Nordiske medietopper samlet på Nordiske Mediedager 2025.Foto: Kent Olsen
Ble utfordret til å drømme stort: Polaris vil gjerne kjøpe Dagens Næringsliv
Med glimt i øyet ble seks konsernsjefer spurt hva de skulle ønske de kunne rappe fra konkurrenten. – Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe deg, sier Polaris-sjef Per Axel Koch til DN-moderator.
(BERGEN): Nordiske konsernsjefer ble utfordret til å tenke høyt på hva de skulle ønske var til salgs i mediebransjen.
– Av det som disse andre eier, hvis du får velge én tittel, eller et eller annen produkt. Hva vil du ha?, var spørsmålet fra moderator og DN-kommentator Frithjof Jacobsen.
– Er Polaris et produkt?, spør Amedias Anders Opdahl til latter fra scenen, og sier det er vanskelig å velge.
Stig Ørskov, Steffen Kragh, Per Axel Koch.Foto: Kent Olsen
Til slutt lander han på at Aftenposten hadde vært et fint produkt.
Polaris-sjef Per Axel Koch får det samme spørsmålet.
– Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe deg, da, svarer han om DN.
– Dagens Næringsliv er spennende, men det eies jo ikke av her noen i dag. Jeg tror de er for små til å klare seg alene over tid, sier Koch.
Vil kikke i Danmark
Koch blir utfordret på å nevne noe, og svarer:
– Hvis vi får anledning til å gjøre noe mer, så har vi lyst til å bli større både i Norge og Sverige. Jeg tror vi kommer til å kikke litt på Danmark også, for det er mye spennende der, sier Koch.
– Da blir det vel Jylland på Polaris, det er jeg helt sikker på, sier Jacobsen før han går videre til Egmont-sjef Steffen Kragh.
– Anders (Opdahl i Amedia, journ.anm.) har nylig kjøpt Weekend-Avisen, som er en uhørt fin avis, sier Kragh. Selv eier de TV 2 i Norge.
– Dansk TV 2 synes jeg ligner norsk TV 2, men det er jo ikke til salgs, sier han. Selv om dansk TV 2 er kommersielle, er de eid av den danske staten.
– Ingen ting til salgs
– Er det noe du ønsker deg, Anders?, spør Jacobsen til Anders Eriksson, CEO Bonnier News.
– Nei, vi har jo alt vi vil ha, svarer han først før han sier:
– Det finnes jo mye som hadde vært kult. Kanskje Aftonbladet?
Da skyter konsernsjef i Schibsted, og Aftenposten/Aftonbladet-eier, Siv Juvik Tveitnes inn:
– Jeg skjønner at jeg har en veldig attraktiv portefølje med Aftenposten og Aftonbladet, men ingenting av det er til salgs.
Siv Juvik TveitnesFoto: Kent Olsen
Selv har hun tre hovedstolper hun ønsker seg mer av:
– Mer underholdning, mer sportsrettigheter, mer video.
Det blir påpekt at de forsøkte å kjøpe seg inn i Viaplay, men at det feilet. Juvik Tveitnes sier det var annerledes, fordi de gikk inn med en minoritetspost. Nå har de kjøpt TV 4 og MTV fra Telia, og forventer at kjøpet går gjennom.
– Jeg tror alle skjønner at det er det samme rasjonalet som ligger bak, men jeg tror dette er langt, langt bedre for oss.
Hvis....
Også konsernsjef Stig Ørskov fra JP/Politikens Hus er på scenen. De kjøpte nylig Medier24 og KOM24 gjennom datterselskapet Watch Media Norge.
Likevel tillater Ørskov seg å drømme om andre aviser han beundrer:
– Både Aftenposten og Dagens Nyheter er jo fantastiske titler. Hvis de noensinne vil være med på et salg, så er vi noen som gjør alt vi kan for å få fingrene i dem, sier han.
– Jeg må også legge til at hvis Aftenposten og Bergens Tidende hadde vært til salgs, så hadde vi kjøpt dem, skyter Koch inn.
For ordens skyld: Medier24 er heleid av Watch Media Norge, som er del av det danske konsernet JP/Politiken. Medier24 har redaksjonell frihet til å dekke sine eiere på lik linje som alle andre medier
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no