeg tror ikke jeg skal prøve å forklare
familiebakgrunn og slektskap. Det er komplisert, men vi er nært knyttet til
Norge. Min bestefar var født i Norge, min pappas søster var født i Norge og min
oldemor var norsk. Vi har vært i Norge i 151 år.
Han tror den nye organiseringen vil tjene
konsernet.
– Alle snakker om at det er behov for konsolidering,
men Aller har jo ikke konsolidert seg selv før nå. Vi har ønsket å skape et
felles nordisk medieselskap på tvers av landegrensene. Vi skal selvfølgelig
satse på godt lokalt publisistisk innhold, men vi kan samarbeide om teknologi
og digital utvikling.
Det første regnskapsåret med den nye organisasjonen
ble fullført 30. september.. Resultatet er ennå ikke offentliggjort. 12.
oktober fikk konsernet presentert sin nye strategi. I første omgang skal det
investeres i ny teknologi for å utnytte potensialet i skalering.
Trykkeriet er solgt til danske Stibo.
Michael Aller er konsernsjef for den nye fellesnordiske organisasjonen og er tydelig på at konsernet ser på muligheter for mer samarbeid og oppkjøp.Foto: Tormod Haugstad
– Vi vil gjerne samarbeide med flere, og vi er i
dialog med noen. Amedia-samarbeidet om innlogging og annonsesalg er kjent, og i
tillegg tester vi muligheter for bundling av produkter sammen med JP/Politikens
Hus.
– Dere tapte budkampen mot Amedia om å kjøpe Berlingske Media?
– Ja, siden det er kjent, kan jeg bekrefte
det.
– Hva er fordelen med å være et familieeid selskap?
– Vi kan være langsiktige i motsetning til å være
børsnotert hvor det blir mye fokus på aksjepris og lønnsomhet.
– Er det store forskjeller i markedene for de fire nordiske
landene?
– Ja, de er forskjellige. I det norske markedet har
man etter mitt syn vært flinkere til å etablere tverrfaglige samarbeid i
bransjeorganisasjonene, som f.eks. i MBL.
Michael Aller sier at han er ydmyk for oppgaven med
å lede Aller Media Nordic.
– Jeg har tilbrakt tid i redaksjonene for å lære mer om hvordan de tenker og jobber. Jeg var i SOL noen dager og en uke i både Dagbladet og Se
og Hør.
I løpet av de siste to månedene har han tilbrakt nær halvparten av tida i Norge. Familien bor fortsatt i København, men utelukker ikke å flytte til Norge. Sommerferiene tilbringes på Aller-familiens hytte ved Lemonsjøen i Heidal i Gudbrandsdalen, mens julefeiringen skjer på Aller Medias ærverdige landsted, Bloksberg på Tjøme.
For ordens skyld: Medier24 er eid av Watch Media, som igjen er eid av danske JP/Politikens Hus. Vi står fritt til å dekke våre eiere på lik linje som vi dekker alle andre medier.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no