Konsernsjef i Amedia Anders Opdahl.

Disse inntekts­strømmene satser sjefene på fremover

Annonser eller brukerbetaling? Nordiske konsern har valgt forskjellige veier for inntektsmodellene.

Publisert

(BERGEN): – Det er ingen hemmelighet at vi fortsatt tror veldig sterkt på brukerinntekter, sier Amedias konsernsjef Anders Opdahl på scenen under Nordiske Mediedager.

Han nevner +Alt-modellen og at det er mulig å skalere det enda større finansielt, som gir dem mange muligheter.

– Vi tror på brukerbetaling, og skal forsvare vår posisjon på annonser så langt det lar seg gjøre, sier Opdahl. 

Henger sammen med titlene

Bonnier i Sverige eier en rekke aviser og spesielt en rekke nisjemedier som jobber med B2B-innhold. 

Om fremtidens inntekter sier CEO i Bonnier News, Anders Eriksson:

– Vi skal ha større fokus på brukerbetaling og leserinntekter.

– Vi regner i år med å tjene over en milliard kroner, sier Anders Eriksson.

Det henger sammen med hvilke produkt og titler de har, sier han, og at mange av titlene deres er nettopp abonnementsdrevet. Han sier konsernet har en bra lønnsomhet.

Eriksson sier de har god direktetrafikk og at de er sterkere drevet av den digitale transformasjon enn tidligere - som gjør dem lønnsomme.

– Vi ligger etter på noen punkter sammenlignet med Norge, men på akkurat det punktet har vi kanskje kommet lenger. Vi har en sterk grunnposisjon, sier han.

Samtidig gjør de kostnadsbesparelser, men på en mer strukturell måte enn med store sparepakker, sier han.

– Balansert inntektsmodell

På scenen står også Siv Juvik Tveitnes fra Schibsted Media. De har kjøpt TV 4 og MTV fra Telia - og forventer at kjøpet går gjennom i løpet av året - da vil de doble omsetningen til konsernet.

– Hvis du ser på Schibsted samlet sett, så har vi en balansert inntektsmodell mellom annonse og abonnement, sier hun om situasjonen i dag.

– Vi er tydelige på at vi skal ha en balansert inntektsmodell mellom annonse og abonnement fremover, sier hun og tror de er mer opptatt av annonse enn Bonnier og Amedia, siden Schibsted har stor rekkevidde.

Når de gjør oppkjøpet kommer det mer annonseinntekter på banen, sier hun, men også her skal det transformeres mer og mer fra lineære kanaler til digitale flater.

Vil ikke vekte

I det lange løp skal Schibsted både ha annonser og brukerbetaling, men Juvik Tveitnes vil ikke vekte den ene som viktigere enn den andre. Hun mener det fortsatt er potensial i brukerbetaling. 

Siv Juvik Tveitnes

– Vi er i vår spede begynnelse på dette, og ønsker at folk skal betale for journalistikken.

For å få den kommende generasjonen til å abonnere, tror hun de vil ønske mer fleksibilitet.

– Det er ikke sikkert de skal ha samme produktene, eller de samme prisene, sier hun og fortsetter:

– I det kommer vi til å trenge mer innhold, og det er noe av rasjonalet i å investere mer i lyd og i video, slik vi gjør med det oppkjøpet, sier hun. 

Trenger gode plattformer

Senere i seansen kommer blant annet Steffen Kragh fra Egmont og konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch på scenen.

I tillegg til en rekke forlag, magasin og i filmbransjen, eier Egmont norske TV 2.

– Vi er heldige i at TV 2 gjør det så godt at de holder fast i annonseinntektene, sier han, og mener de er dyktige til å utvikle de digital plattformene også. 

Kragh mener det er teknologigigantene som i dag har tatt all veksten i annonsemarkedet.

Stig Ørskov, Steffen Kragh, Per Axel Koch.

– Men gode selskap som er gode på å bygge digitale plattformer kan også holde fast i det, mener han - fordi de har store markeder.

– Håper på bedre tider

Koch sier at 70 prosent av inntektene i Polaris er brukerinntekter. For 25 år siden var det bare 30 prosent. 

Han sier de aktivt har møtt utviklingen med nedgangen i annonseinntektene, og bruker Adresseavisen som eksempel: 

– I 2008 hadde de 500 millioner i annonseinntekter, i fjor var det 170 millioner, men resultatet er omtrent det samme. Vi har klart å øke brukerinntektene betydelig.

Samtidig har de justert kostnadene og Koch sier det var nødvendig å effektivisere seg. Likevel er det viktig med annonseinntekter.

– Vi håper på bedre tider, og da må vi ha gode nok produkter og kompetanse også. Trekket (på annonsemarkedet, journ.anm.) som kommer fra de store vil være der hele tiden, og da må vi ha et godt utgangspunkt for å klare det.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS