Nordiske medietopper samlet på Nordiske Mediedager 2025.

Ble utfordret til å drømme stort: Polaris vil gjerne kjøpe Dagens Næringsliv

Med glimt i øyet ble seks konsernsjefer spurt hva de skulle ønske de kunne rappe fra konkurrenten. – Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe deg, sier Polaris-sjef Per Axel Koch til DN-moderator.

Publisert Sist oppdatert

(BERGEN): Nordiske konsernsjefer ble utfordret til å tenke høyt på hva de skulle ønske var til salgs i mediebransjen.

– Av det som disse andre eier, hvis du får velge én tittel, eller et eller annen produkt. Hva vil du ha?, var spørsmålet fra moderator og DN-kommentator Frithjof Jacobsen.

– Er Polaris et produkt?, spør Amedias Anders Opdahl til latter fra scenen, og sier det er vanskelig å velge.

Stig Ørskov, Steffen Kragh, Per Axel Koch.

Til slutt lander han på at Aftenposten hadde vært et fint produkt.

Polaris-sjef Per Axel Koch får det samme spørsmålet.

– Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe deg, da, svarer han om DN.

– Dagens Næringsliv er spennende, men det eies jo ikke av her noen i dag. Jeg tror de er for små til å klare seg alene over tid, sier Koch.

Vil kikke i Danmark

Koch blir utfordret på å nevne noe, og svarer:

– Hvis vi får anledning til å gjøre noe mer, så har vi lyst til å bli større både i Norge og Sverige. Jeg tror vi kommer til å kikke litt på Danmark også, for det er mye spennende der, sier Koch.

– Da blir det vel Jylland på Polaris, det er jeg helt sikker på, sier Jacobsen før han går videre til Egmont-sjef Steffen Kragh.

– Anders (Opdahl i Amedia, journ.anm.) har nylig kjøpt Weekend-Avisen, som er en uhørt fin avis, sier Kragh. Selv eier de TV 2 i Norge.

– Dansk TV 2 synes jeg ligner norsk TV 2, men det er jo ikke til salgs, sier han. Selv om dansk TV 2 er kommersielle, er de eid av den danske staten.

– Ingen ting til salgs

– Er det noe du ønsker deg, Anders?, spør Jacobsen til Anders Eriksson, CEO Bonnier News.

– Nei, vi har jo alt vi vil ha, svarer han først før han sier:

– Det finnes jo mye som hadde vært kult. Kanskje Aftonbladet?

Da skyter konsernsjef i Schibsted, og Aftenposten/Aftonbladet-eier, Siv Juvik Tveitnes inn:

– Jeg skjønner at jeg har en veldig attraktiv portefølje med Aftenposten og Aftonbladet, men ingenting av det er til salgs.

Siv Juvik Tveitnes

Selv har hun tre hovedstolper hun ønsker seg mer av:

– Mer underholdning, mer sportsrettigheter, mer video.

Det blir påpekt at de forsøkte å kjøpe seg inn i Viaplay, men at det feilet. Juvik Tveitnes sier det var annerledes, fordi de gikk inn med en minoritetspost. Nå har de kjøpt TV 4 og MTV fra Telia, og forventer at kjøpet går gjennom.

– Jeg tror alle skjønner at det er det samme rasjonalet som ligger bak, men jeg tror dette er langt, langt bedre for oss.

Hvis....

Også konsernsjef Stig Ørskov fra JP/Politikens Hus er på scenen. De kjøpte nylig Medier24 og KOM24 gjennom datterselskapet Watch Media Norge.

Likevel tillater Ørskov seg å drømme om andre aviser han beundrer:

– Både Aftenposten og Dagens Nyheter er jo fantastiske titler. Hvis de noensinne vil være med på et salg, så er vi noen som gjør alt vi kan for å få fingrene i dem, sier han.

– Jeg må også legge til at hvis Aftenposten og Bergens Tidende hadde vært til salgs, så hadde vi kjøpt dem, skyter Koch inn.

For ordens skyld: Medier24 er heleid av Watch Media Norge, som er del av det danske konsernet JP/Politiken. Medier24 har redaksjonell frihet til å dekke sine eiere på lik linje som alle andre medier

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS