JULEPRATEN:

Anders Opdahl gleder seg til å feire jul med familien der han vokste opp, i Porsanger, og i Tromsø der han bor. Her her han fått julegenser av Romerikes Blad.

– Det blir deilig å få noen tusen kilometers avstand til det som rører seg i Oslo

Amedia-sjef Anders Opdahl reiser nordover, vekk fra nordiske mediehovedsteder. Han er overrasket over generisk teknologiprat fra sentrale medieledere.

Publisert

I spalten Julepraten stiller Medier24 spørsmål til en rekke mennesker i mediebransjen.

I dag står konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, for tur.

– Hva gjør du i julen?

– Denne julen er jeg og familien hjemme i Porsanger. Det blir deilig å få noen tusen kilometers avstand til det som rører seg i Oslo, eller andre nordiske mediehovedsteder, for en stakket stund. Det beste jeg vet er å prate kjenning. Det gir både energi og viktige perspektiver, som blir godt å ha med seg også inn i neste år. Ellers blir det dyrking av tradisjoner for både store og små. På returen stikker vi naturligvis innom Tromsø noen dager for å tilbringe noen dager med familien der.

– Hva overrasket deg mest i bransjen i året som gikk?

– Egentlig ingen store overraskelser. Men jeg er kanskje litt overrasket over hvor mye sentrale medieledere snakker generisk om teknologi, snarere enn å snakke om det som faktisk gjør norske medier unike - nemlig innholdet, og hvordan vi skal utvikle oss der fremover. Det er jo det som først og fremst gjør det mulig for oss å hevde oss i en global konkurranse om tid og oppmerksomhet. 

– Hva er du mest stolt av som konsernsjef i 2025?  Økonomisk og journalistisk.

– Økonomisk er jeg stolt av hvordan hele Amedia har håndtert makroøkonomien i parallell med fortsatt digitalisering de siste årene. Helt bevisst valgte vi å falle i resultat gjennom noen år, med skarpt fokus på å komme tilbake der vi må være. Det har vi klart. Og det er ikke en enmannsjobb - det er noe alle i Amedia har bidratt til. 

– Når det gjelder journalistikken, så leverer vi så mye fra så mange at jeg skal være forsiktig å peke på enkeltsaker. Men det er svært tilfredsstillende å se at den digitale veksten vår er bedre enn det vi har forutsatt både gjennom året, og inn i 2026. Det trenger vi i det strukturelle skiftet rundt print, som fortsatt er en krevende problemstilling. Her er det journalistikken som er hoveddriverne. Så tallene bare bekrefter at Amedia, både lokalt, regionalt og nasjonalt, skaper stor samfunnsverdi.

– Hva er de største utfordringene bransjen står i nå?

– Selvsagt kan jeg også peke på teknologiinvesteringer, og disruptive tendenser. Men for alle legacy-medier står vi fortsatt igjen med store inntekter på plattformer som stadig svekkes. Det å håndtere dette - uten å svekke merkevarer eller relasjonen til publikum - må vi fortsatt ha fokus på. Derfor jobber vi så målrettet med digital lønnsomhet i alle deler av Amedia.

– Hvordan har KI endret hverdagen din? 

– Som nyhetskonsument i liten grad. Men jeg må tilstå at Gemini har blitt et viktig grensesnitt for meg både privat og på jobb. Men dette er en balansekunst. Vi ser nå noen store globale aktører som injiserer KI overalt i sin struktur, og plutselig møter motbør. En gammel sjef sa til meg en gang, og det var helt riktig: Man må ikke gå for langt foran paraden. Bare akkurat passe. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS