Berlingske Medias konsernsjef Anders Krab-Johansen (til venstre), Amedias konsernsjef Anders Opdahl, JFMs styreleder Espen Egil Hansen og JFMs administrerende direktør Jesper Rosener.

Amedia kjøper seg opp i JFM: Skaper dansk medieallianse

Amedia, Berlingske Media og JFM har inngått et strategisk samarbeid som innebærer krysseierskap og felles satsing på teknologi og innhold. Målet er å styrke redaktørstyrte medier i Danmark.

Publisert Sist oppdatert

 Med den nye avtalen blir Amedia deleier i JFM med 30 prosent, mens JFM overtar tilsvarende andel i Berlingske Media. Samarbeidet skal ifølge partene gi grunnlag for sterkere lokal og nasjonal journalistikk, felles teknologisk utvikling og nye digitale produkter.

Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia , sier den historiske samarbeidsavisen er et naturlig neste skritt for å styrke frie og uavhengige medier i små, men viktige skandinaviske land. 

– Å utvikle felles teknologi og kommersielle løsninger er det beste svaret på globale tech-giganters dominans. Målet er å sikre en gyllen fremtid for Danmarks redaktørstyrte medier, sier Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia.

JFM har en sterk lokal tilstedeværelse i Danmark, mens Berlingske Media har en nasjonal profil. 

Konsernene planlegger blant annet å utvikle en dansk versjon av Amedias digitale produkt +Alt, som skal gi abonnenter tilgang til innhold fra begge aktører.

– Bak beslutningen ligger en lengre strategisk prosess hvor vi har vurdert flere mulige samarbeidspartnere. Tre sentrale behov har vært avgjørende: å Ssikre nasjonal verdi i JFMs digitale pakke, oppnå kostnadssynergier og å etablere et sterkt digitalt annonsesamarbeid. Med Amedia er alle tre mål oppfylt, sier Jesper Rosener, administrerende direktør i JFM.

Avtalen innebærer også et samarbeid om annonseplattformen STEP Network, som skal videreutvikles til en ledende dansk aktør. Dette forutsetter godkjenning fra danske konkurransemyndigheter.

– Jeg er overbevist om at vi kan utvikle fantastiske redaksjonelle produkter tilS markedet, og at vi med JFM får en partner som deler vårt publisistiske verdigrunnlag. Samarbeidet gir oss større rekkevidde, bedre drift og økte muligheter for å investere i kvalitetsjournalistikk, sier Anders Krab-Johansen, konsernsjef i Berlingske Media.

Styreleder i JFM, tidligere Schibsted-profil Espen Egil Hansen, sier at JFM nå sammen med Amedia og Berlingske Media vil rykke helt i front internasjonalt. 

– Det betyr at vi i høyere grad kan fokusere på den lokale tilstedeværelsen og den lokale journalistikken, sier Espen Egil Hansen, styreleder i JFM.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS