Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl.

☀️Sommerprognosen:

Amedia-sjefen: – Ikke glem hva som gjør mediet ditt unikt

Det blir fortsatt skarpe prioriteringer og balansekunst i mediebransjen framover, mener Anders Opdahl.

Publisert

I spalten Sommerprognosen deler konsernsjefer og medieledere sine tanker om hva som har skjedd i bransjen i det siste, og hvordan de ser fremover. Dagens toppleder er konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl.

– Hva har vært den viktigste endringen i mediebransjen så langt i år - sett fra ditt perspektiv?

– En gjensidig og bred erkjennelse av at struktur og styrke betyr svært mye for redaktørstyrte medier i møte med global konkurranse og kunstig intelligens.

– Hva tror du blir de største utfordringene innen kunstig intelligens det neste halvåret?

– At vi fortsetter å overvurdere på kort sikt og undervurdere på lang sikt, og således ender opp med å gjøre dyre feil på veien. 

– Det har vært store nedbemanninger og kostnadsreduksjoner - når vil det begynne å oppbemannes/gå bedre igjen?

– Vi står fortsatt i dyp omstilling, som vi jo lykkes med. Men vi skal fortsatt kompensere for store papirinntekter gjennom digital vekst de neste årene. Og det må gjøres med en og samme lommebok. Det blir fortsatt skarpe prioriteringer og balansekunst. 

– Hva er en beslutning eller satsing du er ekstra stolt av i år - og hvorfor?

– Jeg er stolt av resultatene Amedia har skapt så langt i 2025. De er viktige for å kunne gjøre det beste beste. Og så er jeg jo kry over at Amedia har fått et solid fotfeste i et nytt land, og at våre nye kolleger der også leverer som de gjør.

– Hvis du kunne gitt et råd til en redaktør eller medieleder på vei inn i høsthalvåret - hva ville det vært?

– Ikke glem hva som gjør mediet ditt unikt i pendelen mellom dystopiske spådommer og teknologiske endringer.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS